2021. júl 14.

A Székely Aladár-életmű legérdekesebb fragmentumai 

írta: kocsiskatica
A Székely Aladár-életmű legérdekesebb fragmentumai 

Az Új vizeken. Írók és művészek Székely Aladár műtermében kötetről E. Csorba Csillával beszélgettünk

Az Új vizeken... Írók és művészek Székely Aladár műtermében kiállításhoz kapcsolódó katalógus az életmű legfontosabb fragmentumait tárgyalja. A kötetről E. Csorba Csillával, a kiállítás kurátorával és a kötet szerzőjével beszélgettünk. 

_dsf0028.JPG

Fotó: Birtalan Zsolt/PIM

Hogyan született meg ez a kötet? 

Az Új vizeken című kiállítás kísérő kiadványa ez a mostani katalógus, ami új szempontok szerint vizsgálja az életművet, és képet fest a korabeli fotográfia szerepéről is. 

Először egy kisebb méretű, puha fedeles kiadványban gondolkodtam, de a könyv tervezője, Fákó Árpád meggyőzött arról, hogy Székely Aladár születésének 150.évfordulója remek alkalom arra, hogy reprezentatívabb módon mutassuk be a fotográfus munkásságát. Így a képek most teljes oldalas nagyításokban, színhelyesen tárulnak az olvasó elé, ezáltal az oktatásban is kiválóan lehet őket használni.  

Fákó Árpád a nyolcvanas évek elején a PIM fotósaként dolgozott, az 1981-es Gépképírások című kiállítás alkalmával (amelyen számos Székely Aladár-portré szerepelt) több reprót is készített, amelyek otthonának különböző pontjain ma is fel-feltűnnek. A vele való együttes munka tehát egy időutazás is volt, a Székely Aladár-tiszteletünk összekapcsol bennünket.

A fotók nagy méretű, pontos és részletgazdag megmutatása albumszerűvé teszi ezt a kötetet, így Székely Aladár Írók és művészek című kiadványa folytatásaként is értelmezhető. 

Célom volt, hogy mind a kiállítás, mind a mostani kötet folytassa a Székely Aladár által megkezdett utat. Székely 1915 karácsonyára jelentette meg az Írók és művészek I. sorozatát, ő maga is tervezte a folytatást, de az nem készülhetett el. Eljátszottam azzal a gondolattal, hogy mi lett volna, ha elkészül a II. sorozat, azaz mi állítjuk össze a második kötet anyagát. A jelen képválogatás és maga a szöveg is ennél szélesebb merítést ad. 

2003-ban már írtál egy monográfiát Székely Aladár életművéről, amely a Vince Kiadó gondozásában jelent meg. Hogyan kapcsolódik ez a kiadvány a korábbi kötethez? 

A monográfia részletesebb volt, a mostani kiadványnál nem volt cél, hogy teljes képet adjak, inkább az életmű legérdekesebb fragmentumaira koncentráltam. Nem szerettem volna semmi olyat újra megírni, amit már a korábbi kötetben publikáltam: inkább az újdonságokra és érdekességekre koncentráltam. 

Ez a katalógus hangsúlyosabban foglalkozik Székely családi, baráti kapcsolatainak bemutatásával. Láttatni engedi feleségét, aki a családanyai szerepen túl részt vett a műterem vezetésében és fotózott is. Fiát, Lászlót kisgyermek korától. A családi szál mellett  előkerül Székely Adyhoz fűződő barátsága, Móriczcal való kapcsolata vagy más művészekhez fűződő közvetlen viszonya is. 

moricz_feleseg.jpg

Móricz Zsigmond és felesége, Janka 1908 után, matt albumin (Forrás: PIM)

Az általad kiemelt fragmentumok közül az első a hagyatéknak a tárgyalása. Mit kell tudnunk erről az anyagról? 

