2025. ápr 09.

Indiszkréció az irodalomban?

írta: benedek.anna
Indiszkréció az irodalomban?

Kaffka Margit és kulcsregényei, a Színek és évektől az Állomásokig I.

Kaffka Margit két kulcsregénye, a Színek és évek 1912-ben és az Állomások öt évvel később egészen eltérő kritikai fogadtatásban részesült: míg előbbit egyöntetű elismerés övezte, addig az utóbbira ellenszenvvel tekintettek, s rásütötték a kulcsregény műfajának bélyegét. Mit jelentett ez a kortársak értelmezésében? Mi indokolja az ugyancsak kulcsregényként olvasható Színek és évek jóval pozitívabb megítélését? Benedek Anna, a Médiatár főosztályvezetője Kaffka kortársaival készült interjúk alapján válaszolja meg a kérdéseket kétrészes blogbejegyzésben.

pfl_f_11390.jpgKaffka Margit 1912 körül (fotó: Székely Aladár, MNMKK PIM, Művészeti, Relikvia- és Fotótár)

„Az ember jól-rosszul mégiscsak végigjátssza a maga vállalta szerepeket mind sorjában. Csakhogy nem, mint a színpadi, csinált történetekben, egy fő személy szándéka után igazodik a többieké; a valóságban mindenki külön fő személy önmagának, és senki sem vállal mellékes szerepet; magáért magának játszik. Ebből támad a sokféle és véletlen bonyolódás, ami mindnyájunkat végtelen érdekel, amíg benne vagyunk. Ki kit szeret, kit vesz el, mire neveli a gyereket, milyen helyért verekszik a világban, és hogy dől ki.”
(Kaffka Margit: Színek és évek)

1.

„Az író legyen kegyetlen” – írja Kosztolányi Dezső a Nyugat 1927-ben Indiszkréció az irodalomban címmel zajló ankétjában. Mitől lesz indiszkrét egy mű? A Petőfi Irodalmi Múzeum Médiatárában őrzött, Kaffka Margitról szóló interjúkban – főként a kortársakkal rögzített felvételeken – rendre feltűnik az Állomásokkal kapcsolatban a kulcsregény műfaji meghatározás, és korántsem pozitív jelzőként. „Az Állomások. Hát, az tiszta pletyka volt, asszonyi pletyka” – mondja például a Kaffkát személyesen ismerő Lányi Sarolta.

Mit jelent a „kulcsregénység” a kortársak értelmezésében? Hogyan küzd meg az indiszkréció vádjával a női író, Kaffka Margit vagy épp a Kaffka-recepció?

Mikortól veszíti el egy mű tükörjellegét, referenciapontjait? Lehet-e köze mindennek a realizmushoz vagy a dokumentumregény műfajához – azaz megváltozott olvasási szokásainkhoz?

1912-ben megjelent Kaffka Margit első regénye, a Színek és évek. A könyv formában kiadott művet egyértelmű szakmai és közönségsiker fogadta. Kaffka Margit könyvéről szuperlatívuszokban beszélt a kritika, dicsérte éleslátásáért, nagy ívű szerkezetéért, „asszonyi” látásmódjáért, realizmusáért.

Móricz, Lengyel Menyhért, Schöpflin, később Radnóti és Németh László írt róla elismerően. Hogy a Színek és évek Kaffka gyerekkorának helyszínét, Nagykárolyt idézi, nem volt senki számára kétséges. Az ott élő ismerősök-ismeretlenek állítólag meg is haragudtak Kaffkára, amiért „kiírta” őket. A főszereplőt, Pórtelky Magdát mindenki – olvasók, kritikusok – egyértelműen Kaffka Margit édesanyjával, Uray Margittal azonosította.

