2022. jún 01.

Nővilág 1. Régi szerepek új megvilágításban – a formálódó új nőideál

írta: pimblog
Nővilág 1. Régi szerepek új megvilágításban – a formálódó új nőideál

A Petőfi-bicentenárium alkalmából a Petőfi Irodalmi Múzeum Nővilág címen indította útjára a reformkori nőkérdés témakörét feldolgozó programsorozatát. Ebben a korszakban alakult ki ugyanis a ma ismert társadalmi struktúra alapja, a női szerepek átformálódása pedig erősen hatott a gazdaság, a politika és az irodalom területeire is. A sorozat egyes alkalmainak célja, hogy a női individualizáció és emancipáció fontosabb eseményei kapcsán, az irodalom mentén betekintést nyújtson a korszak viszonyaiba, és ezzel egyidejűleg olyan kérdéseket is megfogalmazzon, amelyek a mai társadalom számára is relevánsak lehetnek.

275069054_5042907412419608_3084045158017781217_n.jpeg

A sorozat első, bevezető részét Régi szerepek új megvilágításban – a formálódó új nőideál címen, március 22-én láthatták az érdeklődők. Fábri Anna irodalom- és művelődéstörténésszel, a 18. és 19. századi nőtörténet szakértőjével László Ferenc újságíró, kritikus, a programsorozat házigazdája beszélgetett a reformkor gondolatait megalapozó 1790-es évek eseményeiről, a nőkkel szemben támasztott elvárásokról, szereplehetőségeikről, valamint a megszólalás lehetőségeiről. Az irodalmi forrásokat Zelencsuk Kata előadásában hallhatta a közönség.

Hamvába holt reformkor – az 1790-es évek

Ahogy László Ferenc a bevezetőjében kifejtette, a reformkorral való foglalkozásnak elkerülhetetlen előfeltétele, hogy annak előzményeit is alaposan vizsgáljuk. Ennek mentén szó esett egy ugyan rövid életűnek bizonyuló, de mégis fontos korszakról, az 1790-es évek időszakáról. A 18. század végének kérdésfelvetései és gondolatai nagyban megalapozták a reformkort, ugyanis ekkoriban már felmerült a nők jogi, gazdasági és társadalmi helyzetének tárgyalása.

Fábri Anna ennek kapcsán kiemelte az európai történelemből jól ismert eszmei hullámok jelentőségét, hangsúlyozva a francia forradalomban szerepet vállaló nők hatását, valamint Mary Wollstonecraft brit író, filozófus, feminista nőjogi értekezését és politikai szerepvállalását, amelyek hazánkban is hatással lehettek a nők szerepének újragondolására. Bár nálunk nem történtek a franciaországihoz hasonló tömegmegmozdulások, a korszakban ugyanakkor megfogalmazódott a nők nevelésére és művelődésére való igény, valamint a különböző jogok kiterjesztésének lehetősége.

Az 1790–1791-es magyar országgyűlésen napirendi pontra tűzték a nők iskoláztatását. Az országgyűlés komoly oktatási reformokat szeretett volna foganatosítani, de a francia forradalom eseményeit látva a bécsi udvar semmilyen jogkiterjesztést nem engedélyezett. Fontos kérdéskörként előkerült a nők tájékozódáshoz való joga a politika területén belül. Pálóczi Horváth Ádám író, költő páros röpiratot jelentetett meg ezzel kapcsolatosan, melyben párhuzamosan megírta mindkét nem álláspontját. Emellett – európai szinten egyébként egyedülálló kezdeményezést indítva – javasolta a nők megfigyelőként való részvételi lehetőségét a parlamenti üléseken, melyet öt feltételhez kötött:

  1. a nők ismerjék el a férfiak elsőbbségét,
  2. legyenek nemzetiek, tehát beszéljenek magyarul,
  3. szoptassák a saját gyermekeiket;
  4. viseljenek nemzeti öltözetet
  5. és végül: nem szólhatnak bele a férfiak diskurzusaiba, nem zavarhatják a férfiakat, csupán hallgatóként vehetnek részt az üléseken.

