2022. júl 20.

Pest-budai ikonok 3. „A külvárosban egy szurtos lebujban…”

írta: pimblog
Pest-budai ikonok 3. „A külvárosban egy szurtos lebujban…”

Várostörténeti programsorozatunk harmadik alkalmán Pest-Budát alulnézetből vizsgáltuk meg, és igyekeztünk a robbanásszerű városiasodás kontextusában értelmezni a fejlődés árnyoldalát. Az est házigazdája, Fónagy Zoltán meghívott vendégeivel, Perényi Roland történésszel, a Kiscelli Múzeum igazgatójával, valamint Völgyesi Orsolya történésszel és irodalomtörténésszel beszélgetett az alsóbb osztályokat sújtó lakhatási és megélhetési válságról, bűnözésről, a fegyelmezés és büntetés gyakorlatairól, illetve a szociális ellátás kezdetleges intézményeiről.

„A történelmet a győztesek írják, igaz ez a társadalomtörténetre is” – vezeti fel a témát Fónagy Zoltán, utalva ezzel a történetírás azon mulasztására, mely figyelmének központjából kihagyta a tizenkilencedik századot kulcsfogalomként leíró modernizáció veszteseit. A marginalizáltnak tekintett csoportok iránti érdeklődés tudománytörténeti szempontból mind hazai, mind nemzetközi viszonylatban is megkésett. A beszélgetés ebből a szempontból is releváns és hiánypótló gesztust tesz.

  1. „A nyomor szörnyű tanyái…”

Az első szövegrészlet Nagy Ignác Magyar titkok című művének 18. fejezete, amely egy külvárosi utazáson keresztül szemlélteti a városi nyomort, a lesújtó lakhatási és higiéniai viszonyokat. Perényi hangsúlyozza a szegénység történetiségét, mely a reformkorban végbemenő átalakulás során szintén új alakzatokat öltött. A hagyományos agrár társadalomban a közösség védőhálót biztosít, vállalja a nehéz helyzetbe jutottak megsegítését, alapvető szükségleteik (étel, hajlék) biztosítását. A robbanásszerű városiasodás motorja azonban a vidékről a nagyvárosba érkezők bevándorlása, melyet a város nem tudott maradéktalanul ellátni biztos megélhetési lehetőségekkel és kielégítő lakhatási körülményekkel. Az addig még nem látott méreteket öltő szegénység kezelésére pedig hosszú ideig nem alakul ki állami szociálpolitika.

nagy_igna_c_koldus_este_ly.jpgIllusztráció Nagy Ignác Magyar titkok című regényében (Forrás: Project Guttenberg)

A Nagy Ignác-szöveggel kapcsolatban Völgyesi kiemeli, a Magyar titkok egy francia mintának, Eugene Sue Párizs rejtelmei című művének magyar viszonyokra való adaptálása, leginkább a városi rejtelmek műfajával írható le. Bár a mű ma már feledésbe merült, saját korában nagy népszerűségnek örvendett, folytatásosan jelent meg füzetekben, és szinte minden polgári szalon elengedhetetlen kelléke volt. Arra a kérdésre, hogy irodalmi műként vagy sajátos szociografikus írásként olvassuk-e, Völgyesi hangsúlyozza, hogy jelentősen megkomponált és retorizált szövegekről van szó, melyeket akár a detektívregények előképének is tekinthetünk. Ugyanakkor erősen merítenek a realitásból, a korszak társadalmának tablóját szeretnék megrajzolni. Érdekességképp jegyzi meg, hogy az urbánus életképek gyakran ábrázolják a nagyváros különböző helyszíneit az alvilág színtereiként.

Ezzel is kitűnik a szövegből az a korszakban általános, de talán a mai napig érvényes képzettársítás, mely a szegénységet az erkölcsi zülléshez, a bűnhöz kapcsolja. Perényi Gyáni Gábor kutatásaira hivatkozva beszél az érdemes és érdemtelen szegény megkülönböztetéséről. E különbségtétel az előbbit az önhibáján kívül (betegség, öregség, ínség, járvány miatt) nehéz sorsra jutott emberként írja le, akit a jótékony társadalomnak meg kell segítenie, míg az utóbbit egy bűnben született társadalmi csoport tagjaként határozza meg, akit viszont fegyelmezni és büntetni kell.

  1. A bűn terei

Az est meghívott vendégei a beszélgetést két további Nagy Ignác-szöveg és egy Erdélyi János-cikk mentén folytatták, valamennyi a városi hír- és divatlapokban megjelent publicisztikai írás. Az elhangzott szövegek felfejtik a város szövetében megbúvó rendezetlen tereket, amelyek elsődleges helyszínei a bűncselekményeknek. Perényi külön kitér a város határterületeire, a külvárosi kerületekre, parkokra, erdőkre, ahol nincs kiépített úthálózat és közvilágítás – úgy, mint a mai Erzsébetváros, a Tabán és a Vörösvári út környéke, vagy a Gellért-hegy. Ezen kívül a nagyvárosi forgatag és a pesti mulatságok (például menyegzők, temetési menetek, vásárok) szintén alkalmat adtak a zsebmetszésre, utcai lopásokra. Veszélyes helyszínnek számított a vásári forgalom lebonyolításának területe, azaz a Duna-part és a hajóhíd környéke is. Völgyesi arra emlékeztet, hogy a reformkorban ugyanakkor nem beszélhetünk szegregátumokról, hiszen a társadalom akár egy lakóépületen vagy bérházon belül is vertikálisan tagolt és nem kartográfiailag rétegződik. A legkülönbözőbb társadalmi rétegek keveredtek a bűnbarlangokként emlegetett, nehezen megközelíthető, eldugott vendéglátó helyiségekben is, amelyek egyben gyakori helyszínei voltak a szerencsejátékoknak, verekedésnek, duhajkodásnak.

