A forradalom és szabadság sajtója
A Franklin Társulat adománya a Petőfi Társaságnak
Hogyan nyomtatták ki a márciusi ifjak a Nemzeti dalt? És hogyan a forradalmi követelések híres 12 pontját? E kérdéseket járja körbe nyomdatechnikai és történelmi szempontból mai posztunk, melyből e legendás nyomdagépek tárgyi utóélete is kiderül. Dr. Rózsafalvi Zsuzsanna, a Petőfi Irodalmi Múzeum Kézirattára főosztályvezetőjének írása az 1848-as forradalom kitörésének 175. évfordulóján.
A Petőfi Irodalmi Múzeum őrzi azon vassajtók egyikét, amelyeken az 1848 márciusi forradalom röplapjait kinyomtatták Landerer és Heckenast nyomdájánál. A nyomdagép ma is működik, jeles alkalmakkor, nemzeti ünnepeken (például március 15-én) segítségével kinyomtathatjuk a Nemzeti dalt. De valóban ezen a gépen készült Petőfi emblematikus verse? A válasz egyszerű: nem, de majdnem. A 12 pontot nyomták rajta.
A Columbia sajtó (PIM)
Heckenast Gusztáv a forradalom előtti Pesten működő azon néhány könyvkereskedő és könyvkiadó egyike volt, akinek sikerült működési engedélyt szereznie a Helytartótanácstól. Könyvkereskedését 1834-ben vásárolta meg sógorától, a Lipcsébe távozó Wiegand Ottótól, majd 1841-ben társult a legendás nyomdászdinasztia egyik tagjával, Landerer Lajossal, így jött létre a korszak leginnovatívabb, gazdaságilag is sikeres vállalkozása, amelyhez a szabadságharc előtt csak Emich Gusztáv 1842-ben alakult kiadója volt mérhető.
Miként köztudott, a Hatvany és Szép utca sarkán működő társas cég adta ki az ugyanitt, Kossuth által szerkesztett és sikerre vitt Pesti Hírlapot, illetve Frankenburg Aldolf egykori irodalmi divatlapját, az Életképeket, melyet 1847-től Jókai szerkesztett, akihez 1848 áprilisában Petőfi is társult szerkesztőként. Ez a lap jelentette meg a márciusi ifjak legtöbb művét.
Életképek (PIM)
Nem véletlen tehát, hogy az ifjú forradalmárok éppen a társaság nyomdáját választották a 12 pont és a Nemzeti dal kinyomtatására: ismerték a tulajdonosokat, a nyomdászokat és a szedőket is.
Hogy pontosan mi történt március közepén a nyomdában, az az épületben tartózkodó munkatársak visszaemlékezéséből sikeresen rekonstruálható, számos tanulmány is foglalkozott vele.
Heckenast Gusztáv kiadói üzlete és nyomdája (FSZEK Budapest Gyűjtemény)
A cég egykori alkalmazottai közül leginkább Ács Mihály visszaemlékezését tartotta fenn és örökítette tovább a kutatás, ugyanis 1896-os, a Vasárnapi Újság és a Grafikai Szemle által is közölt megszólalása a nyomdai események pontos rögzítését segítette elő. Ács még fiatal tanonc volt ekkor, de – miként visszaemlékezésében is nyilvánvalóvá teszi – a márciusi események aktív részeseitől vette információit:
„Olyanoktól hallottam, a kik az emlékezetes márcziusi napon már élemedett emberek voltak s a Landerer és Heckenast-féle nyomdában évek óta működtek. Igaz, hogy oly eseménynél, mint a sajtószabadság kimondása, a végeredmény a fődolog; azonban az előzményeknek, sőt azok részleteinek is megvan a maguk érdekessége”.
A századfordulón a nyomda- és kiadótörténeti kutatások felélénkülése szerencsére a szakembereket is az eseménytörténet rekonstruálására késztette, így Firtinger Károly, Ács visszaemlékezése nyomán, megkeresett még négy szemtanút, Giersch Lajos, Malatin Antal, Prohászka József és Träger Endre nyomdászokat, akik aktív részesei voltak a Nemzeti dal és a 12 pont kiszedésének.
