A Petőfi Irodalmi Múzeum szakmai blogja

©Petőfi Irodalmi Múzeum

2024. júl 24.

„…foglalják le az összes érzékeimet…” III.

írta: pimblog
„…foglalják le az összes érzékeimet…” III.

Egy kiállítás értelmezési lehetőségeiről

A múzeumpedagógia egyik legfontosabb célja, hogy a befogadók számára értelmezési utakat, lehetőségeket kínáljon fel azáltal, hogy transzparenssé teszi a múzeumi tartalmakat, vagy épp a bennük rejlő dialógus felől mutatja be azokat. Sóki Diána a 2020-ban Múzeumpedagógiai Nívódíjban részesített  SZÖVEG-TESTEK. Csáth-kísérletek című kiadványt mutatja be, amelyet a Petőfi Irodalmi Múzeum CSÁTH – A varázsló halála című kiállításához készített, s amely egyszerre reflektál a tárlat medialitására, a bemutatott alkotó médiumhasználatára és a különböző érzékszervi tapasztalatok bevonására, miközben segíti a kritikai gondolkodást, valamint a kreativitásnak is teret adva alternatív szövegértelmezési módokat kínál fel. ...

Tovább Szólj hozzá

novella kiállítás kiadvány zeneiség szövegértelmezés múzeumpedagógia intermedialitás Beethoven Csáth Géza Chopin PIM Petőfi Irodalmi Múzeum Este Múzeumpedagógiai Nívódíj képiség V. szimfónia Sóki Diána Eroica Csáth-kiállítás A varázsló halála multiszenzoriális A zeneszerző fejlődése Csáth-kísérletek A kályha A varázsló kertje Ópium Apa és fiú SZÖVEG-TESTEK érzékszervi tapasztalatok médiumhasználat Kálvin téren Csáth-novella Esz-dúr szimfónia Modern muzsika Bognár Petra Juhani Pallasmmaa

2024. júl 17.

Küszöb projekt – olvasás nyelvi hátrányban

írta: pimblog
Küszöb projekt – olvasás nyelvi hátrányban

Mitől lesznek kevésbé ijesztőek a múzeumi szövegek hátrányos helyzetű gyerekek számára?

Kádár Anna és Magyary Anna, a Petőfi Irodalmi Múzeum múzeumpedagógusai 2023 őszén indították el a Küszöb projektet, amelynek keretében gyógypedagógusok és tanítók bevonásával negyedik-ötödik osztályos, halmozottan hátrányos helyzetű gyerekcsoportok felmérését vállalják, az eredmények alapján pedig az írott és beszélt nyelvi képességeket megsegítő múzeumpedagógiai foglalkozásokkal járulnak hozzá a gyerekek fejlesztéséhez. A felmérések során a gyerekek érdeklődésén és képességein kívül a múzeumi tartalmak érthetőségét és motiváló erejét is tesztelik.  Kádár Anna háromrészes blogbejegyzésben mutatja be a Küszöb projekt célkitűzéseit, alapelveit és módszereit, beszámol az első osztály első félévének ...

Tovább Szólj hozzá

flow múzeumpedagógia mindset könnyen érthető kommunikáció PIM Petőfi Irodalmi Múzeum Kádár Anna Csíkszentmihályi Mihály irodalmi múzeum Küszöb VEKOP growth mindset fixed mindset hátrányos helyzetű gyermekek Magyary Anna Losonci Téri Általános Iskola olvasáselsajátítás tudati beállítódás rögzült tudat termékeny tudat áramlatelmélet Vonzások és választások projekt Apor Vilmos Katolikus Főiskola Atipikus Fejlődés Módszertani Központja dr. Sipos Zsóka gyógypedagógus marginalizált látogatói csoportok piktogramrendszer olvasási fluencia Adatalapú tervezés Feladatbevonásos megerősítés Metakognitív környezet

2024. júl 17.

