A Petőfi Irodalmi Múzeum szakmai blogja

©Petőfi Irodalmi Múzeum

2021. jún 02.

Székely Aladár női portréi

írta: kocsiskatica
Székely Aladár női portréi

Székely Aladár gyakran fotózott nőket és női alkotókat. A művészek nemcsak személyes céllal látogattak el Székely Aladárhoz, sokszor vele készíttették el azt a hivatalos fotót, amit később az írásaik illusztrációjaként vagy a folyóiratos publikációjuk mellett használtak. Ugyanakkor a felhasználási céltól függetlenül e portrék esetében is jellemző: Székely igyekezett megragadni modelljei karakterét, személyiségük lényegét. Most ezekből a női portrékból válogattunk.

Boncza Berta –  Csinszka

A Székely Aladár-kiállításban több fotót is láthatunk Boncza Bertáról, először Ady feleségeként, később Márffy Ödön hitveseként jelenik meg a képeken, de Székely több önálló portrét is készített róla. 

A Petőfi ...

Tovább Szólj hozzá

kiállítás fotográfia fotográfus PIM Nyugat Petőfi Irodalmi Múzeum Csinszka Kaffka Margit E. Csorba Csilla irodalmi múzeum Lesznai Anna Boncza Berta Székely Aladár Undi Mariska

2021. máj 26.

Az emigráns hagyatékok és a Rónai Pál-hagyaték kisnyomtatványai

írta: pimblog
Az emigráns hagyatékok és a Rónai Pál-hagyaték kisnyomtatványai

Mészáros Tibor a Makkai Ádám Emigrációs Archívum működéséről, a PIM Könyvtár kisnyomtatványairól és egy izgalmas emigráns hagyatékról, a Rónai Pál-anyagról mesélt.

A Petőfi Irodalmi Múzeum Könyvtár és Makkai Ádám Emigrációs Archívum sajátos helyet tölt be a magyar múzeumi rendszerben. A múzeumi jogszabályoknak megfelelő leltározást és műtárgyvédelmet valósítunk meg a magyar irodalom első kiadásainak, írók könyvtári hagyatékainak, az irodalmi emigráció dokumentumainak, valamint a gyűjtőkörünkbe tartozó egyéb források tekintetében. Mindig kiemelt feladatunk volt a magyar irodalmi kánon első két vonalának és az irodalmi első kiadások teljességre törekvő gyűjtése. A kortárs kiadványok mellett folyamatosan ...

Tovább Szólj hozzá

hagyaték emigráció kézirat PIM Petőfi Irodalmi Múzeum Mészáros Tibor kisnyomtatvány a hagyatékok útja Rónai Pál emigráns szerző emigráns író emigráns hagyaték Makkai Ádám Emigrációs Archívum

2021. máj 19.

Cselédlegendák

írta: kocsiskatica
Cselédlegendák

Olvassuk Trianont! II.

Az Olvassuk Trianont! beszélgetéssorozat Cselédlegendák című részében Parádi Andrea, az Édes Anna/Kosztolányi – Trianon 100 kiállítás kurátora Bíró-Balogh Tamás irodalomtörténésszel és Trádler Henrietta társadalomtörténésszel beszélgetett a cselédek helyzetéről a Monarchia korában. Milyen kihívásokkal kellett szembenéznie egy vidékről a fővárosba szegődő cselédnek a huszadik század első évtizedeiben? Milyenek voltak az igazi Édes Annák, és milyen volt a Kosztolányi család viszonya a cselédekkel?

molnarc1.png

Molnár C. Pál Cseléd című Illusztrációja Kosztolányi Dezső Alakok című kötetében, Budapest: Királyi Magyar Egyetemi Nyomda, 1929

Cselédnek lenni sosem volt egyszerű élethelyzet, különösen nem volt az az Osztrák ...

Tovább Szólj hozzá

kiállítás Édes Anna PIM Kosztolányi Dezső Osztrák-Magyar Monarchia Tanácsköztársaság irodalmi múzeum Bíró-Balogh Tamás Parádi Andrea online beszélgetés olvassuk Trianont Trádler Henrietta cselédsorsok

2021. máj 12.

