2024. ápr 17.

Márai Sándor: Keresztkérdés II.

írta: pimblog
Márai Sándor: Keresztkérdés II.

Fodor József Péter két részből álló blogbejegyzésében Márai Sándor Keresztkérdés című hangjátékával foglalkozik, amely a PIM-ben letétbe helyezett hagyatékban három kéziratváltozatban is megtalálható: kettő 1966-ból, a harmadik 1978-ból származik. A hangjáték végül soha nem jelent meg az író életében, s az utolsó pillanatban maradt ki a Jób …és a könyve című 1982-es gyűjteményes válogatáskötetéből. Hogy miért, arra Márai levelezése és Fodor kutatói munkája adja meg a választ.

A Keresztkérdés mint az ember évezredes történelmén átívelő kegyetlenség ábrázolása megírását követően elsősorban társadalmi okokból nem került publikálásra. Bizonyosra vehető a hangjáték szereplőinek jelleme és a Hannah Arendt Adolf Eichmannról írt jellemzése (The New Yorker) közötti tartalmi kapcsolat. A per öt évvel a hangjáték megírása előtt zajlott (1961. április 11. – 1961. december 15.), Márai az év elején két bejegyzést szentelt a témának, amelyekben előrevetítette, megjósolta azt az ellenszenvet, amit a filozófusnak meg kellett tapasztalnia. Eichmann kivégzésének napján kelt további gondolataiban a magyar szerző a náci tiszt védekezését hamisnak tartva értett egyet az ítélettel.

„De ezt az embert egy állam erőszakkal szöktette meg egy idegen államból. Aki erőszakot erőszakos eszközökkel torol meg, nem igazságot oszt, hanem erőszakot gyakorol. Ha Eichmannt megölik a zsidó ágensek Argentínában: nem szolgáltatnak »jogot«, de emberi törvény szerint elégtételt vesznek. Ilyesmi van. De megjátszani egy jogi komédiát, amely igazságnak tetszik, holott a valóságban a gengsztert gengszterizmussal kerítették kézre: ez megint bizonyíték, hogy nincs többé jog, sem erkölcs, csak erőszak van"

‒ olvasható ismételt véleménye a világpolitikáról. A hangjáték tehát egy XX. századi párhuzamra is utal, ami a nézők, tehát a szereplők képzelőerejének és egyben empatikus készségének, összességében kritikus attitűdjének hiányán alapul. Csak Jézus kérdezett rá a dehumanizáció okára; Márai pedig a gonosz természetét bemutatva ösztönözte kérdésfeltevésre az olvasót is.

marai.jpgMárai Sándor és nevelt fiával, Babócsay Jánossal, 1986 körül (PIM Művészeti, Relikvia- és Fotótár)

Az író rádiós műfajból való kiábrándulásának kezdeti jelei a hatvanas évek elején már érzékelhetők. Mégis közel tíz éven át bízott a párbeszédes műfaj financiális lehetőségeiben, bár látta annak gyors fogyasztása miatt kevésbé maradandó társadalmi-művészeti hatását:

„Ez az egész rádiós, televíziós közlés mennyire illanó, mulandó. A könyvek bosszút állanak egy napon, megmaradnak."

Kötetben 2001-ben jelent meg a ʼ78-as szövegváltozat, de akkor sem a Helikon Kiadó szerkesztése által – ahogy az életmű többi, ekkor napvilágot látott darabjai ‒, hanem Szigeti Jenő Márai-hagyatékkal foglalkozó könyvecskéjében. Folyóiratban 1996-ban, éppen harminc évvel az eredeti mű születése után, szintén Szigeti Jenőnek az ultima manus szövegkiadói elvét követő közlése által volt olvasható legelőször. Mindkét megjelenés az 1978-as évet jelölte meg a Keresztkérdés keletkezési idejének, viszont a hagyatékban – az 1978-as (posillipói) átiraton kívül – két közel megegyező (feltehetően indigóval másolt), a publikáltnál bővebb kéziratpéldányon a naplók bejegyzéseit alátámasztó autográf bejegyzés szerepel: „Manhattan, 1966”.

vigilia.jpg

Márai többször tervezte kiadni a hangjátékokat egy kötetben, más-más összetétellel, Hang és játék cím alatt. A Vörösváry Kiadóval a hetvenes évek elején levelezett öt egyfelvonásos és három hangjáték kiadásáról, de végül ezt azért vetette el, mert az előkészületben lévő Hajónapló megjelentetését fontosabbnak érezte. A számos összetételben tervezett, csonkított kiadásoknak valószínűsíthetően anyagi okai lehettek, hasonlóan a naplók szigorú válogatásához, amire Fried István több esetben is utalt.