A Székely Aladár-hagyaték 1977-ben, majd 1985-ben vásárlás útján került a PIM-be. Mivel ez az anyag szerencsésen egyben maradt, így sok aspektusból meg lehet vizsgálni. A katalógusban sorra veszem, hogy mi található a hagyatékban, és egyáltalán, hogy miből tevődik össze egy fotós hagyatéka. Azt gondolom, kevés szó esett eddig a negatívokról, valamint arról, hogy a századeleji műtermi fotózási mechanizmus hogyan nézett ki, mennyi időt vett igénybe egy kép elkészítése. 2003-ban, amikor megjelent a monográfia, nem éreztem szükségét, hogy a megváltozott képalkotási gyakorlatról beszéljünk. Ma azonban már olyan nagy a távolság a 20. század eleji fotografálási eljárások és a kortárs fényképkészítés között, hogy érdemes szólni e magas szintű tudást igénylő kézműves technika fázisairól, idejéről is. 

1977-ben a te feladatod volt a hagyaték feldolgozása. Mi volt az első benyomásod erről az anyagról? 

1977-ben ünnepeltük Ady születésének 100. évfordulóját, így a beérkező Székely Aladár-hagyatékot különös tekintettel az Adyhoz kapcsolódó részét – viszonylag gyorsan kellett feldolgozni. Nekem jutott ez a szép feladat. Korábban nem gondoltam arra, hogy fotótörténettel foglalkozzam, de az a tény, hogy egyből egy ilyen nagy formátumú személyiséggel, művésszel sikerült találkozni, meghatározta a további érdeklődésemet is.  

A sok fotó láttán a kezdetektől érdekelt, hogy Ady Székely Aladárral közösen hogy építi fel a Költő imázsát. Székely Aladár fotói jóval eszköztelenebbek, mint a mai celebképek, nincsenek benne hókuszpókuszok, és mégis kidolgozottságukkal, egyszerűségükkel erősen hatnak ránk. Megindító volt számomra, amikor a kezembe foghattam azokat az üveglemezeket, amelyeket Székely Aladár is érintett, s amelyek „látták” Adyt, Babitsot stb. Úgy éreztem, mintha szoros kapcsolatba kerültem volna a fotókon látható személyekkel, hiszen hosszan a szemükbe nézhettem.

Már 1977-ben megjelent az Ady-fotók pontos adatokkal ellátott ikonográfiája, amelyhez Láng József irodalomtörténésztől kaptam sok segítséget. Az elmúlt évtizedek során a PIM több kiállításán szerepeltek  a Székely-fotók, számos kötet foglalkozott az oeuvre-rel, most pedig a Műcsarnok Kik vagyunk? kiállítása Székely Aladár portréjával indít. Azt gondolom, hogy a fotográfus pozicionálása megtörtént, és méltó helyre került a magyar fotótörténetben. 

onarckep.jpg

Székely Aladár önarcképe 1905 körül, matt albumin (Forrás: PIM)

Habár a kötet nem a monográfia igényével született, mégis megrajzolod Székely Aladár pályaívét is. 

Szerettem volna röviden megmutatni, hogy milyen utat járt be az alkotó. A korai képei is sok tanulságot hordoznak, számos jó kompozíciót találunk közöttük. Székely pályája Gyulán indult, s Orosháza érintésével hamarosan a fővárosba került. Gyorsan tanult, jól mozgott a társaságban,  elméleti és gyakorlati szinten is hamar elsajátította a legmodernebb tendenciákhoz igazodó fényképezés csínját-bínját. A Pályakezdés fejezetben a művészi attitűdjének jellemző vonásait villantom fel..  

Ugyanezt a pályaívet rajzolja meg a Cégjelzések, hátlapok fejezet is, a korai verziók a sztenderdizált ízlést követik, majd a művészi változást a hátlapokon is nyomon követhetjük, hiszen először Sassy Attila, majd Kozma Lajos, később Gara Arnold grafikusokkal tervezteti meg a fotók hátlapjára kerülő egyedi grafikát, cégjelzést.

_dsf0029.JPG

Fotó: Birtalan Zsolt/PIM

Két fejezetben Székely Aladár különféle arcait tárod elénk: először fotográfusként, majd a családfőként ismerjük meg. 