A párizsi Magyar Műhely folyóirat története I.

írta: Sulyok Bernadett (PIM)
A párizsi Magyar Műhely folyóirat története I.

A folyóirat avantgárd felfogása

Az 1956-os magyar forradalom leverése után Nyugat-Európába menekült fiatal értelmiségiek új lap indítását határozták el a már meglévő emigráns orgánumok (mint például az Új Látóhatár vagy a Nemzetőr ) mellett, amelynek első száma 1962 májusában jelent meg Párizsban. 

nagy_pal.png

Nagy Pál és Parancs János a Café Dupont teraszán, Rue des Écoles, Párizs, 1959. április.

A címválasztás egyrészt Németh László 1957-es, a Kortárs ban megjelent Magyar műhely tanulmányára utalt, amelyben a szerző Bartók Béla egyetemes művészetére hivatkozva az archaikusan népi és a legmodernebb európai kultúrák szintéziséről írt. A másik ötletadó Bibó István volt, aki A magyar demokrácia válsága című, 1945-ös tanulmányában Magyarországot a ...

Tovább Szólj hozzá

folyóirat képvers avantgárd vizuális költészet hagyaték kézirat PIM Petőfi Irodalmi Múzeum irodalmi múzeum Magyar Műhely Sulyok Bernadett avantgárd folyóirat avantgárdfogalom

2021. máj 05.

Személyesen: Csáth Géza

írta: kocsiskatica
Személyesen: Csáth Géza

A PIM új Csáth-kötete alternatív életrajz, hagyatéki katalógus

Szokatlanul és nagyon izgalmasan mesél Csáth életéről a PIM friss kiadványa, amelyben dokumentumtárgyakon keresztül elevenedik meg az író különös életútja. A kötetről a szerzőpárossal, Molnár Eszter Edinával és Sidó Annával beszélgettünk.

_dsf0014.JPG

Fotó: Birtalan Zsolt/PIM

Hogyan született meg a kötet?

Sidó Anna: Annak ellenére, hogy a könyv a PIM-ben megrendezett kiállításhoz kapcsolódik, mégsem klasszikus kiállításkatalógus. Ezt a kiadványt inkább hagyatéki katalógusnak nevezném, ami megmutatja a csáthi hagyaték igazi arcát. Ritka, amikor egy tárgyanyagra ilyen mélységben ráláthat az olvasó.

Molnár Eszter: Ez a kötet elsősorban a vizualitásra építve jeleníti meg Csáth alakját és életművét. Sokféleképpen ...

Tovább Szólj hozzá

interjú könyv kiállítás kötet kiadvány hagyaték Csáth Géza PIM Petőfi Irodalmi Múzeum Fotótár Kézirattár Sidó Anna Molnár Eszter művészeti tár

2021. ápr 28.

Cornwalli életek: egy magyar enemy alien és egy eltűnt „repülőfiú”

írta: pimblog
Cornwalli életek: egy magyar enemy alien és egy eltűnt „repülőfiú”

Szegedi Szüts István hagyatékáról

„Ma reggel jött Mrs. Hallewell, mondja, a repülőfia <<eltűnt>>. […] Alig 20 éves, remek, mosolygós fiú. Pilóta a tengerészetnél, és a Glorious nevű repülőgéphordozó hajón volt, amit a németek elsüllyesztettek.” (Szegedi Szüts István naplóbejegyzése, 1940. június 12.)

Bár egyre kevesebben vannak köztünk olyanok, akik felnőttként éltek át világháborút, mostanában sokan hasonlítják jelen helyzetünket háborús állapothoz. Természetesen erősítik ezt a hangulatot a nyilvánosságban alkalmazott retorikai fordulatok, a rendeletek által korlátozott életkörülmények. Úgy alakult, hogy épp ezekben az időkben olvastam Szegedi Szüts István (1893 1959) naplóit, amelyek egy része a második világháború idején ...

Tovább Szólj hozzá

napló kézirat a hagyatékok útja Tétényi Csaba Szegedi Szüts István

2021. ápr 21.