„Az előttem járt okoknak és nehéz, véres csatájú bonyodalmaiknak nemcsak a Színek és évek regény témáját köszönöm, melyért szülővármegyém – megizente – kegyetlenül csúffá tesz, ha megbántott földjére merem a lábam tenni”

– írja Kaffka Margit Önéletrajzában.

clipboard01bbbbb.pngLányi Sarolta és lánya, Czóbel Anna 1925-ben (MNMKK PIM, Művészeti, Relikvia- és Fotótár)

Lányi Sarolta, Kaffka kortársa így emlékezett Kaffka Margit két regénye, a Színek és évek és az Állomások kapcsán Vezér Erzsébetnek adott interjújában:

„Lányi Sarolta: – Nézd, ő írt egy pletykaregényt. Az nekem nagyon nem tetszett.
Vezér Erzsébet: – Az Állomásokra gondolsz?
LS: – Az Állomások. Hát az tiszta pletyka volt, asszonyi pletyka. Ugye, hogy az volt?
VE: – Jó könyv…
LS: – Jó könyv? Nem tudom.
VE: – Benne van egy kor és ez az egész irodalmi élet. Azért jól benne van. Tudom, hogy mindenki megsértődött rajta a korban.
LS: – Nekem nem tetszett, olyan kisvárosi pletyka.
VE: – Igen…
LS: – Hát, a legszebb, az első nagyregénye…
VE: – A Színek és évek…
LS: – A Színek és évek… hát, az páratlan.
VE: – Az is kulcsregény pedig.
LS: – Igen?
VE: – Az is a kisváros.
LS: – Kulcsregény, de… azokat nem ismertem. Elég az hozzá, hogy az nagyon tetszett.
VE: – Máli néni mamája is nagyon meg volt sértve az Állomások miatt, mert a Máli is magára vette. Lesznai Anna.
LS: – Igen. Már melyik lett volna a…?
VE: – Nem tudok visszaemlékezni, de ő is magára vette.
LS: – Nekem az a regény… sose veszem elő azt a regényt. És a Lesznai regényében is ezeket a pletykákat nem szerettem.
VE: – A Kertben?
LS: – Igen. Pedig ő igazán nagyon okos asszony volt.”

Az Állomások című regény hosszas huzavona, többszöri átszerkesztés után, 1917-ben jelent meg könyv alakban, s szinte a kezdetektől ellenszenv fogadta a történetet, de főként a megírt karaktereket.

A regényt eleinte egyenetlennek, széttartó szerkezetűnek, aránytalannak ítélték, hibáztatták szerkesztetlenségéért, karikatúrajellegéért, s hamarosan rásütötték a kulcsregény műfajának bélyegét. (A regényt illető jelzők nem mondhatók éppen visszafogottnak: hév, karikatúrajelleg, kínos meglepetés, puszta másolás, kompozícióban elnagyolt, környezetrajzában indulattól színezett stb.)

bfmbg.pngKaffka Margit (fotó: F. Váncza E., MNMKK PIM, Művészeti, Relikvia- és Fotótár)

Kaffka tulajdonképpen nem tiltakozott úgy, mint később Babits, akinek Timár Virgil fia című regénye kapcsán kipattant az Indiszkréció az irodalomban-vita. Kaffka naplói, levelei s a regényből vett idézetek segítségével a recepció további megerősítést kapott ahhoz, hogy az Állomásokban Kaffka a Nyugat és köre, illetve a Nyolcak történetét írta meg.

Kaffka ars poeticája a tükrözésről, illetve a rögzítésről, s a regény megírásának céljáról egyértelmű volt:

„én valahogy egészen benne vagyok abban, amit körültem látok; amit magamhoz eresztek. Hogy mi történik így a »művészet«-tel? – kérded. Tudja Isten, Tekla; idáig még ment az is; sőt – valahogy most igen zavartalanul.