_96i6693_large.jpegLászló Ferenc, Fábri Anna, Zelencsuk Kata és Ferró Csaba rendezvényszervező (Fotó: Gál Csaba / PIM)

Elvárások a nőkkel szemben

Zelencsuk Kata előadásában elhangzott Kármán József és Pajor Gáspár Uránia című folyóiratából a Magyar Asszonyi Nemhez című programadó cikk egy részlete, amelyben a szerzők a nők neveltetésével kapcsolatos nézeteiket, elvárásaikat fogalmazták meg.

László Ferenc ehhez kapcsolódóan felvetette, valójában nehezen eldönthető, hogy az említett írásban a szerzők meggyőződésből kívánják, hogy a nők jogai kerüljenek kiterjesztésre, vagy csupán előfizetőiknek szeretnék megnyerni a hölgyeket. Fábri Anna, reflektálva a programadó cikkre, felhívta a figyelmet arra az ambivalenciára is, mely szerint az elvárások a nőkkel szemben gyakran kétirányúak. Egyrészt elvárták, hogy a nők támogatóak legyenek – akár a családban mint anya, gazdasszony, akár társaságban mint finom társalkodó, akár pedig a kulturális területen előfizetőként, fogyasztóként, amihez hozzátartozik még, hogy műveltséggel is rendelkezzenek. Másrészről elvárták, hogy a nők ne szóljanak bele a „férfiak dolgába”, a tudományokat hagyják a férfiakra, és maradjanak a számukra kijelölt területeken, nehogy a művelődésre szánt idejük elvonja a hölgyeket a kötelezettségeiktől. A nők tudományos területen való működéséről példaként Dorothea Schlözert említette a szakértő, aki filozófiából szerzett doktori fokozatot, és mellette családanyaként is megállta a helyét.

Fábri Anna hangsúlyozta azt is, hogy a reformkor korántsem volt egységes időszak, számtalan eszmei vonulat párhuzamosan futott egymás mellett, illetve évtizedenként is jelentős különbségek figyelhetőek meg. A 30-as évek például merőben más volt, mint a 40-es évek, mivel utóbbi során erősen radikális irányt vett a politikai élet, viszont érdekes módon a női emancipáció nem tartott lépést ezekkel a folyamatokkal. A művelődéstörténész szerint megfigyelhető, hogy minél radikálisabbá válik a politika, annál inkább kicsúcsosodik az az elvárás, hogy a nő társként, kvázi „mentőként” álljon a férfi mellett.

_96i6705_large.jpegFotó: Gál Csaba / PIM

Honleányi szerep és nemzeti küldetés

A téma bevezetéseként két szemelvényt hallhattak a jelenlévők: az első részlet a magyar nyelvről és a nemzeti nevelésről tárgyaló 1825. november 2-i kerületi ülés jegyzőkönyvéből származott, a második pedig a Regélő Pesti Divatlap 1843-ban megjelent Mennyire vehet részt egy mívelt, szabadszellemű nő az országos ’s közügyekben? című cikk volt.

A szövegekhez kapcsolódva Fábri Anna elmondta, hogy ekkoriban a nők irányíthatóságát, befolyásolhatóságát a tanulatlansághoz kötötték. Mivel nem szerepelhettek a nyilvánosság előtt –  azaz nem vettek részt a törvényhozásban, a politikában és a tudományos életben –, ennek megoldásaként felmerült az igény a jog- és a közgazdaságtan tanulására is. A korszakban bevett gyakorlatnak számított ugyanis, hogy az értelmiségi körökben a nők vitték a családi gazdaságot. Másfelől megfogalmazódott az az elvárás, hogy a nők tanuljanak magyarul, mivel a felsőbb társadalmi osztályokban kifejezetten elterjedt volt, hogy a művelt nők idegen nyelven beszéltek a hétköznapokban.