A falak tapintása is benne van a kezemben – Interjú E. Csorba Csillával

írta: kocsiskatica
A falak tapintása is benne van a kezemben – Interjú E. Csorba Csillával

Tartópillérek 1.

E. Csorba Csilla az egyetemi évei után került a Petőfi Irodalmi Múzeumba, ahol négy évtizede dolgozik. 1996-tól a múzeum főigazgató-helyettese, 2005 és 2016 között főigazgatója volt az intézménynek. Az indulásról, a szakterületének megtalálásról, szemléletének alakulásáról és ars poeticájáról Török Dalma kérdezte.

  csilla.JPG

E. Csorba Csilla előtt több pálya is nyitva állt: jogot végzett édesapja ügyvédként képzelte el, a vegyész nagybácsi hatására azonban lehetett volna kémikus is. Francia szakos gimnáziumba járt, kiváló tanárnőjének köszönhetően nagyon megkedvelte ezt a nyelvet. Aztán a döntés végül hirtelen született meg: történelem-francia szakra ment, hogy később tanárrá válhasson.

Az egyetemi évek alatt a ...

Tovább Szólj hozzá

interjú életút kulisszatitkok Ady Endre PIM Petőfi Irodalmi Múzeum E. Csorba Csilla irodalmi múzeum Székely Aladár Ady-évforduló Tartópillérek

2021. ápr 14.

Ady és társasága Székely Aladár fotóin

írta: kocsiskatica
Ady és társasága Székely Aladár fotóin

Ady gyakran ellátogatott Székely Aladár műtermébe, hogy portrékat készíttessen magáról, és sűrűn előfordult, hogy családtagjait, szerelmeit vagy barátait is magával vitte, hogy közös kép készüljön róluk. Így születtek meg az emblematikus közös fotók Lédával vagy Babitscsal.

ady.png

Székely Aladár: Ady Endre, 1908-1910 körül (PIM Fotótár)

Ez a fotó azért különleges, mert Ady Endréről kevés egész alakos kép készült Székely Aladár műtermében. (Ezen kívül még egy van, ami látható a PIM Székely Aladár-kiállításában.) A fotó izgalmát az átlós kompozíció adja. Ady kezében kalapot tart, alakját félprofilban látjuk. A fény jobbról érkezik, így árnyék vetül az arcra, ami előnyös a költő számára. Az elkészült ...

Tovább Szólj hozzá

kiállítás Ady Endre Babits Mihály PIM Petőfi Irodalmi Múzeum Léda Fotótár kedvenc tárgyaink Székely Aladár

2021. ápr 07.

Ami a kiállításból kimaradt

írta: E. Csorba Csilla
Ami a kiállításból kimaradt

 Adalékok, érdekességek Székely Aladár művészi kapcsolataihoz

Az Új vizeken. Írók és művészek Székely Aladár műtermében című kiállítás kis alapterülete nem tette lehetővé, hogy néhány olyan művet, összefüggést megjelenítsünk, amely inkább adalék, mint fő tendencia, de megismerése érdekesnek tűnhet a fotótörténetben jártasak számára is. Ilyen például a Sassy Attila grafikusművész által készített kis remekmű, egy szecessziós kisgrafika motívumtörténete.

Székely Aladár az 1900-as évek elejétől Pesten, a Józsefvárosban két műtermet is működtetett, egyet a Mária Terézia tér 1. számú ház tetőterében, a másikat a József körút 62. számú ház földszintjén. Míg kezdetben a beszerezhető tucatgrafika keretezte a műtermeire vonatkozó információkat, 1909 táján már a kemény ...

Tovább Szólj hozzá

kiállítás szecesszió fotográfia PIM Petőfi Irodalmi Múzeum E. Csorba Csilla kedvenc tárgyaink Székely Aladár művészeti tár Sassy Attila szecessziós grafika

2021. már 31.

