2023. aug 02.

A kortárs művészet szemén keresztül nézni

írta: pimblog
A kortárs művészet szemén keresztül nézni

PIM Esti Extra tárlatvezetés Sidó Annával és Benyovszky-Szűcs Domonkossal a Petőfi Állandó Kortárs kiállításban

A PIM Esti Extra sorozatában ezúttal a Petőfi Állandó Kortárs című kiállítás rendhagyó vezetésére került sor, Sidó Anna, kurátor, a Művészeti, Relikvia- és Fotótár muzeológusa és Benyovszky-Szűcs Domonkos, festőművész, oktató részvételével.

_96i7829.jpgPIM Esti Extra Sidó Annával és Benyovszky-Szűcs Domonkossal (Fotó: Gál Csaba, PIM)

Mint a bevezetőből is megtudhatták a látogatók, a Petőfi Állandó Kortárs a tavasszal megnyílt, bicentenáriumi Költő lenni vagy nem lenni című állandó Petőfi-kiállítás szatellitkiállításaként, időszaki tárlatként nyílt meg.

Benyovszky-Szűcs Domonkos festőművész, az Értsd a kortárst! című művészettörténeti kurzusok oktatója interaktív részvételre invitálta a vendégeket: a két termes kiállítást nagyjából öt perc alatt bejárva választhatták ki a jelenlévők, melyik az a mű, amelyik számukra leginkább „rezonál”. Mint Sidó Anna elárulta, kurátori munkája során az volt a koncepciója, hogy az állandó kiállításból megérkezve

…valahogy ezekre a kortárs művekre, illetve kortárs világra kéne reagálni.

Ehhez a PIM (19. századig visszavezethető) történetét végigszemlézve kezdett anyagot gyűjteni. A vezetés első szegmenseként rövid múzeumtörténeti áttekintést hallhatott a közönség. A Petőfi Irodalmi Múzeum 1954-es alapítása után az irodalmi gyűjtemény 1957-ben költözött mai helyére, ahol egy Arany János-kiállítással nyitott meg. A kurátor figyelme innentől a Petőfivel foglalkozó, állandó tárlatokra irányult: 1959-ben nyílt meg az első ilyen az intézményben. Ez a kiinduló időpont strukturálta a (mindenkori) Petőfivel foglalkozó kortárs képzőművészeti alkotások válogatásának szerkesztését. Ennek központi kérdése az volt, hogy miképp reagálnak Petőfi személyére, jelenségére, kultúrtörténeti jelentőségére, kultuszára, illetve műveire kortárs képzőművészek. Fontos kitétel, hogy ebben a válogatásban nem illusztratív szándékú alkotások szerepelnek. Mint kiderült, e két narratíva, a múzeumtörténeti és a képzőművészeti több esetben is találkozik, de a legszemléletesebben bizonyosan az 1972-es Petőfi-állandó alkalmával. Ekkor történt, hogy a PIM nagyszabású, évfordulós pályázat keretében szólította meg a téma iránt érdeklődő képzőművészeket. További regisztere e (részben) közös történetnek, hogy

…különféle korszakokban megszületett alkotások aztán előbb-utóbb bekerülnek a múzeum gyűjteményébe és előbb-utóbb kikerülnek egy állandó kiállításba.

További fontos szempontként figyelmeztetett adott eltérő korok kiállításainak különböző vizuális nyelvi megoldásai hol finomabb, hol látványosabb eltéréseire.

Ezek után Benyovszky-Szűcs Domonkos a kortárs kifejezés sokértelműségére, valamint ebből fakadó problematikusságára emlékeztette a hallgatóságot.

„A kortárs kifejezés az egyik legvitatottabb része a művészetnek és a művészettörténet-írásnak vagy a művészetről való diskurzusnak, mert a kortárs művészetre jellemző az, hogy valahogy még nem rakódik le az a sok száz, rengetegféle értelmezés és rengeteg évtized, akár évszázadok, amik láthatatlanná teszik.”

Petőfi jelenségének sokfélesége és a kortársi közelítés találkozása egyszersmind arra is rávilágíthat,

„…hogyan is képződik a művészeti kánon. Nem egy rég lezárt, kimozdíthatatlan szereplővel vagy működéssel állunk szemben, hanem egy aktuálisan változó, konstruálódó, kanonizálódó művészeti produktummal van dolgunk”.

_96i7884.jpgPIM Esti Extra Sidó Annával és Benyovszky-Szűcs Domonkossal (Fotó: Gál Csaba, PIM)

Mint Benyovszky-Szűcs hozzáfűzte:

„Ezért érdekes a kortárs művészet szemén keresztül nézni valamit, amit nem tekintünk elméleti szinten kortársnak”.

Újabb dilemmaként a szövegek és a képek, képzőművészeti alkotások befogadástechnikai elméleteinek, illetve ezen elméleti közelítések időbeli változásainak felemlítésével gyarapította az előadó a jelenlévők felkészítését a kiállított művek értelmezéséhez.

