2021. már 24.

A „sovány Cassius"

írta: pimblog
A „sovány Cassius"

Móricz Zsigmond fiatalkori arcképéhez

moricz_igazolvanykep.png

Móricz Zsigmond igazolványképe. Fotó: Békei, 1900 (PIM Fotótár)

Móricz Zsigmond 1913-ban tette közzé ezt az arcképét a Pesti Futárban. Békei fotográfus igazolványképként használt felvétele 1900-ban készült, feltehetően műtermi fotó. A kép önmagába zártságát jelentéstelivé teszik a hozzá fűzött sorok. Ezekben a szerző saját hajdani önarcképét értelmezi, aminek ellentmondásos szerepet, sőt főszerepet tulajdonít. Az írás címe: Fiatal képemhez.

 Nem szeretem ezt a fiút, nem az én emberem. Ez tele van életkedvvel, hittel, reménységgel, bizalommal. Minden nagy dolog neki, az emberek, a gondolatok, önmaga. És dühödten akarja Budapestet és mindent, és egyenes a vágya, és biztosabb a jövőjében, mint a halálban.

A sikeres regényíró, aki reményteljes pályája előtt áll, arcot ad annak a még ismeretlen fiatalembernek, aki még messze van attól, hogy olvasókra találjon. A barnított felvétel kontúrjai kissé elmosódottak, mégis a fiatalember világoskék szemének tekintete égőn szegeződik valahová a távolba.

Ezzel az arccal jöttem be Budapestre… Alighanem lágyra hízottan és energiátlanul mosolyogva megyek ki belőle... 

Hiszen nem szeretem a másikat (...); talán az sem az én igazim. (...) De mit tegyek velük. Az volt. Ez készül. És mind a kettő az én nevemet kompromittálja.

A készülő arckép talán Rippl-Rónai József lehunyt szemű Móricz-festménye vagy a hullámos hajú Rónai Dénes-felvétel.

moricz.png

Móricz Zsigmond a Nyugat-Barátok Köre levelezőlapján. Fotó: Rónai Dénes, 1932 (PIM Fotótár)

De lehet, hogy a nagykabátos Zsiga bácsi-szobor az igazi, amely a Móricz Zsigmond körtéren áll. Mégis valamennyit, a kucsmás portrét, és a férfikori vagy az öregedő Móricz-arcok mindegyikét megelőzi ez az átlyuggatott, körpecsétes kis igazolványkép.

Melyik az „igazi”? Az írói önelbeszélés hangsúlyos testies referenciát ad az igaziság, a hitelesség kérdésének. A fiatalkori „kép” alkati soványságának és átváltozásának elbeszélése és ezzel együtt az önarckép folytonos megkérdőjelezése vissza-visszatér Móricz naplóiban is, például 1935-ben is. 

 …másnak indult ez a lény, akinek vaskosságában nem ismerek magamra (…) Ki hitte volna, hogy belőlem ez a M. Zs. lesz? Az a komor, magába zárkózott, sovány könyvmoly. Nem rokonszenves?

2953_szekely_1910_korul.jpg

Móricz Zsigmond, Székely  Aladár felvétele,1910 körül (PIM Fotótár)

Az 1900-ban készült felvételen még ismeretlen, de már hivatástudattal rendelkező fiatalember áll. Egy éve érettségizett, még közel vannak gimnáziumi emlékei, az osztályterem, ahol bizalmatlanság veszi körül. A diákra, aki ideje jó részét az iskolai könyvtárban olvasással tölti, gúnynevet ragasztanak társai: nem kedvelik zárkózottságát. Ihlető szövegforrásuk Caesar és Antonius párbeszéde Shakespeare Julius Caesarjából, az 1897–1898-as tanév VII. osztályos kötelező olvasmányából.

CAESAR.

Tedd, hogy kövér nép foglaljon körűl,

És sikfejű s kik éjjel alszanak.

A Cassius ott sovány, éhes szinű:

Sokat tünődik s ily ember veszélyes.

ANTONIUS.
Ne féljed, Caesar, nem veszélyes az.
Derék és jóérzelmü római. 

CAESAR.
Mért nem kövérebb? Bár nem félem őt,
S még is, ha nevemhez férne félelem,
Nem ösmerek, kit inkább kellene
Kerülnöm, mint e fonnyadt Cassiust.
Szünetlen olvas, nagy figyelmező;

Átlát az embereknek tettein.

Játéknak nem barátja (…)

A fiúk, az osztálytársak, hamarosan „sovány Cassius”-nak nevezik, mert hiszen sovány, és a családi visszaemlékezések szerint hirtelenharagú. A „dühödt akarás” (Fiatal képemhez) már ekkor jellemzője. Sárospatakon a haragra alkalmat adó esetek olyan gyorsan követték egymást, hogy iskolai élete akár egyetlenegy hosszú dühroham is lehetett. 

Elek Artúr, a Nyugat kritikusa, Móricz egyik legközelibb barátja is érzékeli az írás mozgatórugóit 1925-ben: „Az a düh megvolt benned, annak ki kellett kerülni belőled: ez a düh eddig leghatalmasabb sugallód volt.” A Shakespeare-idézet, amely számtalan felhasználásra nyújt lehetőséget irodalmi, nyelvészeti, filozófiai és a pszichológiai munkákban, megtalálja új jelentésképző kontextusát, nemcsak Móricz életrajzában, hanem az író egyik regényében, a Harmatos rózsában is.

…nem akart soha szép fiú lenni. A sovány Cassiusnak gúnyolták valaha az iskolában, s ez a gúnynév hízelgett neki. Nagy terveihez nem illett volna hozzá a »húsos, sík fejű« jellemzés.

 

3_pkel_m_100_2553_23_b.pngMóricz Zsigmond levele Holics Jankának, 1905. aug. 12. (PIM Kézirattár)

A nemrégiben kiadott, mindeddig ismeretlen írói levelezésben is előfordul az elhivatottságra, nagy tervekre emlékeztető gúnynév. Ezt a titkot Holics Jankának, feleségének árulja el egyik levelében. A sorok között olvasva érzékelhető a "sovány Cassius"-szerep és a konszolidálódó házasember-lét közötti feszültségtér. 

Édes! (…) az arczom ugy kerekedik, mit a holdvilág. Vagy
talán ép azért; mindig azt tartottam, hogy a kövér ember buta ember, bezzeg ha rajtam
teljesedik be! Gimnázista koromban a fiuk ugy hivtak Spitznameval hogy: »a fonnyadt Cassius« – s én büszke voltam rá. Bezzeg ha most már »a sikfejüek a kik éjjel alszanak« közé keveredem s megesznek a disznók!

pfl_f_2782_2_szekely_aladar_1921_1.jpg

Móricz Zsigmond, Székely Aladár felvétele, 1921 (PIM Fotótár)

A Fiatalkori arcképem című írás a történetiségében változó szerzői önarcképek egyik első megfogalmazása, melyben a szerzői név hitelesítése testies mértéket ölt. A soványság az írói önkép radikalitását hivatott jelezni. A Cassius-figura testies megjelenítésének változó kontúrjai egyfajta aranymetszés kritikus mértékeként helyeződnek a Móricz-önarcképek mögé, amelynek nyomai az író levelezésében is megtalálható.

Móricz Zsigmond fiatalkori levelezése (1892–1913 között) elérhető itt.

Cséve Anna

Szólj hozzá

irodalom gyűjtemény író fotográfia PIM Petőfi Irodalmi Múzeum Móricz Zsigmond Fotótár kedvenc tárgyaink Székely Aladár irodalmi hagyaték