Rézbőrű volt az alkony

írta: kocsiskatica
Rézbőrű volt az alkony

Indián kiállítás a PIM-ben

A Petőfi Irodalmi Múzeum Rézbőrű volt az alkony  című kiállítása szerteágazó ösvényeken vezet a gyerekkor indián hőseitől a felnőttkor döntésein át a megőrzött rézbőrű alkonyokig. Az úton az indián kultusz legfontosabb alakjai elevenednek meg, például  Borvendég Deszkáss Sándor, Baktay Ervin vagy Cseh Tamás. A kiállítás kurátorával, Wirth Imrével beszélgettünk.

_mg_0163.jpg

Nagyon régóta készül ez a kiállítás. Hogyan hatott a tervezésre a koronavírus?

A pandémia vadul és durván belenyúlt a történetbe, hiszen ez a kiállítás tavaly tavasszal nyílt volna meg, a folyamatos korlátozások miatt azonban újra és újra el kellett halasztani. A járvány engem is többször megakasztott a munkában, de az is igaz, hogy egy kurátornak ...

Tovább Szólj hozzá

indián kiállítás PIM Petőfi Irodalmi Múzeum Borvendég Deszkáss Sándor Wirth Imre rézbőrű volt az alkony indiánkiállítás indiánregény

2021. már 28.

Petőfi (majdnem) 200

írta: pimblog
Petőfi (majdnem) 200

„»Miben látja Petőfi aktualitását?« Ma, sajnos, semmiben. Mert mint gyermekkoromban – bár más előjellel –, ma megint vitamindús tápszert főznek belőle, ahelyett, hogy meghagynák természetes édességnek és borzongató keserűségnek. Petőfit saját szobra takarja el (…) Márpedig a költő nem szobor, nem demonstráció, hanem eledel: s a gipszet és aranyozást megenni nem lehet."  (Weöres Sándor)

ps_after.jpgKi ne háborodna fel, akinek bármi köze is van a magyar nyelvhez, azon a kérdésen, hogy ismeri-e Petőfi Sándort? Mert Petőfi Sándort mindenki ismeri, ő a forradalmár hős, a legnagyobb magyar nyelvű költők egyike, akinek a műveit 54 nyelvre (minimum�) lefordították, s aki a golyóbis másik felén, Kínában, kötelező tananyag a ...

Tovább Szólj hozzá

hírek online kerekasztal online program YouTube Petőfi Sándor Petőfi Irodalmi Múzeum online muzeológia online beszélgetés

2021. már 24.

A „sovány Cassius"

írta: pimblog
A „sovány Cassius"

Móricz Zsigmond fiatalkori arcképéhez

moricz_igazolvanykep.png

Móricz Zsigmond igazolványképe. Fotó: Békei, 1900 (PIM Fotótár)

Móricz Zsigmond 1913-ban tette közzé ezt az arcképét a Pesti Futár ban. Békei fotográfus igazolványképként használt felvétele 1900-ban készült, feltehetően műtermi fotó. A kép önmagába zártságát jelentéstelivé teszik a hozzá fűzött sorok. Ezekben a szerző saját hajdani önarcképét értelmezi, aminek ellentmondásos szerepet, sőt főszerepet tulajdonít. Az írás címe: Fiatal képemhez .

 Nem szeretem ezt a fiút, nem az én emberem. Ez tele van életkedvvel, hittel, reménységgel, bizalommal. Minden nagy dolog neki, az emberek, a gondolatok, önmaga. És dühödten akarja Budapestet és mindent, és egyenes a vágya, és biztosabb a jövőjében, mint a halálban.

...
Tovább Szólj hozzá

irodalom gyűjtemény író fotográfia PIM Petőfi Irodalmi Múzeum Móricz Zsigmond Fotótár kedvenc tárgyaink Székely Aladár irodalmi hagyaték

2021. már 17.