Az ember tán eleget élt és érzett és reagált egy bizonyos korig; azontúl már abból élhet, és nincs szükség tovább személyeskedni, »tegeződni a dolgokkal«, ahogy te írod! Vagy tán beletanul »az ember« idővel, hogy így is látni tudjon (erősen, igazán), ha distanciában marad, három lépést; ha nem áll bele térdig a dolgokba. Ha nem vérzi meg magát szándékosan még a szépséggel is (nem célzás!), csak hogy sikoltania kelljen és művészetet sikoltozzon!…”

Mi történt a két regény megjelenése között? Vajon a kompozíciós különbség vagy a témaválasztás (egy időben távoli, illetve egy jelenkori történet megírása) indokolja-e a két regény ennyire különböző megítélését? A Színek és évek története valóban jóval könnyebben összefoglalható, ráadásul sokkal kisebb a terjedelme az Állomásokénál, ugyanakkor túlzónak tűnik az életmű egésze szempontjából sikerként, illetve kudarcként megítélni ezeket.

2.

Többen (Horváth Zsuzsa, Bodnár György stb.) felhívják a figyelmet arra az értelmezési keretre, amelyben Kaffka életműve olvasódik: a megjelent műveket színe-visszája alapon mindig párban, mindig egymáshoz képest értékelték. Ezt a feltevést persze Kaffka jól követhető, s az idők során egyre bővülő oeuvre-je is megalapozza: a naplókban, lírai jegyzetekben, versekben, levelekben rendre hasonló gondolatok térnek vissza, és jól követhető egy-egy motívum kibontása, irodalmivá formálása. A Színek és évek és az Állomások ennek megfelelően az asszonysors különböző szakaszaiban megszólaló szereplők élettörténetét meséli el „folytatásokban”, de értelmezői szerint különböző minőségben.

clipboard01fvfdvf.pngKaffka Margit (fotó: ismeretlen, MNMKK PIM, Művészeti, Relikvia- és Fotótár)

Az életmű két végpontja nagyjából e két regény helyzetével egyezik: a csúcspontot jelentő Színek és évek és az Állomások mint írói kudarc marad meg az irodalomtörténetben jó ideig.

Fülöp László 1987-es Kaffka-monográfiája annyiban kísérletet tesz a regény műfaji átsorolására, illetve újraértékelésére, hogy a kétféle szempontot, vagyis „kétféle fabulálási módszer”-t, a dokumentatív és a fiktív réteget próbálja összehangolni, bár megjegyzi, hogy a „kulcsregény-ötvözet létrehozási kísérletei esztétikailag mindig kockázatos próbálkozások”, ám arra a végkövetkeztetésre jut, hogy „a regényépítményen jól láthatók a konstrukciós törésvonalak…” A főhőssel állítólag „alig-alig történik valami”, hiszen a nagy történéseket csak a háttérből figyeli.

Ezzel szemben az én olvasatomban az Állomások története tele van jelentőségteljes pillanatokkal: Éva válása után műkedvelő illusztrátorból érett művésszé válik, önálló kiállítása nyílik, egy múzeumigazgatóval bonyolódik viszonyba, bekerül a városi művészeti élet forgatagába, korábbi ügynöke megpróbálja elcsábítani, de mikor kudarcot vall, Évának más úton kell érvényesülést keresni, összebarátkozik „ellenpárjával”, Szörény Teklával, költözéseket, gyerekei kanyaróját vezényli le a Béke ligete című regénybeli fő mű létrehozása közben, eljut külföldre, megismeri a kor vad zseni költőjét – hogy csak pár „aligtörténést” említsünk.

Az időben távolabbi múltat megörökítő Színek és évek nőalakjai, különösképpen a főhős, Pórtelky Magda statikusabbak: egy meglévő társadalmi konvencióhoz igazítják saját történetüket, míg az Állomások két főalakja szembemegy az elvárásokkal, így rendre át kell hágniuk azokat a hagyományos és elvárt szabályokat, amelyek az önálló női és művészi élet kibontakozását gátolják. Pórtelky Magda egyik házasságból a következőbe menekül, Rosztoky Éva a függetlenséget, az önálló életet választja. E kétféle döntés a megrajzolt korszak sztereotípiáit is tükrözi, de az is érezhető, hogy az új szerephez vezető út, az önálló nő történetének megrajzolása másféle nyelvet, más dinamikát feltételez. Profánul mondva más a két történet tétje: az egyik esetben a már lezárt élet (Színek és évek), a másikban az épp feltáruló, de még járatlan út (Állomások) képe érzékeltetheti a nyelvi és szerkezeti különbségeket.

