2022. máj 04.

„Megfogalmazni az igazi Petőfit”

írta: demeter_anna
„Megfogalmazni az igazi Petőfit”

Költőnk és kultusza 1. rész

Legújabb sorozatunkban a Petőfi-hálózatok című online beszélgetések eddig megjelent epizódjait mutatjuk be, s közben határozottan megerősítjük: a Petőfi-jelenség nem véletlenül időtálló, és mindenki számára tartogathat érdekességeket.

 

2021 tavaszán a PIM múzeumpedagógusai elhatározták, hogy a lehető legkomolyabban veszik a Petőfi személyéhez gyakran társított fogalmakat, valamint a köré épült vagy épp tudatosan kialakított kultuszt. Tették ezt oly módon, hogy az irodalom hatókörét kiszélesítették, nyitottak a különböző tudományterületek felé, a híres, magyar, költő és forradalmár szavak mellé pedig kérdőjeleket tettek. A múzeumpedagógusok és meghívott vendégeik így izgalmas, interdiszciplináris beszélgetések keretében kezdték el keresni a válaszokat arra, vajon mi az a „titok”, ami Petőfit „a költő”-vé formálta.

Habár a pandémia következtében a program teljesen online zajlott, hamar kiderült, hogy az ilyen jellegű eszmecserékre nagy szükségünk van, bármilyen formában. A Petőfi-hálózatok a költő kedvelői és a téma iránt kevésbé érdeklődők számára is tartogat érdekességeket, valamint izgalmas kiegészítése lehet a kötelező tananyagnak is.

S mindezt hogyan lehet megvalósítani? – hangzott el egy évvel ezelőtt a kérdés.

Izgalmas tudományterületek képviselőivel és remek kérdésekkel – válaszolhatunk ma biztonsággal. Sorozatunk első részében a Petőfi-hálózatok tavaly áprilisban megjelent After Petőfi című epizódját mutatjuk be.

#1 After Petőfi

ps2.jpeg

Mi mással is kezdődhetne egy, a költő alakváltozásai köré épülő sorozat, mint azzal a kérdéssel, vajon hogyan alakult, majd formálódott a Petőfi-kultusz? Az After Petőfi című beszélgetésben három meghívott előadó segítségével a jelen perspektívájából szemlélhetjük Petőfi Sándort, akinek talán költői és erkölcsi megítélése kettéválik, nevét vitathatatlanul világszerte ismerik.

A beszélgetés három meghívott előadója:

–   Kalla Zsuzsa a PIM gyűjteményi főigazgató-helyettese, akinek szakterülete az irodalmi kultuszok társadalomtörténete, a történeti emlékezet kutatása, tudománykommunikáció. Rengeteg Petőfiről szóló könyv szerzője, számos időszaki tárlat – többek között a Bolyongó üstökös. A Petőfi kultusz alakváltozatai című és a bicentenáriumra készülő állandó kiállítás kurátora.

–   Margócsy István irodalomtörténész, kritikus, egyetemi tanár, korunk legismertebb Petőfi-kutatója, számos önálló kötet és tanulmány szerzője. Szakmai tudásával segítette a Bolyongó üstökös című kiállítás munkálatait.

–   Szálinger Balázs, magát Petőfi-rajongóként aposztrofáló József Attila-díjas költő.

Az After Petőfi első felében a meghívott vendégek egy-egy kiválasztott téma vagy tárgy kapcsán tartják meg előadásaikat, amelyek a már csak online megtekinthető Bolyongó üstökös című tárlatban nyernek vizuális formát. Margócsy István mondandóját a kiállítás első terében elhelyezett szobroktól indítja, mivel úgy véli, az egész Petőfi-kultusz kezdete és lényege benne van ezekben az ábrázolásokban: „Petőfiben valamilyen módon mindig a magyar szabadságnak, harcos szabadságszeretetnek képét próbálták szoborba önteni” – mondja. De vajon honnan indult és hova vezetett ez a fajta megközelítés? Az irodalomtörténész szerint a költő köré felépített kultusz valahol a millennium környékén kettéválik, elkülönül irodalmi és politikai síkra. Petőfi szerepe és megítélése emellett szorosan összefügg halálának körülményeivel is, mivel a történelmi pillanatban való eltűnése is hozzájárult népszerűségének felerősödéséhez – jegyzi meg Margócsy István. Előadásában kiemeli, a költő különlegessége abban az egyszerű tényben is megfigyelhető, hogy minden korszak és irányzat megpróbálja megfogalmazni „az igazi” Petőfit, aki olyan titkot rejt, amelynek igazságát csak a kortársak tudják meghatározni.