Küszöb projekt – olvasás nyelvi hátrányban

írta: pimblog
Küszöb projekt – olvasás nyelvi hátrányban

Mitől lesznek kevésbé ijesztőek a múzeumi szövegek hátrányos helyzetű gyerekek számára?

Az ICOM múzeumdefiníciója szerint a múzeum a nyilvánosság számára nyitott, hozzáférhető és befogadó intézmény. A Petőfi Irodalmi Múzeum múzeumpedagógiai osztálya a látogatók lehető legszélesebb köre számára igyekszik inspiráló tanulási környezetet teremteni, általános célja, hogy a kevésbé kiváltságos csoportok is magukénak érezzék a múzeumot. A PIM – irodalmi múzeumként – hangsúlyosan nyelvhez kapcsolódó, szöveges tartalmak bemutatását vállalja, a nyelvi hátránnyal élők számára azonban a szöveg médiuma gyakran kudarcélményeket hív elő, szorongást kelt és az elkerülés vagy oppozíció reakcióját váltja ki. Fontos tehát olyan hidakat építeni, amelyek segítségével ezek a célcsoportok is közelebb kerülhetnek ...

Tovább Szólj hozzá

múzeumpedagógia mindset ICOM Petőfi Irodalmi Múzeum Kádár Anna Csíkszentmihályi Mihály múzeumpedagógiai foglalkozás irodalmi múzeum olvasástechnika VEKOP growth mindset fixed mindset Magyary Anna múzeumdefiníció nyelvi hátrány hártányos helyzet Versenyképes Közép-Magyarország Operatív Program Küszöb projekt Losonci Téri Általános Iskola Apor Vilmos Katolikus Főiskola Atipikus Fejlődés Módszertani Központ dr. Sipos Zsóka könnyen érthető kommuikáció Horváth Péter gyógypedagógus olvasáselsajátítás szociális háttér adatalapú tervezés feladatbevonásos megerősítés tudati beállítódás rögzült tudat termékeny tudat metakognitív környezet áramlatelmélet

2024. júl 10.

„…foglalják le az összes érzékeimet…” II.

írta: pimblog
„…foglalják le az összes érzékeimet…” II.

Egy kiállítás értelmezési lehetőségeiről

A múzeumpedagógia egyik legfontosabb célja, hogy a befogadók számára értelmezési utakat, lehetőségeket kínáljon fel azáltal, hogy transzparenssé teszi a múzeumi tartalmakat, vagy épp a bennük rejlő dialógus felől mutatja be azokat. Sóki Diána a 2020-ban Múzeumpedagógiai Nívódíjban részesített  SZÖVEG-TESTEK. Csáth-kísérletek című kiadványt mutatja be, amelyet a Petőfi Irodalmi Múzeum CSÁTH – A varázsló halála című kiállításához készített, s amely egyszerre reflektál a tárlat medialitására, a bemutatott alkotó médiumhasználatára és a különböző érzékszervi tapasztalatok bevonására, miközben segíti a kritikai gondolkodást, valamint a kreativitásnak is teret adva alternatív szövegértelmezési módokat kínál fel. ...

Tovább Szólj hozzá

kiadvány múzeumpedagógia intermedialitás Csáth Géza Este Bródy Sándor Tor Szomory Dezső Sóki Diána Sassy Attila Eroica Csáth-kiállítás A varázsló halála Szöveg-testek multiszenzoriális Jegyzetek egy új rajzgyűjteményről és a művészetekről Csáth-kísérletek Friss könyvek A kályha A varázsló kertje A kék csónak Ópium A sebész Apa és fiú A Kálvin téren Aiglon

2024. júl 03.