Firtinger így összegzi az eseményeket:
„Körülbelül tiz órakor érkezett a tüntető néptömeg az egyetem felől a nyomda elé, a hova az ifjúság vezérei azonnal bementek, kisérve jurátusok és sok más egyetemi hallgató által. Miután néhány perczig Landerer irodájában zárt ajtó mögött előadták jövetelök czélját, Landerer azt az utasitást adta Träger művezetőnek, hogy Petőfi és társai kivánságának a 12 pont és a Nemzeti dal kinyomtatása iránt tegyen haladék nélkül eleget. Erre Petőfi odaült Träger asztalához és irni kezdte Talpra magyar! czímű költeményét; Vidacs János, mások szerint Irinyi József ezalatt odalépett az egyik vassajtóhoz s kezét arra rátéve, e szavakat mondá: »Ezt a sajtót a nép nevében ezennel lefoglaljuk, követelve kézirataink kinyomatását!«, a mely kinyilatkoztatást a jelenvoltak nagy tetszéssel fogadták.
Träger e közben magához véve a 12 pontnak már megirott magyar és német szövegét, intézkedett annak kiszedetése iránt, a mi rögtön meg is történt. A magyar szöveget Potemkin Alfonz, Malatin Antal és Neumann Lajos szedték ki hamarosan, mig a németet Giersch Lajos és Weiss János állitották elő.
Ezzel egyidejűleg készült a Nemzeti dal szedése is. Mikor Petőfi megirta az első versszakot, a türelmetlen Vasvári azt rögtön ollóval levágta s odavitte Malatinnak, kit mint az Életképek szedőjét jól ismert. Hasonló módon tett Träger a többi versszakokkal, másnak-másnak adva szedői közül mindegyiket; az utolsó versszak egy Kohn József nevű szedőnek jutott, kihez aztán Petőfi oda állott és izgatottságában még diktálta is a kéziratot. Ennek megtörténtével később még egy második szedést csináltak a Talpra magyarból. Mikor kész volt az első szedés, beemelték a költeményt a Dingler-sajtón, melyen Demant András mint nyomó és Prohászka József mint festékfeladó fiú dolgozott; a tizenkét pont kinyomtatását pedig a Columbian-sajtón Golditz Vilmos nyomó végezte”.
Az összefoglalás sikerességét és hitelességét megerősíti, hogy a cég utódvállalata, a Franklin Társulat lektorai, Schöpflin Aladár és Révay József által jegyzett kiadótörténeti munka, az Egy magyar könyvkiadó regénye is ezt a narratívát fogadja el. A kiadótörténeti munka a nyomdászok további pályájáról is tájékoztat: Träger Endre hosszú ideig a Landerer és Heckenast cégnél munkatársa maradt, majd, 1869-től 1887-ig, az Egyetemi Nyomda igazgatója volt; ugyancsak a Landerer-nyomdában működött 1857-ig Malatin Antal, majd önállósította magát; Prohászka József a Landerer és Heckenast, majd utódvállalata, a Franklin Társulat nyomdájában dolgozott mindvégig, s 1896-ban ünnepelte meg nyomdászati tevékenységének félszázados jubileumát.
A hivatkozott munkák egyértelműsítik, a vezetőknek tudniuk kellett a tervezett nyomdafoglalásról, hisz előző nap nagy mennyiségű papírt áztattak be a röplapok nyomtatásához, Landerer nem mutatott ellenállást, sőt támogatta az eseményeket, és Heckenast távolmaradása is tudatos döntés lehetett. A Nemzeti dal fennmaradt példánya a maga fizikai valóságában is igazolja, hogy a verset darabolt papírról szedték. A Columbia és Dingler vassajtóról, a két nyomdagépről – mely éppolyan fontos szerepet játszott március 15-én a magyar és német nyelvű röplapok kinyomtatásában – is szót kell ejtenünk.