Weöres Sándor: Özönvíz-töredék 

írta: pimblog
Weöres Sándor: Özönvíz-töredék 

Róma, 1946, autográf tintaírás teljes névaláírással

Weöres Sándor Özönvíz-töredék  című verse a 2020 nyarán gyűjteményünkbe került Várkonyi Nándor-hagyatékban található, amelyben kiemelkedő egységet alkot a magyar és világirodalom e meghatározó 20. századi lírikusától fennmaradt mintegy 63 levél, és több általa írott, valamint hozzá kapcsolódó kézirat. 

weores1.png

Weöres Sándor mellképe, jobb kezében cigarettával, 1960-as évek (PIM Fotótár)

Weöres Sándor vonzódása a mítoszok látásmódjához az 1930-as évek második felében kezdődött. Az archaikus és ókori mítoszok Kerényi Károly- és Hamvas Béla-féle felfogása állt hozzá közel: a mítoszok egységes világképe egyfajta vágyott minta a modern ember széttagolt, töredezett világa és lélektani elszigetelődése ...

Tovább Szólj hozzá

vers gyűjtemény kézirat Weöres Sándor PIM Petőfi Irodalmi Múzeum kedvenc tárgyaink Kézirattár Sulyok Bernadett

2021. már 15.

Jókai történeti írásai 1848–49-ről

írta: pimblog
Jókai történeti írásai 1848–49-ről

Tudományos szakszerűség és fikció Jókai Mór történeti vonatkozású szintéziseiben

 

Jókai Mór élete és életműve számos szállal kötődik a szabadságharchoz. A pályáját meghatározó témát szépprózai munkáiban éppúgy, mint önéletrajzi írásaiban visszatérő motívumként írta meg újra és újra. Kevésbé ismert, hogy Jókai korai, fontos történelmi szerepvállalását tudományos igényű munkákban is kamatoztatta. Szépíróként is vonzódott a históriai tárgyakhoz, azonban szándéka szerint népszerű-ismeretterjesztő történetíró is kívánt lenni, melynek művelésével egész életén át kísérletezett.

Jókai Mór élete és életműve számos szállal kötődik a szabadságharchoz: a pályáját meghatározó témát híres szépprózai munkáiban ( Forradalmi és csataképek, A gyémántos miniszter, A tengerszemű ...

Tovább Szólj hozzá

március 15. szépirodalom szabadságharc történetírás Jókai Mór 1848-1849 kedvenc tárgyaink a hagyatékok útja Rózsafalvi Zsuzsanna

2021. már 10.

Ady Endre kéziratos hagyatékának viharos életútja II.

írta: Borbás Andrea, PIM
Ady Endre kéziratos hagyatékának viharos életútja II.

A kisebb gyűjtemények

Az előző részben említett három nagy kéziratgyűjtemény mellett kisebbek is képződtek a költő életében. A legjelentősebbeket tekintve ilyen Révész Béláé, amely a Fővárosi Szabó Ervin Könyvtárba, Hatvany Lajosé, amely a Magyar Tudományos Akadémia Kézirattárába kerültek, valamint Fenyő Miksáé, Bölöni Györgyé, Steinfeld Nándoré és Szalay Józsefé is, amelyek a Petőfi Irodalmi Múzeum tulajdonában vannak. 

adyportre.pngAdy Endre Maria-Grünben 1913 tavaszán. Winterberg Rudolf felvétele (Forrás: PIM Fotótár)  

Az Ady-gyűjtemény szóródása és különböző provenienciái ellenére a kéziratok egy nagyobb része szerves egységet képez a Petőfi Irodalmi Múzeumban – a Nyugat szerkesztőinek köszönhetően. Az elmúlt évtizedekben ...

Tovább Szólj hozzá

kézirat kézirattár Ady Endre PIM Nyugat Petőfi Irodalmi Múzeum Fenyő Miksa Gellért Oszkár Ignotus Osvát Ernő a hagyatékok útja Borbás Andrea Ady-hagyaték

2021. már 03.

Képzőművészek Székely Aladár lencséje előtt

írta: kocsiskatica
Képzőművészek Székely Aladár lencséje előtt

Képzőművészek is gyakran megfordultak Székely Aladár, majd fia, Székely László műtermében. Székely festőkről készült fotográfiái jól mutatják, hogy az alkotó nagy beleérző képességgel rendelkezett, és jól ismerte a korabeli művészeti életet. A képzőművészeket megörökítő fotóira is jellemző, hogy sajátos emelkedettségre, bensőséges hangulatra, de mégis az alany karakteréhez igazodó beállításra törekedett, s ez igaz a fia által készített fényképekre is.

