2025. jan 29.

Halálom esetén elégetendő!

írta: pimblog
Halálom esetén elégetendő!

Kurátori interjú dr. Borbás Andreával

A Petőfi Irodalmi Múzeum fennállásának 70. évfordulóját ünneplő gyűjteményalapú kiállítássorozat részeként nyílt meg nemrég a Halálom esetén elégetendő! című tárlat. Míg az írók gyűjteményeit, gyűjtési szokásait bemutató A tárgyak társasága leginkább a Relikviatár kincseit, A halandóság törékeny arcai pedig a Fotótár íróportréit mutatta be, addig legújabb kiállításunk a PIM Kézirattárában őrzött írói naplókat állította fókuszába. A tárlat létrejöttéről és koncepciójáról kérdeztük a kurátort, dr. Borbás Andreát, a Kézirattár főmuzeológusát.

meghivo_pim_naplo.jpg

PIM: Az intézmény fennállásának 70. évfordulóját ünneplő kiállítássorozat egyik legizgalmasabb darabja a decemberben megnyílt Halálom esetén elégetendő! – Írói naplók című kiállítás. Miért éppen ezt a témát választottátok az évfordulóra, és milyen előzményei voltak a kiállításnak?

B. A.: Szerettünk volna egy olyan kiállítást, amelynek a segítségével a Kézirattár és a Médiatár gyűjteményeinek figyelemre méltó darabjait tudjuk bemutatni az írókról készült fényképek, és az írók/költők gyűjteményeire fókuszáló tárlatok után. Az itt őrzött írói naplókat megmutató kiállítás Kodolányi Judit ötlete volt, s mivel a Petőfi Irodalmi Múzeumban több olyan kolléga van, aki rendezett sajtó alá ezek közül – Cséve Anna Móricz Zsigmond, Molnár Eszter Edina Csáth Géza, Szilágyi Judit Füst Milán, Török Petra Lesznai Anna, Varga Katalin pedig Kálmán Kata naplóját –, a koncepció része lett azt is megmutatni, hogy a PIM nemcsak gyűjti és feldolgozza az írói naplókat (természetesen a kéziratos hagyatékok részeként), hanem az itt dolgozó muzeológusok, irodalomtörténészek részt vesznek a publikálásukban is.

lesznainaplofuzet.jpgLesznai Anna naplója (fotó: Gál Csaba, PIM)

szentkuthynaplok_2.jpgSzentkuthy Miklós naplója (fotó: Gál Csaba, PIM)

A kiállítás előzményének tekinthető „…az irodalmat úgyis megette a fene” című, öt naplót egybefogó kötet, amely a „Maradni szégyen, veszni borzalom” – Magyar írók az első világháborúban című kiállítás kísérőkiadványaként jelent meg. Amikor ehhez a kötethez feltérképeztük a Kézirattár gyűjteményét, és láttuk, hogy mennyire sok és sokféle napló került be a múzeumba, már gondoltunk rá, hogy jó volna ezekből minél többet bemutatni. Az elmúlt években ráadásul bekerültek a múzeumba olyan hagyatékok is, amelyek részeként a szerző hangrögzítésen alapuló naplót hagyott az utókorra: Kányádi Sándor és Polcz Alaine hangosnaplói mellett őrizzük Tandori Dezsőét is, amelyen aligha meglepő módon verebei csiripelése is hallatszik.

_mg_4504_1.jpgVonatbelső a kiállításban (fotó: Birtalan Zsolt, PIM)

PIM: Milyen szempontok alapján alakítottátok ki a kiállítás koncepcióját, mi befolyásolta a látványvilágot?

B. A.: A látványt illetően fontosnak tartottuk, hogy nagy teret kapjon az írás, az íráskép, s azok a hordozók is, amelyek a naplószövegeket őrzik – azaz szerettük volna láthatóvá tenni, ki hogyan és mire/mibe írt (tintával, ceruzával vagy írógéppel, rendezetten vagy nehezen olvashatóan). Célunk volt az is, hogy a rendelkezésünkre álló mindhárom terem markáns látványvilágot kapjon. Így a kiállítás első terének vizualitását az írásképek különbözősége és a naplófüzetek sokfélesége (de olykor épp egyformasága) uralja. Többek között bemutatunk a szerzőik által szépnek, vagy épp csúnyának tartott füzeteket, és egy olyan füzettípust is, ami majdnem minden hagyatékban megtalálható. A második terem témája az útinapló, így adódott, hogy ott egy vonatfülke kerüljön a középpontba, ablakában egy vetítéssel, amely útinaplórészleteket és utazásokon készült fényképeket villant fel az elsuhanó tájban, miközben Polcz Alaine egy intercityn készült hangosnaplójába és Kányádi Sándor útinaplójába is belehallgathatunk. A vetítés Tóth Szabina munkája.

_mg_4501.jpgKülönleges naplók egy lakásenteriőrben (fotó: Birtalan Zsolt, PIM)

A harmadik terem további naplótípusokat mutat be: így háztartási, álom-, baba- és olvasónaplókat. Molnár Eszter Edina ötlete volt, hogy ezeket a „különleges naplókat” egy stilizált otthonenteriőrben helyezzük el: a háztartási naplókat a konyhában, a babanaplókat a hálószobában, ahol a párnákon álomnaplórészletek olvashatók. A nappaliban elhelyezett televízió képernyőjén kortárs írók (Bartis Attila, Kemény István, Végel László és Orosz István) vallanak saját naplóikról, naplóírási szokásaikról, vagy épp édesapjuk naplójáról.

csathgezanaploi.jpg

csathrajzos.jpgCsáth Géza gyerekkori naplói (fotó: Gál Csaba, PIM)

PIM: Milyen naplóíró szokásokat mutat be a kiállítás? Miért éppen ezeket emeltétek ki?