Mit is tudhatunk a gépekről és azok hazánkba érkezéséről?
A társas cég vezetői különböző területek felett diszponáltak: Heckenast a kiadványpolitikát határozta meg, a szerzőkkel való kapcsolattartás, a kiadói tervek és az árusítás zökkenőmentes lebonyolítását végezte, míg Landerer a nyomdát és az ahhoz kapcsolódó munkálatokat vezette. Landerer a negyvenes években, szakmai tájékozódás érdekében, nyugat-európai körútra ment, és, miként Lipták Dorottya könyvtörténeti kutatásaiból tudható, Bécsből, a Helbig és Müller gyárból két gyorssajtót rendelt, a Dingler és Társától két vas kézisajtót hozatott, a híres Columbia vassajtót pedig Londonból vásárolta, mely beszerzés még kiegészült betűöntő gépekkel és betűtípusokkal. Ezzel egyidejűleg kisebb vidéki nyomdáknak adta el régi eszközeit.
A forradalom sajtótermékei közül tehát a két utóbbi gép játszott szerepet. A nagyobb, erősebb szerkezetű Columbian Presst, melyet a homlokzatán lévő amerikai sasról „sasos sajtónak” is neveztek, alkalmazták a 12 pont kinyomtatásához. Feltalálója a philadelphiai születésű mérnök, George E. Clymer (1754–1834) volt, jellegzetessége és újítása, hogy a nyomást végző vaslap lenyomását nem a tégely, hanem a homlokzati emeltyű biztosította. Ezt a sajtótípust 1818-tól Londonban gyártották, innen rendelte meg Landerer is, és még a századfordulón is használták a Franklin Társulat nyomdájában. A gép azonosítószáma is informatív: „Columbian Press Nr. 1141. Clymer Dixon & Co. Original Patentees & Manufacturers. 10.”, azaz 1845-ben gyártották, és a sorozat 1141. darabja volt.
Annak a nyomdagépnek, amelyen a Nemzeti dalt nyomtatták, a fejlesztője a zweibrückeni Christian Dingler (1802–1858) volt. Származási helye és kifejlesztője miatt ezt a típust „Zweibrücker-Presse” vagy „Dingler-Presse” néven is illetik. A századfordulón nyomdászkörökben szintén használatos volt a Hagar nyomda kifejezés, ugyanis Dingler halálát követően más gyártó építette és forgalmazta ezt a típust, így például Georg Sigl (1811–1887) gépgyára is, amely 1866-tól Hagar Press néven értékesítette.
A Landerer–Heckenast kiadó nyomdagépeinek további sorsa is érdekes. A szabadságharc leverését követően Landerer, hosszú betegeskedés után, 1854-ben elhunyt. Heckenast még 1852-ben megvette az Egyetem (a mai Károlyi) utcában a Szirmay-házat, ide költöztette át a kiadót és a nyomdát is. A nevezett nyomdagépek hosszú ideig használatban voltak, noha a gyorssajtók egyre inkább teret nyertek.
1873-ban Heckenast Gusztáv eladta vállalkozását az erre a célra alakult részvénytársaságnak, a Franklin Társulatnak, melynek főrészvényese maradt, s amelynek igazgatótanácsában és részvényesei között a cég egykori munkatársai is helyet foglaltak. E részvénytársaság adományozza 1909-ben a Columbia sajtót az 1876-ban alapított Petőfi Társaságnak, mely azzal a céllal jött létre, hogy a költő kultuszát ápolja és a hozzá kötődő relikviákat, tárgyakat és kéziratokat gyűjtse.