008_3620_szinyei-merse_pal_1845-1920_1910_korul_eredeti_negativrol_keszult_kontakt_15_9_x_21_cm_ltsz_3621.jpg

Székely Aladár: Szinyei Merse Pál, 1910 körül (PIM)

Ez a portré kevésbé ismert a festőművészről, a köztudatban inkább az a képe él, amelyet Székely az 1915-ös Írók és művészek albumában is szerepeltetett. Ez az 1910-es portré egy tudatosan ...

Tovább Szólj hozzá

kiállítás fotográfia fotográfus PIM Petőfi Irodalmi Múzeum Marinetti Gulácsy Lajos Szinyei Merse Pál zárva tartás kedvenc tárgyaink Székely Aladár

2021. feb 24.

A Károlyi-telek a Károlyiak előtt II.: Barkóczy Ferenc

írta: Komáromi Csaba, PIM
A Károlyi-telek a Károlyiak előtt II.: Barkóczy Ferenc

A palota titkai VIII.

Patachich Gábor örököseitől 1747-ben vette meg Barkóczy Ferenc az egyre értékesebbé váló Károlyi-telket, aki 18.000 forintot fizetett érte. A palota titkai ehavi részében róla, a regnáló egri püspök, szalai és tavarnai gróf Barkóczy Ferencről (1700–1765) lesz szó.

A magyar barokk kor egyik legfontosabb alakja papi előmenetelét négyesztendőnyi tanulmányaival alapozta meg a római Collegium Germanicum et Hungaricumban. Egerben kanonok, majd plébános, 1744 decemberében pedig püspök lett, és egyúttal Heves és Külső-Szolnok vármegye örökös főispánja. A jelentős magánkönyvtárral és műgyűjteménnyel is bíró főpap kora egyik legnagyobb kultúrmecénásaként, a magyar nyelv használatának elkötelezett híveként nyomdákat ...

Tovább Szólj hozzá

történelem kulisszatitkok Ferenciek tere Komáromi Csaba Károlyi-palota Károlyi-telek a palota titkai Barkóczy Ferenc

2021. feb 17.

Talán semmi, talán Minden

írta: kocsiskatica
Talán semmi, talán Minden

Kötet Ady Endre és Boncza Berta pesti otthonáról

A Talán semmi, talán Minden – Ady Endre és Boncza Berta pesti otthona kötet kiindulópontja Ady és Csinszka első és egyetlen lakása, valamint az 1917 1919 közötti időszak. A társadalmi-kulturális korrajzként szolgáló tanulmányok azonban sokszínű, izgalmas nézőpontokból mutatják be a költő és feleségének mindennapjait, szokásait, ismerőseiket, tárgyi környezetüket, és hozzák közel alakjukat. A kötet szerkesztőjével, Zeke Zsuzsannával beszélgettünk.

_mg_8013.JPG

Fotó: Birtalan Zsolt/PIM

Hogyan született meg a kötet?

Az Ady Emlékmúzeumban dolgozva gyakran tapasztaltam, hogy a hozzánk érkező csoportok a vezetést követően szeretnének magukkal hazavinni egy kiadványt, ami bemutatja a helyszínt. Korábban már volt ehhez hasonló ...

Tovább Szólj hozzá

kötet kiadvány kulisszatitkok Ady Endre PIM Petőfi Irodalmi Múzeum Csinszka Veres Pálné utca Boncza Berta Zeke Zsuzsanna írólakások egykor és most írólakások Ady otthona

2021. feb 10.

Futurológia szépirodalmi köntösbe bújtatva

írta: pimblog
Futurológia szépirodalmi köntösbe bújtatva

Miért olvassunk sci-fit?