B. A.: Inkább azt mondanám, hogy különböző naplóírói attitűdöket mutatunk be, a PIM gyűjteményéből kiindulva. Rendkívül szerencsés adottság volt, hogy a magyar irodalom legendás naplóírói közül Csáth Géza, Fodor András, Füst Milán, Lesznai Anna, Móricz Zsigmond, Cs. Szabó László és Szentkuthy Miklós hagyatékát is őrzi a múzeum. Ráadásul Illyés Mária és Kodolányi Judit jóvoltából bevehettük a kiállításba a szintén rendkívül jelentős naplóírói hagyatékot létrehozó Illyés Gyula naplóit is.

_mg_4520_1.jpgÍrói naplók a PIM gyűjteményében (fotó: Birtalan Zsolt, PIM)

Csáth Géza, Móricz Zsigmond és Illyés Gyula naplóírói szokásait kisfilmek segítségével úgy mutatja be a kiállítás, hogy a szerzők naplóírásról vallott sorait egy-egy színművész olvassa fel, miközben beletekinthetünk magukba a naplókba is. Füst Milán, Lesznai Anna és Szentkuthy Miklós naplóírói szokásairól Szilágyi Judit, Török Petra és Hegyi Katalin beszélnek, s az ő mondandójukhoz is készültek az írók naplóit kívülről-belülről bemutató kisfilmek, melyeket Tóth Szabina és Király Pál készítettek. A videókban a látogató többféle naplóírói attitűddel ismerkedhet meg: a külső világ történéseire, vagy éppen ellenkezőleg, a belső, lelki eseményekre koncentráló szerzőével, de találkozhat persze a műhelynaplót vezető íróéval is.

fustmilannaplok.jpg

fustbelulrol.jpgFüst Milán naplói (fotó: Gál Csaba, PIM)

PIM: A kiállításban szereplő naplók közül melyik számodra a legérdekesebb? Az előzetes kutatás során voltak nagy felfedezéseid?

B. A.: Igen, az anyaggyűjtés során fedeztem fel Barsy Kail Irma naplóját, akinek a sorai mindig magukkal ragadtak, például az 1943. január 1-jén írottak:

„Újév napja – ilyenkor szokta az ember megcsinálni a mérleget az elmúlt évéről. Hát – nem panaszkodhatom. Csak az új év ne legyen rosszabb az öregnél. A 42-es nem volt rossz. Aránylag sikeres – irodalomban, szerelemben. Augusztusban megjelent a Nemzeti Könyvtárban Emberek a Viola utcában c[ímű] kisregényem. Ősszel még két kis »nemes ponyva«: Szerelem, a szélhámos és Éjféli riadó. Most karácsonyra A lőcsei Madonna. Szerepeltem a rádióban is.”

Annyira friss, lendületes, akár 2025. január elsején is írhatta volna ezt.

_mg_4512_1.jpgNapló és történelem (fotó: Birtalan Zsolt, PIM)

PIM: Hogyan változott a naplókról, különösen az írói naplókról való felfogás az irodalomtudományban és a muzeológiában?

B. A.: Az elmúlt évtizedekben a napló a posztmodern paradigmaváltásának következtében átmeneti műfajból önálló elbeszélő műfajjá lépett elő, a személyiség belső történetének, önkifejezésének és elbeszélésének művészi formájává. A magyar irodalomban a napló rangjának emelkedésében Széchenyi István naplójának 1925 és 1939 között történt közzététele fontos mozzanat volt. Míg a 19. század végén és a 20. század elején az irodalomtörténészek elsősorban életrajzi és történeti forrásként tekintettek a naplókra, az utóbbi évtizedekben jellemzően nagyobb hangsúly esik a napló, s az adott szerző egyéb műveinek intertextuális kapcsolatára.

_mg_4524_1.jpgNaplóíró írók (fotó: Birtalan Zsolt, PIM)

PIM: Végül: miért ajánlod a kiállítást az olvasóknak?

B. A.: Számomra egy-egy hagyatékban mindig is az egodokumentumok voltak a legérdekesebbek, tehát az írók levelei és naplói. Mindig is lenyűgözött, hogy például ugyanazt az eseményt hányféleképpen látják különböző emberek. A kiállításban néhány történelmi eseményt is bemutatunk írói naplóbejegyzések alapján, például az első világháború kitörését, Teleki Pál öngyilkosságát, az 1956-os forradalmat, a rendszerváltást. Szerintem a kiállítás legérdekesebb megtapasztalása, ahogy ezekben az írói bejegyzésekben a történelem magántörténelemmé válik.

_mg_4516_1.jpgSzemélyes naplóbejegyzések (fotó: Birtalan Zsolt, PIM)

A Halálom esetén elégetendő! – Írói naplók című kiállítás 2025. augusztus 31-ig látogatható.

A kiállítás kurátora: Borbás Andrea

Grafikai tervezés: Csuport Andrea

Látványterv: Mihalkov György

Szólj hozzá

interjú kiállítás napló kézirat Csáth Géza PIM Petőfi Irodalmi Múzeum Móricz Zsigmond Illyés Gyula Médiatár Kemény István Tandori Dezső Füst Milán Kányádi Sándor Cs. Szabó László Bartis Attila Orosz István Kálmán Kata Végel László Fodor András Polcz Alaine Lesznai Anna Szentkuthy Miklós Kézirattár Borbás Andrea kurátori interjú PIM70 írói napló személyes források Halálom esetén elégetendő! Barsy Kail Irma