Mindezek ismeretében értelmezhető az adományozó irat is:
A Petőfi társaság kegyeletes és müemléki szándéktól sugallva megalapitotta a Petőfi Muzeumot, a hol gyüjti és örzi mindazon ereklye emlékeket, melyek Petőfi személyével és működésével bensö vonatkozásba hozhatók. –
A Franklin-Társulat Petőfi kultusznak hodolván felajánlja a Petőfi Muzeum számára a fent körülírt kézi sajtót oly rendeltetéssel, hogy az a Petőfi Muzeumba áthelyeztessék, ott állandóan kiállítás tárgya legyen, anélkül, hogy ezzel az átadott sajtó tulajdonjoga érintetnék.
[…]
III.
A kézi sajtó a kegyeletes czélra lejárati időhatár nélkül adatik át a Petőfi társaság intézése alatt álló Petőfi Muzeumnak.
IV.
A jelen ügylettermészete szerint ingyenes.
V.
Jelen okirat aláírásával a Petőfi társaság a kézi sajtó átvételét elismerte, mire az okirat két példányban kiállíttatván, egy-egy a feleknek adatott.
Kelt, Budapesten 1909 februárhó.
Előttünk mint tanuk előtt: Herczeg Ferenc
A Petőfi-társelnöke.
Endrődi Sándor
Ferenczi Zoltán
Dr. Váradi Antal
a Franklin-Társulat Magyar Irodalmi Intézet és Könyvnyomda
König
Hirsch
A Petőfi Társaság tagjainak neve nem szorul különösebb magyarázatra: az irodalmi élet és/vagy a Petőfi-kutatás kiemelkedő egyéniségei voltak valamennyien.
A Franklin Társulatot képviselő szakembereké inkább figyelmet követel. Kőnig Gyula – aki Eötvös Loránddal alapította meg a Mathematikai és Physikai Társulatot, kiváló matematikus és tankönyvszerző volt – 1904-től töltötte be a Franklin Társulat vezérigazgatói tisztségét.
Hirsch Lipót 1873-tól volt a nyomda vezetője, később ügyvezető igazgatója, neki köszönhető, hogy a társulat nyomdája hamarosan a legelső helyre került hazánkban.
A dokumentum viszont tévesen állítja, hogy e vassajtón készültek a Nemzeti dal első példányai.
A Columbia sajtót még nem a Petőfi Múzeum mai épületébe szállították át, hanem az egykori Petőfi Házba, Jókai Mór és veje, Feszty Árpád egykori villájába, melyet akkor már a Petőfi Társaság működtetett. A Petőfi Házat 1945-ben bombatalálat érte, ekkor a gyűjtemény a Budapesti Történeti Múzeum kezelésébe került; mai helyére csak 1957-ben költözött a gyűjteménye.
A két intézmény megszűnését követően a gép állami tulajdonná vált, és az átadók szándéka szerint múzeumunk gyűjteményébe került. Valamennyi fennmaradt vassajtóhoz hasonlóan, a közelmúltban, nyomdász szakemberek segítségével, felújították, és, szintén szakértők felügyeletével, az állományvédelmi szabályok maximális betartása mellett, üzembe is helyezik kivételes alkalmakkor.
A sors érdekessége, hogy a nyomdagép jó ideig éppen szomszédságunkban, az egykori Franklin Társulat épületében, az Egyetem utca 4-ben működött, így a Columbia sajtó visszatért régi otthona mellé, a mai Petőfi Irodalmi Múzeumba. Az egykori kiadóépületet 1945-ben bombatalálat érte, iratanyaga, az épület harmadik emeletén, teljesen megsemmisült, az épületben óriási kár keletkezett. A vállalatot éppen a márciusi forradalom után száz évvel és tíz nappal, 1948. március 25-én államosították.
A nyomdagép, kisebb javításokat követően, azonban ma is működik, hasonlóan a híres Dingler géphez, mely a Kiscelli Múzeumban látható, és szintén működésképes. Mementóként emlékeztet a szabad sajtó és a forradalom születésére.
A Franklin Társulat épülete az Egyetem utca 14-ben (FSZEK Budapest Gyűjtemény)
Rózsafalvi Zsuzsanna