 tmp1390268420204789761.jpeg

Kalla Zsuzsa az irodalomtörténész gondolataihoz kapcsolódva hozzáteszi, hogy maga a Bolyongó üstökös kiállítás sem jöhetett volna létre a Petőfi Ház mint háttérintézmény nélkül, amelynek történetét bővebben is elemzi. Előadásából megtudhatjuk, milyen utat járt be a Jókai által vezetett Petőfi Társaság, melynek kezdeti célja az olvasmányos szerzőkre építő irodalom életben tartása volt. Izgalmas kapcsolódást láthatunk a Petőfi Ház kialakítása és berendezése, valamint az újító szellemű, már a Petőfi Irodalmi Múzeumhoz kapcsolódó 1973-as Petőfi-tárlat kapcsán. Érdekes, sokszor meghökkentő példák kerülnek elénk a tárgyak kultikus szerepét illetően, úgymint a szőrből készült Petőfi-kép vagy a költő vérével a földre írt „hazám” feliratot ábrázoló Madarász Viktor-festmény. Emellett Kalla Zsuzsa előadásában rávilágít a múzeum, a műtárgy és a közösség kapcsolatára Brückner János ízig-vérig kortárs alkotása segítségével.

pimpim2149821-114242.pngTihanyi J.: Petőfi Sándor (Forrás: PIM Művészeti, Relikvia és Fotótár)

Szálinger Balázs mondandója is a műtárgyak tematikájához illeszkedik. Előadása elején megtudhatjuk, hogy közel egy hónapot töltött a nagybányai festők tanulmányozásával, ezért Thorma János: Talpra magyar! című alkotására esett a választása – a József Attila-díjas költő szerint ugyanis ez a kép bámulatosan sokat közöl a Petőfi-kultuszról. A Talpra magyar! vázlata a Bolyongó üstökös című tárlatban is helyet kapott, bár Szálinger Balázs szerint ez egy jóval frissebb, élénkebb alkotás, mint a ma ismert legutolsó, talán örök időkre elnyújtott, befejezetlen darab. A kép a március 15-i, Egyetem téri ifjúságot ábrázolja Petőfi, Jókai és Vasvári Pál személyének kiemelésével. Érdekessége, hogy a nagybányai festészet meghatározó alakja, Thorma János huszonévesen, sikeres festőként kezdte el készíteni, de az egyébként dinamikus és termékeny festő valamiért haláláig hajszolta maga előtt a Talpra magyar! befejezését, ami aztán egzisztenciálisan is romba döntötte. Ahogy Réti Istvánt írta Thormáról: „Ő, aki gyakran olyan gyorsan és élesen működő intuícióval ítélte meg a dolgokat, embereket, helyzeteket, nem érezte meg, hogy valóságos katasztrófát jelentett volna számára, ha ez a kép akkor, bár legjobb elképzelése szerint elkészült volna.” S vajon mi ennek a kalandosan tragikus történetnek a jelentősége? Érdemes meghallgatni!

87_98_1_thorma_talpra_magyar_1.JPGThorma János: Talpra magyar! (Forrás: PIM Művészeti, Relikvia- és Fotótár)

Az izgalmas előadásokat követően villámkérdésekkel folytatódik a beszélgetés, amelyeket a múzeumpedagógusok felváltva tesznek fel a meghívott előadóknak. Valószínűleg ezek a percek világítanak rá leginkább arra a hálózatszerűségre, ami igazolja, mennyire szerteágazó a költő által vagy épp köré épített, a fejünkben élő vagy épp lerombolt kép.

Meghallgathatjuk, melyik meghívott vendég milyen negatívumot említ Petőfihez kapcsolódóan, de az előadókkal közösen azon is elgondolkodhatunk, vajon milyen ember lenne a költő, ha a kortársunkként üdvözölhetnénk. Egy bizonyos kérdéshez kapcsolódva szó lesz a legendás székelykeresztúri körtefáról, ami alatt Petőfi Sándor vélhetően utolsó vacsoráját fogyasztotta, de előkerülnek a hibrid autók, a Pilvaker, Aggtelek és Arany János barátsága is.

Ez volt az After Petőfi, amelynek segítségével a jelenben mi magunk is megfogalmazhatjuk, mit jelent számunkra Petőfi Sándor alakja!

A következő rész tartalmából:

#2 Wild Flower – A nonkonform Petőfi

A szerteágazó tudományterületeket megmozgató beszélgetéssorozat második részének hátterét a több mint tízéves állandó Petőfi-tárlat, azaz a Ki vagyok én? – Petőfi választásai című kiállítás szolgáltatja. Akik megosztják velünk nézeteiket és véleményüket az új kánont teremtő, sokszínű és nyughatatlan költőről: 

–   Vass Norbert író, kritikus, szerkesztő, az underground és punk kultúra kutatója

–   Bánki György pszichiáter, A legnagyszerűbb könyv a nárcizmusról című kötet szerzője

–   és Milbacher Róbert irodalomtörténész, író, akinek Petőfi kora és Petőfi személye is az egyik fő témája

 

Demeter Anna

Szólj hozzá

előadás irodalom beszámoló gyűjtemény múzeumpedagógia Petőfi Sándor Szálinger Balázs PIM Petőfi Irodalmi Múzeum bicentenárium Margócsy István irodalmi múzeum Kalla Zsuzsa Czékmány Anna online muzeológia Petőfi-kiállítás Bolyongó üstökös Kodolányi Judit online beszélgetés Petőfi200