A fotográfusról fejezetben elsősorban az önarcképeit mutatom be. Az önarckép többnyire nem véletlen műve, a művész ezt az arcát kívánja az örökkévalóságnak megőrizni. A korai időszakból származó önportréi még egy önmagát kereső, de nagyon motivált embert mutatnak, míg 1912-tól kezdve egy öntudatos polgár, a művészvilág által befogadott magabiztos személy néz ránk az önarcképekről. 

A kötet újdonsága a korábbi monográfiához képest, hogy a családot is behoztam a képbe. 2003 óta nagymértékben változott a történeti muzeológia szemlélete: megnövekedett a mikrotörténetek, az egyedi életutak iránti érdeklődés. Az, hogy a Székely család egy vidékről induló, zsidó származású, asszimilálódott művészfamília volt, plusz keretet ad Székely-jelenség értelmezéséhez. Izgalmas, hogy a családi képek is beállított, művészi igényességgel létrehozott portrék, amelyek sok esetben tanulmányként funkcionáltak. Székely maga is sok pózt gyakorolt el a tükör előtt, mielőtt azt használta az alanyainál.  

szekelyaladarne.jpg

Székely Aladárné 1908 körül, eredeti negatívról készített digitális pozitív (Forrás: PIM)

A kötet Írók és művészek fejezetét lapozgatva mi magunk is úgy érezzük, mintha Székely Aladár eredeti albumát vennénk kézbe. 

Valóban, hiszen szerepeltetjük az 1915-ös Székely-album borítóját, valamint Ady és Ignotus ekkor közölt előszavait is. Ady szövege jól, Ignotusé kevésbé ismert, pedig a költő közvetlenül reflektált erre a korábbi (1908-as) írásra. Az általuk megkezdett párbeszéd pedig tovább folytatódik Kemény István most közölt előszavában, ahol a kortárs költő az Ady által felvetett kérdésekre reagál jelen korunk szemszögéből.  

_dsf0030.JPG

Fotó: Birtalan Zsolt/PIM

Kemény István a kötet bevezetőjében ráébreszti arra is az olvasót, hogy milyen rengeteget változott a látás és a fotográfiához való viszonyunk az elmúlt 100 évben. 

Ezt a kérdést hosszan lehetne tárgyalni. Például már a kiállítás rendezése során során dilemmát okozott, hogy a 20. század eleji eredeti matt albumin pozitívok a mai szemnek kissé fáradtnak tűnnek, mivel halványabbak, mint amilyen képekhez mi szokva vagyunk. Ezek a megbarnult, kicsit megfakult fotók a szakmán túl kevéssé szólítják meg az éles képekhez szokott nagyközönséget. Az eredeti üvegnegatívokról készített digitális pozitívok esetében ügyeltünk arra, hogy a Székely Aladár által készített gyakorlathoz hűek maradjunk.

Kemény a jól ismert könyöklős Ady-képből indul ki, amit a huszadik század első profilképeként jelöl meg. Te miben látod ennek a fotónak a jelentőségét? 

Ez az a vizuális névjegy, amellyel Székely Aladár beiratkozott a 20. század nagy fényképészeinek a sorába. Ezen a felvételen már tetten érhető az ő ars poeticája: realista, nem szépelgő, az arcra koncentrál, ahol a póz egy költőt definiál. Székely Aladár ebbe az egy fotóba már belesűrítette azt, amit a kortársak a 20. századi költészetet megújító  Ady-jelenségnek éreztek.  

konyoklos_ady.jpg

Ady Endre 1908 végén, zselatinos ezüst (Forrás: PIM)

Kemény Giorgio Vasarihoz hasonlítja Székely Aladár tevékenységét. Mennyiben vonhatunk a két életmű között párhuzamot? 

A festő, építész Giorgio Vasari nevét elsősorban azért ismerjük, mert a 16. század közepén megírta a legkiválóbb festők, szobrászok, építészek élettörténeteit. Ady arra utal a bevezetőjében, hogy alapvetően nekik, íróknak, irodalmároknak kellene portrét írni egymásról. Ezt a nehéz terhet veszi le róluk a fotográfus azzal, hogy lélekbe látó, realista arcképeket készít, s ezzel a közönségnek megmutatja, kik is ők valójában. Kortársai érzik jelentőségét, a Magyar Iparművészet folyóirat kritikusa fogalmazza meg, hogy Székely Aladár nemzeti portrégalériát hoz létre, s ezt a küldetéstudatot átérezve minél többeket kíván lencsevégre kapni. 