Észak-Magyarországon feltűnő gyakoriságot mutat a német kultúrához való kapcsolódás – németül beszéltek, leveleztek, olvastak, kulturálódtak –, példaként említhető a Kazinczy házaspár, akik német nyelven leveleztek egymással. Ennek a tendenciának a megfordítása már kifejezetten politikai programnak tekinthető. Az 1700-as évek végétől nagy hangsúlyt kapott a nyelvkérdés, azaz a nemzeti nyelv alkalmassá tétele arra, hogy összetett gondolatokat lehessen rajta megfogalmazni, illetve az az igyekezet, hogy hivatalos nyelvvé váljon a magyar. Ebben a törekvésben fontos szerepet kapott a nők nyelvhasználata. Ebben a kérdéskörben előkerült a külföldi lánynevelő intézetek szerepe is, melyek ellen többen kikeltek, haszontalannak, sőt károsnak nevezték az ott folyó oktatást. Hasznos tudásként főként olyan intézményeket említ a korszak irodalma, melyek a háztartás vezetésében és a gyereknevelésben nyújtanak segítséget a nők számára.

A nők megszólalása

A 19. század elejétől megfigyelhető, hogy az egyes vitákba már a nők is bekapcsolódnak. Az első „megszólalásokon” érzékelhető volt, hogy a nők még nincsenek birtokában a „szaknyelvnek”, ebből adódóan sokkal közvetlenebb és kevésbé kifinomultak voltak a viták. A későbbiekben már általánossá vált a szakirodalomra való hivatkozás, és ezzel együtt a viták színezete is megváltozott. Példaként említi Fábri Anna többek között Takács Éva nevét, aki az egyik első női képviselője volt a jogok kiterjesztésének.

A korszakban jellegzetes tényként elmondható továbbá, hogy a nevelés kérdése a középosztály alatti népességet nem foglalkoztatta. A nők túlnyomó többsége jobbágyként élt, de az iparosok sem vettek részt a diskurzusban, mivel ők viszonylag nagyfokú önállóságot élveztek. Az özvegyek akár folytathatták a férjük foglalkozását is. Fábián Juliánna költő és varrónő például verses levelezést folytatott gróf Gvadányi József lovas generálissal.

Általánosságban viszont leginkább a patronált szerepben lévő nők kaptak kitüntetett figyelmet, úgymint Dukai Takách Judit, Szendrey Júlia vagy épp Vachott Sándorné Csapó Mária. A korszakra jellemzően feltételként tüntették fel, hogy a nő mellett legyen egy köztiszteletben álló férfi – bár  a patrónusi szerepet sokszor nem az europerek, hanem a nemzetiek vették magukra. Előbbiek inkább a minőséget kívánták, míg utóbbiak azt tartották fontosnak, hogy minél többen írjanak magyarul. Továbbá meghatározásra került az is, hogy a nők milyen módon szólalhattak meg.

A megszólalás kritériumaihoz hozzátartozott, a nőkhöz illő módon és műfajban való írásmód is. Wesselényi Polixénia erdélyi bárónő és író Olaszhoni és schweizi utazások című útleírásának példáját tekintve jól láthatók ezek a tendenciák: élcessége és megszólalásmódja miatt a legtöbb kritikus negatív véleményt fogalmazott meg könyvéről.

Fábri Anna ehhez kapcsolódóan elmondta, hogy valószínűleg lényegesen több nő írt a korszakban, mint amennyit ismerünk, mivel a magániratok többsége elveszhetett. A szerzőket jobbára a nyomtatásban megjelent munkájuk révén, illetve a férfiak írásaiban lévő említéseken keresztül ismerjük.

_96i6734_large.jpegFotó: Gál Csaba / PIM

Nő és férfi viszonya a magánéletben

Az utolsó témát felvezető szemelvényekként az Életképekben megjelent Héthegyi Erzsébet, vagyis Cserei Drusiána az Őszinte nyilatkozás, illetve Berecz Károly A szerelem kellékei s jótékony befolyása című írását hallgathatta meg a közönség. A művek érdekessége, hogy a szerzők különböző nézőpontból fogalmazzák meg gondolataikat a nő és a férfi közötti kapcsolatról.

László Ferenc felvetésére, miszerint a korszak lényeges újítása, hogy egy nő nagy nyilvánosság előtt megfogalmazta a gondolatait a párkapcsolatokról, Fábri Anna megjegyezte, hogy valóban új, főként megszólalásmódjában, viszont nem előzmény nélküli a helyzet. Ugyanis szűkebb körben már felfedezhető volt az ilyen irányú törekvés, amelyre példaként Molnár Borbála és Máthé Jánosné Barátsági vetélkedés című levelezését említette.