Az első (kétségtelenül) sci-fi-olvasmányélményem egy párhuzamos idősíkban élő harcias uborkák és az odavetődő emberek kölcsönös megsemmisítési vágyáról szólt. Lehet, hogy ma már szórakoztatónak tartanám a south parkosra sikeredett történetet, de ötödikes kisdiákként csak azért olvastam végig, mert egy osztálytársam csúfolni kezdett, amikor lehagyott e könyv olvasásában. Ezután egy időre félretettem a zsánert, és inkább az amerikai prérin és Középföldjén kószáltam. A sci-fihez – néhány véletlen kivételével – csak az egyetemen és Kurt Vonnegut közbenjárására tértem vissza.

transhumanizm_pinterest.jpg

Forrás: pinterest

Hogyan legyünk sci-fi-olvasók?

(Mert az természetesen fel sem merül, hogy ne legyünk azok.)

Szükségünk van ...

Tovább Szólj hozzá

kutatás sci-fi szépirodalom transzhumanizmus kulisszatitkok tudományos-fantasztikus science-fiction

2021. feb 03.

A fotografálás mint női hivatás

írta: kocsiskatica
A fotografálás mint női hivatás

E. Csorba Csilla előadása a Kassák Múzeumban

A 19. század végén a lányok, asszonyok családi életben betöltött szerepeiken túlterjedő ambíciói, vagy éppen az egzisztenciális problémák munkahely keresésére sarkallta őket. Közülük többen kezdtek el fotográfiával foglalkozni. Egyesek óvták a nőket, hogy gépekkel, vegyszerekkel bánjanak, mások azonban (főként a feminista sajtó) kifejezetten ajánlották számukra a műtermi fényképezést. E. Csorba Csilla a Kassák Múzeumban tartott előadásában Besnyő Éva életművéhez méltó nőfotográfusok útkereséseit mutatta be, pályájukat életrajzukba ékelve ismertette.

E. Csorba Csilla nagyon régóta foglalkozik már a női fotográfusok életművének kutatásával: a kilencvenes évek végétől kezdett el tanulmányokat közölni női ...

Tovább Szólj hozzá

előadás fotográfia kulisszatitkok online előadás Máté Olga Kárász Judit női művészet E. Csorba Csilla Kálmán Kata Kassák Múzeum online muzeológia Besnyő Éva női fotográfusok Révai Ilka Rogi André Landau Erzsi

2021. jan 27.

Ady Endre kéziratos hagyatékának viharos életútja I.

írta: Borbás Andrea, PIM
Ady Endre kéziratos hagyatékának viharos életútja I.

Nagyobb gyűjtemények

Kevés olyan hagyaték van, amely olyan jelentős mértékben szóródott volna, mint Ady Endréé. Kéziratainak, főleg leveleinek, már életében is három gyűjtőhelye volt: Érmindszenten, Párizsban és Csucsán. 

ady_endre.jpg

Székely Aladár: Ady Endre (PIM)

A Mindszenti levelesláda

Ady Lőrincné Érmindszenten gyűjtötte fia szüleihez írt leveleit, az ott kapott, valamint megőrzésre hazavitt küldeményeket. Itt gyűltek az Ady Lajoshoz írt levelek is. Ez volt a Mindszenti levelesláda , amelyben verskéziratok is megőrződtek. A Mindszenti levelesláda 1937-ig egyben volt. 

ady1911.png

Ady Endre levele Diósiné Brüll Adélnak 1911 áprilisából. A levél a Mindszenti levelesládából származik. (PIM)

1937-ben Ady Lőrincné kéziratokat és relikviákat ...

Tovább Szólj hozzá

levelezés relikvia kézirat Ady Endre PIM Petőfi Irodalmi Múzeum Csinszka Léda Brüll Adél irodalmi múzeum Boncza Berta a hagyatékok útja Borbás Andrea Székely Aladár Ady-hagyaték irodalmi hagyaték

2021. jan 20.