_dsf0031.JPG

Fotó: Birtalan Zsolt/PIM

A kötetben két művészbarátság kerül hangsúlyosan előtérbe: Székely Adyval és Móriczcal való kapcsolata. Mennyiben összevethető ez a két viszony egymással? 

Székely Adyhoz fűződő kapcsolata másokéhoz nem hasonlítható: ez a barátság a fotográfus oldaláról a feltétlen tiszteletről, az őszinte csodálatról szól. Móricz Zsigmonddal is nagyon szoros a viszonya alakult ki, több évtizeden át fotózta őt és családját, 1908-tól kezdve egészen az 1930-as évek közepéig. Székely követte az író életében bekövetkezett  legfontosabb változásokat, s az arcvonások a boldog, s a komor pillanatok hű tükörképei.

moricz_csalados.jpg

Móricz Zsigmond és felesége, Janka lányuk, Virág születése után, 19091910 körül, ezüst alapú fénykép (Forrás: PIM) 

Külön fejezetekben tárgyalod az életmű utolsó időszakát. Mi változott ekkor? 

Székely Aladár pályája 1919 végéig szárnyalt, ezt követően is aktív a szakmai közéletben, a folyóiratokban publikál, s sok társasági fotót készít, utazik. Ugyanakkor más lett körülötte a közeg, sok barátja meghalt, külföldre távozott, újra kell teremtenie a működési kereteit, kapcsolati hálóját. Az 1920-as években lesz „udvari fényképész.”. 

 A művészeti ízlésben is új stílusok, új trendek hódítanak: divatba jön az újtárgyiasság, a Bauhaus elvei alapján működő képkészítés, s él még a piktorializmus is. Székely is halad a korral, de a húszas évek végén megbetegszik, és a kúrák miatt el kell távolodnia a műteremtől. Gisser Gyula lesz a segédje, valamint a felesége és a fia veszik át a műtermet. Fokozatosan Székely A. László lesz a brand továbbéltetője. Érezhetően ő is jó portréfotóssá vált volna, ha nem szól közbe a II. világháború. 

A kötet a Székely Aladárról készült művészi ábrázolásokkal zárul. Milyen arcot látunk ezeken a műveken? 

szekely_oregkor.jpg

Székely A. László / Gisser Gyula felvétele?: Székely Aladár, 1935 körül, zselatinos ezüst (Forrás: PIM)

Székely László fotója, Pátzay Pál plasztikája és Aba-Novák Vilmos grafikája az idősebb mester arcát mutatja. Azt hiszem, hogy több képzőművész is megörökítette Székely Aladár vonásait, sokakkal állt közeli, baráti kapcsolatban, sajnos ezek a művek elvesztek vagy lappanganak. Kár, hogy pályája viszonylag korán, az 1930-as évek elejétől megtorpant, hiszen betegségei miatt nem tudott aktívan részt venni a műterem életében. Kiállítottuk az érdemeit a legmagasabb szinten elismerő díszes oklevelet, amelyet 1938-ban adományozott számára a Budapesti Fényképészek Ipartestülete. A kötetet Ady soraival zárom: „az élet összehozza az egymáshoz illőket” – Székely Aladár rátalált kora legnagyobb művészeire, s ők értékelték odaadó feléjük fordulását.

szakely_abanovak.jpg

Aba-Novák Vilmos: Székely Aladár, 1923, rézmetszet (Forrás: PIM)

Kocsis Katica

A könyv megvásárolható a Líra boltokban, az Írók boltjában és a PIM shopjában.

Szólj hozzá

interjú könyv irodalom kiállítás fotós kötet fotográfia fotográfus E. Csorba Csilla irodalmi múzeum Fotótár Székely Aladár