Indiszkréció az irodalomban?
Kaffka Margit és kulcsregényei, a Színek és évektől az Állomásokig I.
Kaffka Margit két kulcsregénye, a Színek és évek 1912-ben és az Állomások öt évvel később egészen eltérő kritikai fogadtatásban részesült: míg előbbit egyöntetű elismerés övezte, addig az utóbbira ellenszenvvel tekintettek, s rásütötték a kulcsregény műfajának bélyegét. Mit jelentett ez a kortársak értelmezésében? Mi indokolja az ugyancsak kulcsregényként olvasható Színek és évek jóval pozitívabb megítélését? Benedek Anna, a Médiatár főosztályvezetője Kaffka kortársaival készült interjúk alapján válaszolja meg a kérdéseket kétrészes blogbejegyzésben.
Kaffka Margit 1912 körül (fotó: Székely Aladár, MNMKK PIM, Művészeti, Relikvia- és Fotótár)
„Az ember jól-rosszul mégiscsak végigjátssza a maga vállalta szerepeket mind sorjában. Csakhogy nem, mint a színpadi, csinált történetekben, egy fő személy szándéka után igazodik a többieké; a valóságban mindenki külön fő személy önmagának, és senki sem vállal mellékes szerepet; magáért magának játszik. Ebből támad a sokféle és véletlen bonyolódás, ami mindnyájunkat végtelen érdekel, amíg benne vagyunk. Ki kit szeret, kit vesz el, mire neveli a gyereket, milyen helyért verekszik a világban, és hogy dől ki.”
(Kaffka Margit: Színek és évek)
1.
„Az író legyen kegyetlen” – írja Kosztolányi Dezső a Nyugat 1927-ben Indiszkréció az irodalomban címmel zajló ankétjában. Mitől lesz indiszkrét egy mű? A Petőfi Irodalmi Múzeum Médiatárában őrzött, Kaffka Margitról szóló interjúkban – főként a kortársakkal rögzített felvételeken – rendre feltűnik az Állomásokkal kapcsolatban a kulcsregény műfaji meghatározás, és korántsem pozitív jelzőként. „Az Állomások. Hát, az tiszta pletyka volt, asszonyi pletyka” – mondja például a Kaffkát személyesen ismerő Lányi Sarolta.
Mit jelent a „kulcsregénység” a kortársak értelmezésében? Hogyan küzd meg az indiszkréció vádjával a női író, Kaffka Margit vagy épp a Kaffka-recepció?
Mikortól veszíti el egy mű tükörjellegét, referenciapontjait? Lehet-e köze mindennek a realizmushoz vagy a dokumentumregény műfajához – azaz megváltozott olvasási szokásainkhoz?
1912-ben megjelent Kaffka Margit első regénye, a Színek és évek. A könyv formában kiadott művet egyértelmű szakmai és közönségsiker fogadta. Kaffka Margit könyvéről szuperlatívuszokban beszélt a kritika, dicsérte éleslátásáért, nagy ívű szerkezetéért, „asszonyi” látásmódjáért, realizmusáért.
Móricz, Lengyel Menyhért, Schöpflin, később Radnóti és Németh László írt róla elismerően. Hogy a Színek és évek Kaffka gyerekkorának helyszínét, Nagykárolyt idézi, nem volt senki számára kétséges. Az ott élő ismerősök-ismeretlenek állítólag meg is haragudtak Kaffkára, amiért „kiírta” őket. A főszereplőt, Pórtelky Magdát mindenki – olvasók, kritikusok – egyértelműen Kaffka Margit édesanyjával, Uray Margittal azonosította.
„Az előttem járt okoknak és nehéz, véres csatájú bonyodalmaiknak nemcsak a Színek és évek regény témáját köszönöm, melyért szülővármegyém – megizente – kegyetlenül csúffá tesz, ha megbántott földjére merem a lábam tenni”
– írja Kaffka Margit Önéletrajzában.
Lányi Sarolta és lánya, Czóbel Anna 1925-ben (MNMKK PIM, Művészeti, Relikvia- és Fotótár)
Lányi Sarolta, Kaffka kortársa így emlékezett Kaffka Margit két regénye, a Színek és évek és az Állomások kapcsán Vezér Erzsébetnek adott interjújában:
„Lányi Sarolta: – Nézd, ő írt egy pletykaregényt. Az nekem nagyon nem tetszett.
Vezér Erzsébet: – Az Állomásokra gondolsz?
LS: – Az Állomások. Hát az tiszta pletyka volt, asszonyi pletyka. Ugye, hogy az volt?
VE: – Jó könyv…
LS: – Jó könyv? Nem tudom.
VE: – Benne van egy kor és ez az egész irodalmi élet. Azért jól benne van. Tudom, hogy mindenki megsértődött rajta a korban.
LS: – Nekem nem tetszett, olyan kisvárosi pletyka.
VE: – Igen…
LS: – Hát, a legszebb, az első nagyregénye…
VE: – A Színek és évek…
LS: – A Színek és évek… hát, az páratlan.
