Székely Aladár női portréi
Székely Aladár gyakran fotózott nőket és női alkotókat. A művészek nemcsak személyes céllal látogattak el Székely Aladárhoz, sokszor vele készíttették el azt a hivatalos fotót, amit később az írásaik illusztrációjaként vagy a folyóiratos publikációjuk mellett használtak. Ugyanakkor a felhasználási céltól függetlenül e portrék esetében is jellemző: Székely igyekezett megragadni modelljei karakterét, személyiségük lényegét. Most ezekből a női portrékból válogattunk.
Boncza Berta – Csinszka
A Székely Aladár-kiállításban több fotót is láthatunk Boncza Bertáról, először Ady feleségeként, később Márffy Ödön hitveseként jelenik meg a képeken, de Székely több önálló portrét is készített róla.
A Petőfi Irodalmi Múzeum gyűjteményében közel 100 fotó van Boncza Bertáról, de az MTA és az OSZK is sok képet őriz Ady múzsájáról. Ezek a képek egészen a gyerekkorától kezdve dokumentálják Csinszka életét: 1-2 éves korától haláláig láthatunk róla felvételeket. Már szülőhelyén, Csucsán is készültek róla képek, az egyik fotón például édesapjával látható a csucsai kastély kertjében, később a svájci internátusban diáklányok társaságában. De például egy velencei kiránduláson, a Szent Márk téren is készült róla felvétel.
Csinszka 1915 őszén (Forrás: PIM)
A sok fennmaradt kép miatt azt hihetnénk, hogy Csinszka szívesen pózolt a kamerának, de ez valójában nem így volt. Ugyan a levelei mellé gyakran csatolt magáról készült felvételt, Adynak is küldött ilyen fotót, azonban az írásaiból kiderül, hogy Csinszka eléggé önbizalomhiányos volt. Azt gondolta, hogy ezek a fényképek rosszul sikerültek, és gyakori, hogy kép helyett inkább leírja és jellemzi önmagát. Ezek a leírások jellemzően nagyon visszafogottak.
Székely Aladár Csinszka-portréin azonban már egy magabiztos tekintet néz ránk. Boncza Bertának “kameraérzékeny” arca volt, és a róla készült felvételeket elnézve azt is érezzük, hogy pontosan tudja, miként kell pózolni a kamera előtt. A kiállításon látható egyik fotón Csinszka majdnem teljes alakban látható. Ezen az 1916-os képen kalapját az arcába húzza, testtartása laza, bő öltözéke ugyan nem a nőiségét hangsúlyozza, azonban mégis kölcsönöz neki egyfajta eleganciát. Ezen a felvételen Csinszka egy fehér ruhát visel, nyakában pedig egy színes kendő látható, amit a PIM őriz. Zeke Zsuzsanna, Csinszka kutatója, a PIM Relikviatárának vezetője hozzátette: Csinszka számára fontos szerepe volt a divatnak. Sokszor lerajzolta ruháit a barátnőinek küldött leveleiben, sokszor beszélt a divatról, és gyakran ő maga tervezte az öltözékeit. A felvételeken több, általa tervezett ruhadarabot felismerünk.
Lesznai Anna és Kaffka Margit
A Székely-kiállításon szerepel néhány fotó az alkotó korai időszakából Lesznai Annáról is. Lesznai már pályája kezdetén ellátogatott Székely Aladárhoz, hogy készítsen róla portrékat: ezek a felvételek 1906 körüliek. A kompozíció még nagyon statikus és merev, meglehetősen zárt arcot mutat és valamiféle földöntúli harmónia sugárzik belőle. Lesznai egyébként ekkor már elvált, gyermekes asszony.
Lesznai Anna 1909 körül (Forrás: PIM)
E légies portrék éles ellenpontja Székely Kaffka Margitról készített felvétele, ami a költő átható tekintetétől válik igazán különlegessé. A fénykép 1912–1913 körül készülhetett. Szilágyi Judit elmondta: ebben az időben Lesznai és Kaffka baráti viszonyt ápoltak egymással. Élethelyzetük némiképp hasonló, mindketten egyedülálló anyaként próbálnak helyt állni és művészként érvényesülni.
Kaffka Margit 1912 körül (Forrás: PIM)
A fotó készülésének idejében Kaffka már jelentős írója a Nyugatnak, sokan írtak róla elismerően. Túl van egy érzelmi válságon, Hatvany mellett állást foglalt az Osvát–Hatvany-vitában. Ezek az események egyszerre vannak jelen ezen a fotón. A Székely Aladár-felvétel nagyon megkomponált, fegyelmezett szerkezetű mű, amely az arcot tökéletes szimmetriában és némiképp felülről mutatja. Kaffka tekintete öntudatos, dacosan néz bele a kamerába. Aki egyszer látta ezt a pillantást, annak örökre beég az emlékezetébe.
Lesznai és Kaffka barátságához kapcsolódik még egy anekdota. Lesznai 1911-ben a Nyolcak kiállításán találkozott Adyval, aki egy fotóról beszélt neki, ami feltehetően egy Székely Aladár-felvétel lehetett. Ezt Ady előszeretettel osztogatta. Lesznai pedig évődve megkérdezte: Ugye, én is kapok belőle? Mire Ady azt mondta: Természetesen. És az lesz ráírva, hogy Lesznai Annának, a hitem szerint legnagyobb, legjobb magyar költőnőnek. Lesznai Annának ez nagyon hízelgett. Akkor ő még pályakezdő alkotó volt, Kaffka azonban már befutott költő volt ekkor.
Undi Mariska
A 20. század elején nagy szellemi pezsgés jellemzi a kulturális életet, de nemcsak a művészetben jelentkeztek új áramlatok, hanem a testről való gondolkodás is átalakult. Megjelent a feminizmus eszméje, valamint a nők térhódítása a munka, az oktatás és az alkotás területén. Az új nő képviselőjeként láthatjuk Undi Mariskát két 1911-es Székely Aladár-portrén. Undi Mariska egy modern, elhivatott, emancipált nő volt a 20. század elején, de mindenekelőtt egy tehetséges és sokoldalú alkotó, akinek tevékenysége a gödöllői művésztelephez kötődött. Festett, rajzolt, bútorokat, játékokat tervezett és jelentős megbízásokat is teljesített. Ő tervezte például a Dózsa György úti Népszálló freskóját. Az egyik portrén Undi Mariskát épp munka közben láthatjuk.
Undi Mariska a Népszállót festi, 1911 (Forrás: Gödöllői Városi Múzeum)
Az alkotót érdekelte a ruhatervezés is: kiutazott Párizsba, hogy tanulmányozza az ottani divatházak munkáját. Ez teljesen elvarázsolta őt, megragadta a fantáziáját. Hazatérve mégse nyitott saját szalont, hanem maga és ismerősei, barátai számára tervezett egyedi öltözékeket. A múlt századforduló elvetette a fűzőt: kényelmes, a szabad mozgást jobban engedő ruhákat készített megrendelői számára, amikhez népművészeti motívumokat használt fel. Főként a kalotaszegi és matyó hímzésekből merített. Cikkeket is írt és előadásokat is tartott ebben a témában.
Undi Mariska 1911-ben (Forrás: Gödöllői Városi Múzeum)
Ahogy Mészáros Zsolt, a PIM muzeológusa elmondta: figyelme kiterjedt a kiegészítőkre is. A másik Székely Aladár-felvételen Undi Mariska egy különleges, csillogó fejfedőt visel, ami saját tervezésű darab. Így ez a fotó reklámfotó, termékfotó egyszerre, valamint egy alkotó hitvallását is mutatja.
Kocsis Katica