Cserei Drusiána írásai kapcsán fontos kiemelni a kellő komolyságot és önérzetet, amivel saját álláspontját rögzíti. Alapfelvetése szerint a nemek nem ismerik egymást, ebből adódóan a női karaktereket csupán a női írók tudják hitelesen megjelenni. Bár, ahogyan Fábri Anna is megjegyzi, erre az irodalomban jó néhány ellenpéldát tudnánk említeni.

Karacs Teréz író, pedagógus az elsők között tartotta elképzelhetőnek a koedukált oktatást, pont azért, hogy a nők és férfiak megismerjék egymást. Ezzel szemben a korszakra jellemző, közkeletű vélekedés szerint – Schiller Ének a harangról című versének analógiájára – a nők feladata csupán otthon várni a férfit, míg az a világban küzd és kalandozik. Ezzel a megítéléssel szemben szólaltak fel az emancipáció képviselői, mondván a nőknek is van saját gondolkodási kapacitásuk, éppen ezért több ismeretet kellene szerezniük a világról. Az országgyűlésen való részvétel melletti érvelés is ebből fakadt, amire válaszként az ellenzők úgy reagáltak, hogy ebben az esetben a szónokok a nőknek szerepelnének.

Berecz Károly szövegéből kiderül, a társasági élet finomítójaként fontos szerepet szánt a nőknek. Fábri Anna szerint a polgárosuló Magyarországon valóban nagy szerepet kaptak a nők a társasági élet szervezőiként, viszont nem minden esetben finomította a női társaság magát a társasági életet. Erre kiváló példa Vitkovics Mihály szerb-magyar költő és műfordító szalonja, melyet szeretőjével, Manoli Popovics Theodorával szervezett közösen, a nő Szerb utcai lakásában. Itt a férfi társaságot „szelídítő”, nőket vágyó ideálra Bártfay László szalonját is megemlíthetjük, ami a Károlyi-palotában működött, és felesége is részt vett az alkalmakon, aki nélkül gyakran „eldurvultak” volna az irodalmi viták.

Az arisztokrata hölgyek szalonjai többségében hagyományosabb szellemben működtek: példaként említhető gróf Teleki László édesanyja, aki egyfajta támogató szerepet vállalva, a Szervita téren a Teleki-palotában adott estélyeket, így összekötve a külföldi vendégeket a magyar irodalmi élet szereplőivel. Emellett Fábri Anna kiemeli a Zichy nővéreket is: Károlyi Györgyné Zichy Karolina és Batthyány Lajosné Zichy Antónia ugyanis ellenzéki politikai szalont vittek, ahol leginkább éles nyelvűségükkel tűntek ki. Ezen kívül a nőknek nagy szerep jutott a Védegylet mozgalmában, hiszen ennek jelentős szegmense a divatcikkeket érintette.

_96i6743_large.jpegFotó: Gál Csaba / PIM

Összefoglalva a beszélgetésen elhangzottakat, a korszakra jellemzően a számos nézőpont ütközése, a sokszor széttartó nézetek ugyanúgy jellemezték a nőkérdéssel kapcsolatos vitákat. A különböző színezetű álláspontok képviselőjeként megnevezhető akár egy-egy divatlap is, mint például a Pesti Divatlap a nemzeti szempont, a Honderű a sznob külföldi trendeket és az Életképek, mely a radikális változást képviselte.

Ahogy Fábri Anna az est elején megemlítette, a reformkorban nem született kielégítő megoldás a nőkérdésre, és ahogyan látható, a mai napig vannak kérdések, amelyek még mindig feszültséget okoznak a társadalomban – már csak ezért is érdemes foglalkozni ezzel a témával.

Ferró Csaba

Szólj hozzá

előadás irodalom beszámoló rendezvény múzeum művészettörténet kulisszatitkok PIM irodalmi múzeum László Ferenc Petőfi 200 Ferró Csaba Közművelődési Főosztály Nővilág Petőfi Irodalom Múzeum PIM Szomszéd Fábri Anna Zelencsuk Kata