Újváry Sándor egy 1981 augusztusában kelt levelében dicsérte Márai rádiós és televíziós darabjait, miután az író hat művet küldött neki véleményezésre. A gyűjteményes kötet kiadásáról végül 1981 decemberében állapodott meg a kiadóval (Jób …és a könyve). Márai egyidőben a Harminc ezüstpénz című regénye újrafogalmazásának befejezésével e kötetből az utolsó pillanatban, szinte a nyomdából visszakérve töröltette a Keresztkérdést. Újváry két esetben is arra kérte Márait, hogy erősítse meg az előzőleg telefonban mondottakat, miszerint a Keresztkérdés kimarad a kötetből. Az egyik ilyen témájú levélhez (1982. február 17.) tartozik a Keresztkérdéshez csatolni tervezett, publikálatlan írói Jegyzet. Ezek a mű végi szerzői gondolatok felfedezhetők korabeli regényeiben is. Márai itt megindokolta az alkotás létrejöttét, társadalmi szerepét, az írás ösztönzőit, és történelmi, irodalmi forrásait. A Keresztkérdésről azt jegyezte le, hogy első vázlatait évtizedekkel korábban írta, amikor még azt hitte, hogy az emberiség a második világháború után önvizsgálatot tart majd. Úgy vélte, hogy a társadalom tagjaiban megmarad a kollektív bűnösség miatti önvád amiatt, hogy félrenéztek a nyílt gyilkosságok időszakában. Márai bevallotta, hogy bár voltak ilyen hangok a vészkorszak után, de hamar elhalkultak, mert a kisember inkább másról beszél, nem arról a kérdésről, amit Jézus kiáltott a kereszten. Ez a kérdés viszont sosem halkul az időben, mert nem a Golgotán hangzott el először, és nem a XX. századi német és szovjet munkatáborokban utoljára. Ennek ellenére úgy tűnik, hogy az ezekre adott széles körű társadalmi reakció leginkább a közöny. Márai emiatt érezte úgy, hogy időnként fel kell eleveníteni azt, hogy mit is mondtak valójában Jézus keresztjének tövében a kortársak, mert láthatóan kétezer év elteltével is hasonlóan beszélnek.

harminc_esustpenz.jpg

A szerző Jézus-ábrázolással operáló társadalomkritikájának első látványos megjelenése a Mennyből az angyal (1956) volt. Márai magára nézve kötelezőnek érezte kinyilatkoztatni ítéletét a világpolitika közönyével szemben, hiszen a SZER munkatársaként ő is azok között volt, akik hitték és hitet adtak, hogy a „szabad világ” segíteni fog a felkelőknek Magyarországon. Az 1956-os forradalom és szabadságharc leverését követő budapesti közállapotok miatt elsősorban a nyugati álszent kormányokat, mint a szovjet által megszállt országok árulóit vádolta.

És elmegy sok ember előtte:
A Katona, ki szíven döfte,
A Farizeus, ki eladta,
Aki háromszor megtagadta.
Vele mártott kezet a tálba,
Harminc ezüstpénzért kínálta
S amíg gyalázta, verte, szidta:
Testét ette és vérét itta –
Most áll és bámul a sok ember,
De szólni Hozzá senki nem mer.

Mert Ő sem szól már, nem is vádol,
Néz, mint Krisztus a keresztfáról.
Különös ez a karácsonyfa,
Ördög hozta, vagy Angyal hozta –
Kik köntösére kockát vetnek,
Nem tudják, mit is cselekesznek,
Csak orrontják, nyínak, gyanítják
Ennek az éjszakának a titkát,
Mert ez nagyon furcsa karácsony:
A magyar nép lóg most a fákon. 

