2024. máj 29.

A hős / A romantika öröksége II.

írta: pimblog
A hős / A romantika öröksége II.

Nemzetközi konferencia a Petőfi Irodalmi Múzeumban

A Petőfi Irodalmi Múzeum HERO / Heritage of Romanticism címmel rendezett kétnapos nemzetközi konferenciát  névadója születésének bicentenáriumi évében. Az évforduló alkalmából összegyűlt hazai és külföldi kutatók előadásai az első napon a Szerepek, a Heroizmus és a Kultuszok fogalmi hálója, míg a második napon a jóval sejtelmesebb Rezonanciák és Vándorlás szavak köré szerveződtek. Nagy Hilda ezúttal a második nap programjáról számol be konferenciaismertetőjének záró részében.

liszt.jpgHeideloff: Liszt Ferenc portréja, acélmetszet, (PIM, Művészeti, Relikvia- és Fotótár)

A konferencia második napja a Rezonanciák szekcióval nyílt, Lajosi Krisztina előadásával, aki Joep Leerssenhez hasonlóan szintén az Amszterdami Egyetem oktatója. A Romantikus rezonanciák és a nacionalizmus című prezentáció egy, a korábban elhangzott előadásokban kevésbé érintett témakört hozott be az értelmezési mezőbe: a nemzet, nemzeti identitás kialakulásának több példája után ezúttal a zene általi meghatározottság került előtérbe. Lajosi szerint a kozmopolitizmus és a nacionalizmus egyaránt fontosak voltak a romantikus hős számára. Az előadás keretén belül a zenészre mint romantikus szerzőre hozott példát Liszt Chopin-értelmezésén keresztül. Meglátása szerint ezt az életrajzot nem az adatok pontossága miatt fontos olvasni, sokkal inkább azért, mert kultúrtörténeti szempontból jelentős kordokumentum. Liszt a nemzeti kultúrát nem elszigeteltként ábrázolta, sokkal inkább a transznacionális narratíva fedezhető fel benne.

Veszprémi Nóra az osztrák–magyar nemzeti múzeumok művészhőseit mutatta be. Kiemelte, hogy napjaink művészeti múzeumai a 19. század produktumai, a nemzet fontos elemei. Az előadás során a Krakkói Nemzeti Múzeum (Henryk Siemiradzki, Jan Matejko), valamint a Magyar Nemzeti Múzeum jelentős alkotóinak (Munkácsy Mihály, Zichy Mihály, Markó Károly) szerepét, múzeumban megalkotott imázsát hasonlította össze. Legfontosabb tanulságként elmondható, hogy ezeknek a művészeknek nemzetiségtől függetlenül nemcsak otthon, hanem külföldön is pozicionálniuk kellett magukat, e kettő pedig korántsem fedte egymást, ugyanakkor politikai vonzattal is rendelkezett.

burns.jpgRobert Burns domborított arcképe a Poetical works of Robert Burns című kiadvány (London: Chambers, 1907) címlapján (PIM Könyvtár)

Varga Zsuzsanna előadása fókuszában, szorosan kapcsolódva a már elhangzottakhoz, a szerzői kultuszteremtés állt, skót (Walter Scott, Robert Burns) és magyar (Jókai, Petőfi) példák vizsgálatán keresztül. Scott esete kifejezetten érdekes és egyedi ebben a kontextusban, hiszen még a szerző életében elkezdődött az emlékezés folyamata, így nem meglepő, hogy alig pár nappal a halálát követően felavatták az emlékházát. További kuriózumként említhető a digitális bölcsészet területéhez kötődő Palimpsest-projekt: az applikáció a helyek és a szövegek megelevenedését, jelentéssel való kitöltését kínálja, egy adott helyszínre rákeresve az ahhoz kapcsolódó idézetek tűnnek elő. Varga Zsuzsanna a 21. század adottságai felől gondolta újra a fogalmakat, és gondolta át ennek a magyar vonatkozásban még kevésbé kiaknázott területnek a lehetőségeit.

pimpim823182-53457_1.pngBarabás Miklós: Petőfi Sándor, litográfia,1848 (PIM, Művészeti, Relikvia- és Fotótár)

Hites Sándor szekciózáró előadása magát a világirodalmat értelmezte a hőskultusz kontextusában Goethe és Thomas Carlyle levelezéséből, utóbbi szövegeiből kiindulva, azokat összehasonlítva. Carlyle személye a konferencia témáját tekintve elkerülhetetlen, hiszen ő az egyik alapmű szerzője: a Hősökről című kötet magyar nyelven először 1900-ban jelent meg. Míg Marijan Dović előadásában a hősök és a szentek közti hasonlóság vált láthatóvá, addig Hitesnél a katonai mintázat rajzolódott ki: a világ bölcsesség általi meghódítása, amelyben Goethének és a német gondolkodóknak jelentős szerep jutott.

pimpim801331-132385.pngPetőfi Sándor utazóládája (PIM, Művészeti, Relikvia- és Fotótár)