VE: – Az is kulcsregény pedig.
LS: – Igen?
VE: – Az is a kisváros.
LS: – Kulcsregény, de… azokat nem ismertem. Elég az hozzá, hogy az nagyon tetszett.
VE: – Máli néni mamája is nagyon meg volt sértve az Állomások miatt, mert a Máli is magára vette. Lesznai Anna.
LS: – Igen. Már melyik lett volna a…?
VE: – Nem tudok visszaemlékezni, de ő is magára vette.
LS: – Nekem az a regény… sose veszem elő azt a regényt. És a Lesznai regényében is ezeket a pletykákat nem szerettem.
VE: – A Kertben?
LS: – Igen. Pedig ő igazán nagyon okos asszony volt.”
Az Állomások című regény hosszas huzavona, többszöri átszerkesztés után, 1917-ben jelent meg könyv alakban, s szinte a kezdetektől ellenszenv fogadta a történetet, de főként a megírt karaktereket.
A regényt eleinte egyenetlennek, széttartó szerkezetűnek, aránytalannak ítélték, hibáztatták szerkesztetlenségéért, karikatúrajellegéért, s hamarosan rásütötték a kulcsregény műfajának bélyegét. (A regényt illető jelzők nem mondhatók éppen visszafogottnak: hév, karikatúrajelleg, kínos meglepetés, puszta másolás, kompozícióban elnagyolt, környezetrajzában indulattól színezett stb.)
Kaffka Margit (fotó: F. Váncza E., MNMKK PIM, Művészeti, Relikvia- és Fotótár)
Kaffka tulajdonképpen nem tiltakozott úgy, mint később Babits, akinek Timár Virgil fia című regénye kapcsán kipattant az Indiszkréció az irodalomban-vita. Kaffka naplói, levelei s a regényből vett idézetek segítségével a recepció további megerősítést kapott ahhoz, hogy az Állomásokban Kaffka a Nyugat és köre, illetve a Nyolcak történetét írta meg.
Kaffka ars poeticája a tükrözésről, illetve a rögzítésről, s a regény megírásának céljáról egyértelmű volt:
„én valahogy egészen benne vagyok abban, amit körültem látok; amit magamhoz eresztek. Hogy mi történik így a »művészet«-tel? – kérded. Tudja Isten, Tekla; idáig még ment az is; sőt – valahogy most igen zavartalanul.
Az ember tán eleget élt és érzett és reagált egy bizonyos korig; azontúl már abból élhet, és nincs szükség tovább személyeskedni, »tegeződni a dolgokkal«, ahogy te írod! Vagy tán beletanul »az ember« idővel, hogy így is látni tudjon (erősen, igazán), ha distanciában marad, három lépést; ha nem áll bele térdig a dolgokba. Ha nem vérzi meg magát szándékosan még a szépséggel is (nem célzás!), csak hogy sikoltania kelljen és művészetet sikoltozzon!…”
Mi történt a két regény megjelenése között? Vajon a kompozíciós különbség vagy a témaválasztás (egy időben távoli, illetve egy jelenkori történet megírása) indokolja-e a két regény ennyire különböző megítélését? A Színek és évek története valóban jóval könnyebben összefoglalható, ráadásul sokkal kisebb a terjedelme az Állomásokénál, ugyanakkor túlzónak tűnik az életmű egésze szempontjából sikerként, illetve kudarcként megítélni ezeket.
2.
Többen (Horváth Zsuzsa, Bodnár György stb.) felhívják a figyelmet arra az értelmezési keretre, amelyben Kaffka életműve olvasódik: a megjelent műveket színe-visszája alapon mindig párban, mindig egymáshoz képest értékelték. Ezt a feltevést persze Kaffka jól követhető, s az idők során egyre bővülő oeuvre-je is megalapozza: a naplókban, lírai jegyzetekben, versekben, levelekben rendre hasonló gondolatok térnek vissza, és jól követhető egy-egy motívum kibontása, irodalmivá formálása. A Színek és évek és az Állomások ennek megfelelően az asszonysors különböző szakaszaiban megszólaló szereplők élettörténetét meséli el „folytatásokban”, de értelmezői szerint különböző minőségben.
Kaffka Margit (fotó: ismeretlen, MNMKK PIM, Művészeti, Relikvia- és Fotótár)
Az életmű két végpontja nagyjából e két regény helyzetével egyezik: a csúcspontot jelentő Színek és évek és az Állomások mint írói kudarc marad meg az irodalomtörténetben jó ideig.
Fülöp László 1987-es Kaffka-monográfiája annyiban kísérletet tesz a regény műfaji átsorolására, illetve újraértékelésére, hogy a kétféle szempontot, vagyis „kétféle fabulálási módszer”-t, a dokumentatív és a fiktív réteget próbálja összehangolni, bár megjegyzi, hogy a „kulcsregény-ötvözet létrehozási kísérletei esztétikailag mindig kockázatos próbálkozások”, ám arra a végkövetkeztetésre jut, hogy „a regényépítményen jól láthatók a konstrukciós törésvonalak…” A főhőssel állítólag „alig-alig történik valami”, hiszen a nagy történéseket csak a háttérből figyeli.