Vita a piskótáról

írta: kocsiskatica
Vita a piskótáról

Beszélgetéssorozat indult 2020-ban Olvassuk Trianont! címmel

Hogyan került be Trianon témája egy-egy szépirodalmi szövegbe? Bödők Gergely történésszel és Arany Zsuzsanna irodalomtörténésszel Kosztolányi politikai szerepvállalásáról és a regényben megjelenő történelmi eseményekről beszélgetett Parádi Andrea, az Édes Anna / Kosztolányi-kiállítás kurátora.

kosztolanyi.pngRónai Dénes: Kosztolányi Dezsőné, Kosztolányi Ádám és Kosztolányi Dezső, 1918 (PIM)

 

Vörösterror, fehérterror

A beszélgetés elején Bödők Gergely kiemelte, hogy a magyarországi vörös- és fehérterror nem egy sajátosan magyar, hanem nemzetközi jelenség. Gyújtópontja az első világháború, amire senki sem úgy készült, hogy évekig fog tartani. Az elnyújtott harcok megváltoztatták a hátország viszonyrendszereit is, ...

Tovább Szólj hozzá

trianon kiállítás édes anna fehérterror vörösterror őszirózsás forradalom kulisszatitkok Édes Anna Kosztolányi Dezső Pardon Kun Béla Tanácsköztársaság Új Nemzedék román megszállás Budapesti Napló Trianon 100 ellenforradalmi kormány Vérző Magyarország politikai szerepvállalás olvassuk Trianont

2021. jan 13.

Elsüllyedt kultúrák nyomában 

írta: pimblog
Elsüllyedt kultúrák nyomában 

Várkonyi Nándor kultúr- és irodalomtörténész hagyatéka

A család által eddig gondosan őrzött és rendszerezett Várkonyi Nándor-hagyaték végleges otthonra lelt a Petőfi Irodalmi Múzeumban. A gyűjtemény tartalmaz levelezéseket, beszélgetőcédulákat és -füzeteket, kézírásokat, személyes és hivatalos okmányokat, jegyzeteket, forrásanyagokat és fényképeket. De ki volt egészen pontosan Várkonyi Nándor?

varkonyi.png

Várkonyi Nándor portréja, Pécs, 1928, Németi Fényképező Műterme (PIM)

Várkonyi Nándor (1896–1975) író, irodalom- és kultúrtörténész érdeklődése akkor fordult a prehistória felé, amikor az I. világháború után néhány évig Iszkaszentgyörgyön, a Pappenheim grófi családnál házitanító volt. Az idős Pappenheim gróf itt hívta fel figyelmét azokra a régészeti leletekre, ...

Tovább Szólj hozzá

levelezés mitológia örökösök hagyaték irodalomtörténész Weöres Sándor PIM Petőfi Irodalmi Múzeum Hamvas Béla Várkonyi Nándor Kodolányi János ősi kultúrák Sulyok Bernadett a hagyatékok útja kulturtörténész Janu Pannonius Társaság Öttorony beszélgető-cédulák

2021. jan 06.

A Károlyi-telek a Károlyiak előtt 1.

írta: Komáromi Csaba, PIM
A Károlyi-telek a Károlyiak előtt 1.

A palota titkai VII.

Kik birtokolták azt a telket, amelyen ma a Károlyi-palota áll? Mit tudunk róluk, hogyan került hozzájuk e telek, és milyen épületet emeltek rajta? A palota titkai sorozat e havi részében Komáromi Csaba a Károlyi-palota telkének egykori tulajdonosairól mesél.

A törökdúlás utáni első pesti telekösszeírás szerint annak a 3626 négyszögöles teleknek, amelyen ma a PIM főépülete helyezkedik el, báró Johann Stephan von Werlein (+1691) budai kamarai inspektor, majd adminisztrátor volt a tulajdonosa. Hivatalát 1686 végétől töltötte be, feladata volt az uralkodó, I. Lipót helyi képviselete az Udvari Kamara megbízásából és a töröktől visszafoglalt területek igazgatása. A gyakorlatban például ő leltározta föl a Budán megmaradt értékeket ...

Tovább Szólj hozzá

történelem irodalom kulisszatitkok irodalmi múzeum Károlyi család A palota titkai Komáromi Csaba Károlyi-palota Károlyi-telek

süti beállítások módosítása
Mobil