A konferencia utolsó szekciójában, amely a Vándorlás fogalma köré építkezett, a téma sokféle megközelítését lehetetett végigkövetni. A négy előadás során nemcsak a Petőfi-kutatás szempontjából értékes meglátások hangzottak el, de a kortárs múzeumok interaktív és egyben inspiráló lehetőségeire is hallhattak jó gyakorlatokat a résztvevők. Nicola J. Watson hat ikonikus tárgyat/helyet (Osszián terme, Mauchline-kötés, Rousseau csapóajtója, Byron autogramja, Alfieri sírja, valamint Shakespeare széke) mutatott be a romantika korából. Ismertette a RÊVE-projektet: a romantikus Európát centrumba helyező virtuális kiállítást (a közreműködők között a szekció másik előadója, Asztalos Emese is szerepel). A tárgyak megközelítésében, a kiállítás megértésében a myriorama kártyajáték működésmódjának felelevenítése segített: ennek különlegessége, hogy olyan darabokból áll, amelyeket nemcsak egyféleképpen lehet egymás mellé helyezni, hanem több táj is kirakható belőlük. Ennek logikáját követve a romantikus tárgyak összekapcsolásából többféle történet létrehozása lehetséges. A bemutatott helyszínek egyben turisztikai látványosságként is funkcionálnak mind a mai napig, azaz a romantikus Európa iránti érdeklődés továbbra is élőként detektálható. Az előadó fontos megállapítást fogalmazott meg Erdélyi János utazóládájának története nyomán: a földrajzi elmozdításban benne rejlik a tárgyak jelentésének megváltozása, ugyanakkor az újraelbeszélés kényszere is.

emese.jpgAsztalos Emese előadást tart a konferencia Vándorlás című szekciójában (fotó: Gál Csaba, PIM)

Ezt követően Ruttkay Veronika Petőfi és Burns rendhagyó komparatisztikai vizsgálatát prezentálta. Hites Sándor előadása kiváló alapot biztosított hozzá, hiszen Carlyle modelljére támaszkodva értelmezte Burns alakját. A „skót Petőfi” és a „magyar Burns” előfordulásainak több szöveghelyére mutatott rá, amelyből kiderül, hogy sok esetben az emlékezés hogyan csatolt más külföldi szerzőt a hasonló helyére. A külföldi szerzőkhöz való hasonlítás nem tekinthető unikálisnak Petőfi vonatkozásában, hiszen ez a szokás megfigyelhető más költőknél, íróknál is, sőt ez a hagyomány még a 20. században is tetten érthető. Ennek létjogosultságát már Arany is megkérdőjelezi, aki a külföldi visszaigazolás szükségességéhez kapcsolódva felveti, hogy vajon jobban ismerik-e Burnst itthon, mint Petőfit.

pkel3d1423b.jpgPetőfi Sándor: A XIX. század költői, 1847 (PIM, Kézirattár)

 A korábban a RÊVE-projekt közreműködőjeként említett Asztalos Emese ugyancsak nemzetközi kontextusban értekezett Petőfiről, kitérve nemzeti hősünk európai kortársaira is. A zenei pillérekre támaszkodó előadásából kiderült az is, hogy Nietzsche dalt komponált Petőfi műveire, de Liszt Ferenc A magyarok istene című munkája is Petőfi kéziratát használta fel. A külföldi vendégeknek talán kevésbé volt tudomásuk arról, hogy nemzeti költőnk versei „népdalokká váltak” (pl. Ereszkedik le a felhő).

kozonseg.jpgKalla Zsuzsa, Török Petra és Wolfgang Müller-Funk a közönség soraiban (fotó: Gál Csaba, PIM)

Végül Dobromiła Jankowska szekció- és konferenciazáró előadása kiváló példát szolgáltatott arra, hogyan lehet nemcsak időszaki tárlatot, hanem múzeumot építeni mindössze néhány romantikus műtárgyból, és azokat a 21. századi látogatók számára, főként a fiatalabb korosztályra fókuszálva, vonzóvá, átélhetővé és élvezhetővé tenni. A wrocławi Pan Tadeusz Múzeum kétségkívül meggyőző példa minderre, ráadásul a többnyelvű tárlat turisztikai szempontból is a város értékes pontjává tudott válni néhány éven belül. A Múzeum nem annyira a tárgyakat, sokkal inkább az elbeszélést helyezi a fókuszba.

A két napon át tartó intenzív szakmai tanácskozás lehetőséget biztosított arra, hogy nemcsak irodalom- vagy kultúrtörténeti szempontból tanuljanak egymástól a szakmabeliek vagy a terület iránt érdeklődők, hanem egyszersmind kontaktzónát teremtett a magyar és külföldi meghívottak között, hogy a rendelkezésre álló tudásanyagot hogyan lehet 21. századi módszerekkel vizuálisan is izgalmassá, széles körben elérhetővé tenni.

Nagy Hilda

Szólj hozzá

konferencia heroizmus Liszt Ferenc Nietzsche Petőfi Sándor Arany János PIM Petőfi Irodalmi Múzeum Munkácsy Mihály Goethe nemzetközi konferencia Thomas Carlyle Zichy Mihály Markó Károly Robert Burns Hites Sándor Walter Scott Varga Zsuzsanna HERO A hős Asztalos Emese Jan Matejko Petőfi-kutatás hősképzés A romantika öröksége Petőfi-emlékév Petőfi-bicentenárium Marijan Dović Nagy Hilda Lajosi Krisztina Veszprémi Nóra Krakkói Nemzeti Múzeum Henryk Siemiradzki Nicola J. Watson Ruttkay Veronika RÊVE-projekt Dobromiła Jankowska Pan Tadeusz Múzeum