A teljes tanulmány a PIM Studiolo-sorozatban megjelent Kaffka 100 – Tanulmányok Kaffka Margitról című tanulmánykötetben olvasható.

Benedek Anna

Bibliográfia

BABITS Mihály, „Indiskréció?”, Nyugat 20, 5. sz. (1927).
BODNÁR György, Kaffka Margit (Budapest: Balassi Kiadó, 2001).
FÜLÖP László, Kaffka Margit, Nagy magyar írók (Budapest: Gondolat Kiadó, 1987).
HEGEDŐS Mária, Németh László munkái (Budapest: Magvető Könyvkiadó–Szépirodalmi Könyvkiadó, 1970).
HORVÁTH Zsuzsa, Az élettörténet mint játékszer: Fikció, narráció és identitás összefüggései Kaffka-regényekben, doktori disszertáció (Budapest: ELTE BTK, 2008).
KAFFKA Margit, Állomások (Budapest: Franklin Társulat, 1917).
KAFFKA Margit, „Önéletrajz”, in KAFFKA Margit, Az élet útján: Versek, cikkek, naplójegyzetek, szerk., jegyz. BODNÁR György (Budapest: Szépirodalmi Könyvkiadó, 1972).
KAFFKA Margit, Színek és évek (Budapest: Franklin Társulat, 1912).
KOSZTOLÁNYI Dezső, „Indiszkréció az irodalomban: A Nyugat ankétja”, Nyugat 20, 6. sz. (1927).
LENGYEL Menyhért, „Kaffka Margit regénye: Szinek és évek”, Nyugat 5, 23. sz. (1912).
MÓRICZ Zsigmond, „Kaffka Margit”, Nyugat 5, 3. sz. (1912).
NÉMETH László, „Kaffka Margit” [1933], in NÉMETH László, Két nemzedék: Tanulmányok, szerk.
RADNÓCZI [RADNÓTI] Miklós, Kaffka Margit művészi fejlődése, Értekezések a M. Kir. Ferencz József Tudományegyetem Magyar Irodalomtörténeti Intézetéből 14 (Szeged: Magyar Irodalomtörténeti Intézet, 1934).
RADNÓTI Miklós, „Kaffka Margit 1918–1938”, Nyugat 31, 12. sz. (1938).
ROLLA Margit, A fiatal Kaffka Margit, A Magyar Tudományos Akadémia Könyvtárának közleményei, Új sorozat 10 (85) (Budapest: Magyar Tudományos Akadémia Könyvtára, 1980).
ROLLA Margit, Kaffka Margit II: Út a révig…, A Magyar Tudományos Akadémia Könyvtárának közleményei, Új sorozat 12 (87) (Budapest: Magyar Tudományos Akadémia Könyvtára, 1983).
SCHÖPFLIN Aladár, „Kaffka Margit”, Nyugat 5, 24. sz. (1912): 937–944.
TÓTH Árpád, „Kaffka Margit új regényeiről”, Nyugat 10, 22. sz. (1917).
Vezér Erzsébet és Tóbiás Áron interjúja Lányi Saroltával, 1969, PIM Médiatár, ltsz. OR0223/1.

Szólj hozzá

interjú konferenciakötet Babits Mihály Radnóti Miklós Állomások PIM Nyugat Kosztolányi Dezső Petőfi Irodalmi Múzeum Móricz Zsigmond Médiatár Németh László kulcsregény tanulmánykötet Kaffka Margit Lányi Sarolta Lengyel Menyhért Benedek Anna Schöpflin Aladár Studiolo Színek és évek Indiszkréció az irodalomban-vita