01_lakner.jpgLakner László: Petőfi aláírás, vászon, zsákvászon, olaj, 1989 (Művészeti, Relikvia- és Fotótár)

Az első kiemelt műként Lakner László alkotását elemezte. A műben ugyanis „Petőfinek az aláírása jelenik meg – egy nagyon ikonikus személy a magyar kultúrában, akinek az alkotását »írta át« festészetté”.

Mint megtudhatták a jelenlévők, a Berlinben élő Lakner művészetének értelmezése Magyarországon a neoavantgárd, külföldön a gesztusnyelvű, szabadabb festészeti diskurzus felől alakul. Az aláírás mint az ember lenyomata, e jelenlét nélkül való megidézés „mágiáját”, szerepjátékát kiemelve tért rá ef Zámbó István munkájára. Ezen „szép sejtelmesen” rajzolódik ki Petőfi sziluettje – a költőről készült, egyetlen dagerrotípia nyomán. Ennek kapcsán a zseni, a lángelme (romantikus közhelyek nyomán megképződő) kultikus szemléletének, illetve a nemzeti identitás megképződésének motívumaira, a heroizáló narratívák kiforgatására fókuszált Benyovszky-Szűcs informatív elemzése.

_96i7897.jpgPIM Esti Extra Sidó Annával és Benyovszky-Szűcs Domonkossal (Fotó: Gál Csaba, PIM)

A gondolatmenet ezek után Lakatos József Ünnep című alkotása felé kanyarodott. Mely mű „egy hőst ábrázol, egy kultúrhéroszt”, jelentette ki az előadó. Petőfi vidékről a fővárosba költözve „nagyon fancy életet élt a biedermeyer közegében, polgári egzisztenciát alakított ki magának, és ezt a társadalmi kettősséget is sokszor feldolgozta az irodalmi munkásságában” – értelmezte Lakatos képének kontextuális hátterét. A képen látható ünnep

…azért egy nagyon szomorú valóság, nem?

vezette rá a látogatókat az Ünnepben észlelhető belső feszültség forrására. Benyovszky-Szűcs Domonkos, ezek nyomán a nagy francia forradalom, illetve a 19. századi forradalmak hozta, új eszmék politika- és gondolkodástörténeti fordulatairól, e változások által a mai, modern politikai gondolkodásunk megalapozásáról beszélt, illetve Petőfi ezekkel kapcsolatban értelmezhető, szimbolikus jelentőségét, föltárva a kép, illetve több kiállított mű interpretációnak tágabb jelentéstartományát is. Így jutott el a gondolatmenet Nagy B. István Petőfi Sándor igazi arca című alkotásához, a pop-art vonulatába illeszthető, képregényes megoldással élő műhöz, melyen az ismert rigmus olvasható:

Petőfi Sándor / gatyába táncol, / felesége bugyiba, / úgy mennek a moziba.

03_nagyb.jpgNagy B. István: Petőfi Sándor igazi arca, fa, bársony, vászon, akril, 1982-1983  (Művészeti, Relikvia- és Fotótár)

A közönség, mint a többi elemzett alkotás kapcsán, itt is egyaránt részletes tudással gazdagodhattak a felmerülő szimbolikus jelentések (mint, ez esetben, a nép, a nyelv, a tánc rövid kultúrtörténeti áttekintése), mind pedig Petőfi és kora ezekhez való viszonyáról épp úgy, ahogyan e motívumok jelenkori személetlehetőségek felől. Nagy B. István műve kapcsán ugyancsak felvetődött „a mozdíthatatlan Petőfi-kánon” kimozdításának, kritikus szemléletének vizsgálata.

_96i7832.jpgPIM Esti Extra Sidó Annával és Benyovszky-Szűcs Domonkossal (Fotó: Gál Csaba, PIM)

A vezetés ezen a ponton a szakralitás referenciális bázisából merítve tért rá Kondor Béla 1959-es, A forradalom angyala című festményére. Ezzel összefüggésben az 1956-os forradalom szimbolikus értelmezhetőségének kérdésére – különösen mindössze három évvel a korban tabusított esemény után –, illetve az autonóm Magyarországról szóló beszédnek a kulturális ellenállásban való megképződésére terelődött a szó. Sidó Anna e kulturális ellenállás intézményi lehetőségeinek felvázolásával árnyalta a problémakört: „a mindenkori kulturális szférának a felelősségét, a jelentőségét, a súlyát” annak kapcsán, hogy például ez a mű „valahogy […] átcsusszan a hatalmon” éppen ekkor.

Hasonlóan, ahogyan Mauer Dóra Zászlónk című alkotása (ugyancsak „egy teljesen a hatalommal szembehelyezkedő narratíva”) is bekerülhetett az intézményi gyűjteménybe.

A kiállítás anyagához hasonlatosan sok szálon futó vezetés időrendi narratíváját továbbgördítve így a nyolcvanas évekre tekintve folytatódott az interaktív előadás.