Perényi felveti, hogy a bűnözés változó fogalmát nehéz körülhatárolni a reformkorban, hiszen még nem volt kiforrott bűnügyi törvénykönyv. Mint a társadalom más területein, így itt is az átmenetiség jellemzi a bűnről kialakult fogalmakat. Számos bűntípus a rendiség maradványaként különül el az igazságszolgáltatás és büntetés-végrehajtás gyakorlataiban, mint például a többi gyilkosságtípustól megkülönböztetett atya- vagy anyagyilkosságok, vagy a templomrablás, mely a többi lopáshoz képest kiemelt jelentőséggel bírt. Ugyanakkor a kapitalista berendezkedésű társadalmakra jellemző bűntípusok is ekkor jelentkeznek, melyeket gyűjtőnevükön fortélyos csalárdságnak (például váltóhamisítás, sikkasztás) neveztek a korban.

Nagy Ignác regényének tételmondata, miszerint a társadalmi züllöttség oka a nagyravágyás, törtetés és ügyeskedés, társadalomtörténeti szempontból is keretezhető. Ahogyan Fónagy összegzi, a rendi társadalomból a kapitalista társadalomba való átmenet viszonylagos mobilitást biztosít, amely néhány embert segít a társadalmi felemelkedésben – ennek ritka példái a sikeres vállalkozók és az értelmiség új generációjának története. Ugyanakkor azok, akik kimaradnak ebből a folyamatból, egy új osztályt képeznek a társadalom peremén: a városi szegénységet.

bo_rto_n_e_letke_p.jpgIrányi Sándor: Börtön-életkép. Vasárnapi Ujság, 1868 (Forrás: Arcanum)

  1. A test bűncselekményei

A beszélgetők végül Alexy Lajos, egy fiatal vidéki joghallgató naplóbejegyzésének bordélyházi jelenetét tárgyalják. Alexy 1848 szeptemberében látogat fel Pestre, amikor már szerveződik a forradalmi honvédség. Eközben tanúja annak a formálódó szabályozási rendnek, mely felismeri, hogy a prostitúciót és a bordélyházakat betiltani nem tudja, ám szigorú keretek között a maga ellenőrzése alá tudja vonni. 1840-ben nyílnak meg az első bordélyok Pesten, melyek a prostitúció legmagasabb szintjét jelentették. A nyilvános házaknak a rendfenntartással és a politika színtereivel való bonyolult és ellentmondásos viszonyát jól szemlélteti, hogy az egyik legismertebb bordély épp a vármegyeházhoz közel helyezkedett el, vagy épp az, hogy Luft Rézi, a kor hírhedt kerítőnője Thaisz Elek rendőrfőkapitány barátnője volt.

A kibontakozó fegyelmezési rendben a prostitúcióval kapcsolatos közmegbotránkozást nem is a városi elit által látogatott kéjlakok váltották ki. Inkább a prostitúció láthatóvá válása számított botrányosnak, melyet a sajtó is rendszeresen taglalt. A test áruba bocsátásának legalacsonyabb szintjén a szexuális aktus a köztereken valósult meg, a Duna-parton, a Lánchíd építkezésének környékén, parkokban, a városfal mentén, és más átláthatatlan terekben.

prostitua_lt.gifRajz egy viktorioánus prostituáltról (Forrás: Victorian Women in England)

A beszélgetők fontosnak tartották kiemelni a törékeny női egzisztencia és a prostitúcióba esés közötti összefüggést. Az alsóbb társadalmi csoportok kifejezetten sérülékeny tagjai a nők, a vidékről bevándorolt fiatal lányok, eladósodott családok nőtagjai, vagy akár önálló keresettel nem rendelkező özvegyek, akik számára az egyetlen kényszerpályát jelentette a testárusítás. Szolgáltatásaikat pedig a férfitársadalom egésze anyagi lehetőségeihez mérten igénybe is vette. A városba áramló bevándorlási hullám, a Pestre érkező fiatal, egyedülálló diákok a kereslet növekedését jelentették, de a házasságban élő férfiak is rendszeresen keresték örömlányok társaságát.

Völgyesi ezen kívül hangsúlyozta annak a szociális válságnak a borzalmát, melyet a prostitúcióban vagy házasságtörésben fogant gyermekek ellátásának elégtelensége okozott. A szociális ellátórendszer hiányában a – sokszor csecsemőkorú – gyermekeket egy-egy fizetett nevelőnő gondjára bízták az e célból létesült, túlzsúfolt magánházak egyikében. Ezekben a félhivatalos intézményekben, iszonyú körülmények között tengődtek a kisgyerekek, többségük meg sem élte a felnőttkort. Nagy Ignác és a Hazai rejtelmek című regényt szerző Kuthy Lajos a dologházakat a pokol színtereiként írják le, s felvetik a férfiak felelősségét a humanitárius válság előállásában.

Magyary Anna

Szólj hozzá

előadás beszámoló beszélgetés Kiscelli Múzeum Nagy Ignác Fónagy Zoltán Pest-budai ikonok Magyary Anna Perényi Roland Völgyesi Orsolya