Márai 1981. február 22-én kelt levele szerint hosszú ideje foglalkoztatta ez a vallási téma. Március 11-én írt levelében pedig az olvasható, hogy prózai formában megírta már a Keresztkérdést. Ennek ismeretében Újváry kitartóan ösztönözte az írót a Harminc ezüstpénz nyomdai előkészítésére, így viszont a hangjáték mindkét kézirata, az 1966-os és az 1978-as is visszakerült a hajóládába.

E szövegváltozatokról az utolsó bejegyzés 1987 nyarán kelt:

„Két éve nem »írtam«. A hajóládában hever egy »krimi«, két hangjáték: »Titkos szám«, »Keresztkérdés«, egy vers (»Térkép«). Naplót sem írtam az elmúlt hetekben, az év elején néhány sort, de elkallódtak. Most mégis írok. Mint akit életfogytiglanra ítéltek, várja a kivégzést, néha körömmel jeleket rajzol a falra."

Fodor József Péter

 

Bibliográfia 

MÁRAI Sándor levele ÚJVÁRY Sándornak (San Diego: 1980. február 22.), MTA, MS 5149/385.
MÁRAI Sándor levele ÚJVÁRY Sándornak (San Diego: 1982. február 22.), MTA, MS 5149/385.
MÁRAI Sándor levele ÚJVÁRY Sándornak (San Diego: 1982. február 27.), MTA, MS 5149/386.
MÁRAI Sándor levele ÚJVÁRY Sándornak (San Diego: 1982. február 9.), MTA, MS 5149/384.
MÁRAI Sándor levele ÚJVÁRY Sándornak (San Diego: 1982. március 11.), MTA, MS 5149/388.
MÁRAI Sándor levele VÖRÖSVÁRY Istvánnak (Salerno: 1972. november 3.), PIM, Márai-hagyaték, jelzet nélkül.
MÁRAI Sándor, „Keresztkérdés”, Vigilia 61, 10. sz. (1996): 771‒781.
Márai Sándor, A teljes napló, 1943‒1989. Budapest: Helikon Kiadó, 2006‒2018.
MÁRAI Sándor, Keresztkérdés (Manhattan: 1966), PIM, Márai-hagyaték, kézirat jelzet nélkül.
MÁRAI Sándor, Összegyűjtött versek, kiad. PÁNDI András. Budapest: Helikon Kiadó, 2002.
KUNDERA, Milan, A regény művészete, ford. RÉZ Pál. Budapest: Európa Könyvkiadó, 2008.
MINDSZENTY József. Emlékirataim. Budapest: Az Apostoli Szentszék Könyvkiadója, 1989.
SZIGETI Jenő, „Jegyzetek Márai kiadatlan hangjátékaihoz”, Vigilia 62, 4. sz. (1997).
SZIGETI Jenő, „Keresztkérdés: (hangjáték)”, in SZIGETI Jenő: Palackposta Márai Sándortól, 45‒60 (Miskolc, Bíbor Kiadó, 2001).
ÚJVÁRY Sándor és MÁRAI Sándor között létrejött „Megállapodás” (München: 1982. december 2.), PIM, Márai-hagyaték, jelzet nélkül.
ÚJVÁRY Sándor levele MÁRAI Sándornak (München: 1981. augusztus 19.), PIM, Márai-hagyaték, jelzet nélkül.
ÚJVÁRY Sándor levele MÁRAI Sándornak (München: 1982. február 03.), PIM, Márai-hagyaték, jelzet nélkül.
ÚJVÁRY Sándor levele MÁRAI Sándornak (München: 1982. február 17.), MTA, MS 5147/365.
ÚJVÁRY Sándor levele MÁRAI Sándornak (München: 1982. március 10.), PIM, Márai-hagyaték, jelzet nélkül.
ÚJVÁRY Sándor levele MÁRAI Sándornak (München: 1982. március 3.), PIM, Márai-hagyaték, jelzet nélkül.

Szólj hozzá

levelezés szövegváltozat hagyaték kézirat hangjáték autográf letét Márai Sándor Márai Hannah Arendt Hajónapló Adolf Eichmann Helikon kiadó Mennyből az angyal Keresztkérdés Szigeti Jenő Fried István Márai-hagyaték Jób …és a könyve Fodor József Péter passiótörténet Hang és játék Vörösváry Kiadó Újváry Sándor Harminc ezüstpénz