Ezzel szemben az én olvasatomban az Állomások története tele van jelentőségteljes pillanatokkal: Éva válása után műkedvelő illusztrátorból érett művésszé válik, önálló kiállítása nyílik, egy múzeumigazgatóval bonyolódik viszonyba, bekerül a városi művészeti élet forgatagába, korábbi ügynöke megpróbálja elcsábítani, de mikor kudarcot vall, Évának más úton kell érvényesülést keresni, összebarátkozik „ellenpárjával”, Szörény Teklával, költözéseket, gyerekei kanyaróját vezényli le a Béke ligete című regénybeli fő mű létrehozása közben, eljut külföldre, megismeri a kor vad zseni költőjét – hogy csak pár „aligtörténést” említsünk.
Az időben távolabbi múltat megörökítő Színek és évek nőalakjai, különösképpen a főhős, Pórtelky Magda statikusabbak: egy meglévő társadalmi konvencióhoz igazítják saját történetüket, míg az Állomások két főalakja szembemegy az elvárásokkal, így rendre át kell hágniuk azokat a hagyományos és elvárt szabályokat, amelyek az önálló női és művészi élet kibontakozását gátolják. Pórtelky Magda egyik házasságból a következőbe menekül, Rosztoky Éva a függetlenséget, az önálló életet választja. E kétféle döntés a megrajzolt korszak sztereotípiáit is tükrözi, de az is érezhető, hogy az új szerephez vezető út, az önálló nő történetének megrajzolása másféle nyelvet, más dinamikát feltételez. Profánul mondva más a két történet tétje: az egyik esetben a már lezárt élet (Színek és évek), a másikban az épp feltáruló, de még járatlan út (Állomások) képe érzékeltetheti a nyelvi és szerkezeti különbségeket.
A teljes tanulmány a PIM Studiolo-sorozatban megjelent Kaffka 100 – Tanulmányok Kaffka Margitról című tanulmánykötetben olvasható.
Benedek Anna
Bibliográfia
BABITS Mihály, „Indiskréció?”, Nyugat 20, 5. sz. (1927).
BODNÁR György, Kaffka Margit (Budapest: Balassi Kiadó, 2001).
FÜLÖP László, Kaffka Margit, Nagy magyar írók (Budapest: Gondolat Kiadó, 1987).
HEGEDŐS Mária, Németh László munkái (Budapest: Magvető Könyvkiadó–Szépirodalmi Könyvkiadó, 1970).
HORVÁTH Zsuzsa, Az élettörténet mint játékszer: Fikció, narráció és identitás összefüggései Kaffka-regényekben, doktori disszertáció (Budapest: ELTE BTK, 2008).
KAFFKA Margit, Állomások (Budapest: Franklin Társulat, 1917).
KAFFKA Margit, „Önéletrajz”, in KAFFKA Margit, Az élet útján: Versek, cikkek, naplójegyzetek, szerk., jegyz. BODNÁR György (Budapest: Szépirodalmi Könyvkiadó, 1972).
KAFFKA Margit, Színek és évek (Budapest: Franklin Társulat, 1912).
KOSZTOLÁNYI Dezső, „Indiszkréció az irodalomban: A Nyugat ankétja”, Nyugat 20, 6. sz. (1927).
LENGYEL Menyhért, „Kaffka Margit regénye: Szinek és évek”, Nyugat 5, 23. sz. (1912).
MÓRICZ Zsigmond, „Kaffka Margit”, Nyugat 5, 3. sz. (1912).
NÉMETH László, „Kaffka Margit” [1933], in NÉMETH László, Két nemzedék: Tanulmányok, szerk.
RADNÓCZI [RADNÓTI] Miklós, Kaffka Margit művészi fejlődése, Értekezések a M. Kir. Ferencz József Tudományegyetem Magyar Irodalomtörténeti Intézetéből 14 (Szeged: Magyar Irodalomtörténeti Intézet, 1934).
RADNÓTI Miklós, „Kaffka Margit 1918–1938”, Nyugat 31, 12. sz. (1938).
ROLLA Margit, A fiatal Kaffka Margit, A Magyar Tudományos Akadémia Könyvtárának közleményei, Új sorozat 10 (85) (Budapest: Magyar Tudományos Akadémia Könyvtára, 1980).
ROLLA Margit, Kaffka Margit II: Út a révig…, A Magyar Tudományos Akadémia Könyvtárának közleményei, Új sorozat 12 (87) (Budapest: Magyar Tudományos Akadémia Könyvtára, 1983).
SCHÖPFLIN Aladár, „Kaffka Margit”, Nyugat 5, 24. sz. (1912): 937–944.
TÓTH Árpád, „Kaffka Margit új regényeiről”, Nyugat 10, 22. sz. (1917).
Vezér Erzsébet és Tóbiás Áron interjúja Lányi Saroltával, 1969, PIM Médiatár, ltsz. OR0223/1.