_96i7827.jpgPIM Esti Extra Sidó Annával és Benyovszky-Szűcs Domonkossal (Fotó: Gál Csaba, PIM)

Mint Sidó Anna elárulta, ebben az évtizedben „fordul egyet a Petőfi-kultusz, a Petőfiről való beszédmód”, mégpedig nem egy alacsonyabb szintű diskurzus, hanem pusztán a populárisabb, szabad világ kifejezésmódjai felé. Mint kiderült, a kiállításrendezés során is izgalmas, új összefüggések derültek ki a készítők számára azzal kapcsolatban, hogyan és hányféleképp találkozott Petőfi szakrális-kultikus és populáris szemlélete. Benyovszky-Szűcs vette vissza a szót, a látogatókat időben a kilencvenes évekbe, térben pedig a másik terembe invitálva: a filozófus végzettséggel is bíró Szabó Dorottya alkotásáról ejtve szót – a rendszerváltozás utáni, új magyar közélet berendezkedésében épp úgy elhelyezve az alkotást, mint annak technikai elkészítéséről („egy ilyen elnagyolt levélrészlet kerül átírásra, hímzéssel”).

Az utókor aztán a világon mindent komolyan vesz

– kommentálta Benyovszky-Szűcs Domonkos a kultikus szemléletet (Petőfi kocsonyástálját és Szendrey Júlia ereklyeként őrzött jegygyűrűjét hozva fel példa gyanánt). Szabó Dorottya (két részes) munkája ezekkel a jelentéstársításokkal, „a sorok közötti olvasás” gyakorlatával játszik el – s egyben ugyanezen alkotás révén esett szó az erre az időszakra jellemző, a politikaitól a személyes, intim, bensőséges regiszterű jelentéstársítások felé haladó interpretációtörténeti folyamatról.

Következőnek (immáron a 2000-es évek korszakába képve) Almásy Aladár A hóhér kötele, valamint Wahorn András igencsak szubjektív, ikonizáló szemléletű, Petőfi a Talpramagyart szavalja két mezőszemerei menyecskének című művének elemzése kapcsán bontakozott ki annak dilemmája, hogy milyen az a Petőfi-szerep avagy -férfikép,

amit Petőfi képvisel a magyar nemzeti identitás konstrukciójában: milyen a magyar férfi? Fiatal, kezelhetetlen, tökös, rózsaszín, nem tudja kezelni az érzelmeit, túlkapásokra hajlamos, szereti, hogyha vele foglalkoznak…

Mindezek kapcsán Petőfi általunk, történetileg ismerhető és kanonikus, valamint a köztudatban élő alakjáról is összetett, árnyalt képet kaphatott az Esti extra közönsége. Mint Benyovszky-Szűcs megfogalmazta, Petőfi

…pont azért válik láthatatlanná, merthogy egy rettenetesen túlismételt és kilúgozott ikonként jelenik meg a kultúránkban – olyan, mint a Mona Lisa: egy ikonikus kép, amit újra és újra meg kell alkotni és újra és újra hozzá kell nyúlni.

Ez utóbbi kijelentés szolgált Brückner János 2015-ös Petőfi-színezőjének felvezetéséül. Brückner alkotását egy 2016-os, pimes, írói kultuszokkal és imidzsekkel foglalkozó kiállítás látogatói színezték ki, beszámozott pixelekből, beszámozott filctollakkal. Sidó Anna értelmezése segített rávilágítani arra, hogyan adja át az alkotás annak tapasztalatát, ahogyan a kultuszt (ez esetben gyakorlati, konkrét értelemben is) a közönség alkotja meg.

_96i7831.jpgPIM Esti Extra Sidó Annával és Benyovszky-Szűcs Domonkossal (Fotó: Gál Csaba, PIM)

A program végére érve, mint a házigazdák előre is jelezték, keretes szerkezetet kapott a vezetés: a jelenlévőkhöz izgalmas a kérdéseket intéztek az alkotók: nem csupán azt, hogy az este kezdetén melyik művet választották, hanem hogy a végére változott-e esetleg a preferenciájuk, volt-e a tárlatban olyan darab, ami akár megváltoztatta vagy megerősítette a bennük kialakult Petőfi-képet. Az információgazdag, élvezetes előadás így interaktív eszmecserévé bővült, tartalmas, kötetlen diskurzussá alakulva a képeket néző és értelmező közönség és felvetéseik, hozzászólásaik mentén további érdekes tudnivalókat, háttérinformációkat megosztó előadók között.

Szólj hozzá

1956 kultusz nagy francia forradalom Petőfi Sándor Arany János Petőfi Irodalmi Múzeum Ünnep Kondor Béla Szendrey Júlia pop-art Wahorn András ef Zámbó István Lakner László Brückner János A hóhér kötele Sidó Anna PIM Esti Extra Költő lenni vagy nem lenni Petőfi Állandó Kortárs Benyovszky-Szűcs Domonkos Lakatos József Nagy B. István Petőfi Sándor igazi arca A forradalom angyala Mauer Dóra Zászlónk Szabó Dorottya Almásy Aladár Petőfi a Talpramagyart szavalja két mezőszemerei menyecskének Petőfi-színező