Az arc mint épület

írta: Gáspár Balázs, PIM
Az arc mint épület

Lucien Hervé portréja Somlyó Györgyről

„Szemet ad ahhoz, amire általában »nincs szemünk” – írta Somlyó György költő Lucien Hervé fotográfusról. Somlyó egész élete során szoros kapcsolatban állt a francia kultúrával: rendszeresen megfordult Párizsban, ahol francia és Franciaországban élő magyar művészekkel találkozott, többek között Lucien Hervével, aki még a két világháború között emigrált Párizsba. Kettejük történetéről, szakmai munkájáról és barátságáról szól Gáspár Balázs legújabb blogbejegyzése, amelyben szó lesz arról is, hogy Hervé az 1980-as évek végén Párizsban, többek között a saját lakásában is megörökítette Somlyót – az egyik portréfotó szerepelt a PIM A halandóság törékeny arcai – Íróportrék a PIM gyűjteményéből ...

Tovább Szólj hozzá

kiállítás gyűjtemény fotográfia Victor Hugo André Kertész PIM Le Corbusier Somlyó György Petőfi Irodalmi Múzeum Kocsis Zoltán Illyés Gyula Lucien Hervé Matisse Kassák Lajos Ligeti György Cziffra György Cocteau Honoré de Balzac Törésvonalak Fotótár Rozsda Endre Gáspár Balázs A halandóság törékeny arcai Elkán László Paul Valéry Két párbeszéd Léger Kárpáti Klára Farkas Aladár Eupalinosz vagy az építész A költészet évadai Lucien Clergue Eugène Guillevic Berényi Pál Anna Mark Magyar Pen Club Párizsi Magyar Intézet André Kertész fotói magyar költők verseivel

2024. jún 26.

„…foglalják le az összes érzékeimet…” I.

írta: pimblog
„…foglalják le az összes érzékeimet…” I.

Egy kiállítás értelmezési lehetőségeiről

A múzeumpedagógia egyik legfontosabb célja, hogy a befogadók számára értelmezési utakat, lehetőségeket kínáljon fel azáltal, hogy transzparenssé teszi a múzeumi tartalmakat, vagy épp a bennük rejlő dialógus felől mutatja be azokat. Sóki Diána a 2020-ban Múzeumpedagógiai Nívódíjban részesített  SZÖVEG-TESTEK. Csáth-kísérletek című kiadványt mutatja be, amelyet a Petőfi Irodalmi Múzeum CSÁTH – A varázsló halála című kiállításához készített, s amely egyszerre reflektál a tárlat medialitására, a bemutatott alkotó médiumhasználatára és a különböző érzékszervi tapasztalatok bevonására, miközben segíti a kritikai gondolkodást, valamint a kreativitásnak is teret adva alternatív szövegértelmezési módokat kínál fel.

...
Tovább Szólj hozzá

novella kiállítás medialitás múzeumpedagógia intermedialitás Csáth Géza Puccini Kosztolányi Dezső Petőfi Irodalmi Múzeum Önéletrajz Debussy Richard Strauss Rippl-Rónai Salome Szomory Dezső Palkó Gábor Grieg Sóki Diána Csáth-kiállítás A varázsló halála Szöveg-testek multiszenzoriális Sándor Katalin id. Brenner József hármasművész Moravcsik Ernő A pesti dal Hosszú baráti levél Az isteni kert Jegyzetek egy új rajzgyűjteményről és a művészetekről A zeneszerző fejlődése

2024. jún 19.

„Csak a madár legyen meg”

írta: pimblog
„Csak a madár legyen meg”

Természetfeletti segítőbe vetett hit A vak király című népmesében

A népmese szerint az Óperenciás-tengeren is túl él egy vak király, akinek a szeme világát semmiféle orvosság nem adhatja vissza, csak a messzi Veres-tengeren túl élő aranytollú madár éneke. A legkisebb királyfi útra kel, hogy megszerezze a madarat. Egy róka segítségével és sok nehézség árán eléri célját, és a király visszanyeri látását. De vajon mit jelent a király vaksága? És miért éppen az aranytollú madár tudja meggyógyítani? Mit jelképez a Veres-tengeren való átkelés? Lukács Ágota blogbejegyzése  A vak király című népmese szimbólumrendszerét fejti meg.

arany_laszlo.jpgArany László, Strelisky felvétele, 1897 (PIM, Művészeti, Relikvia- és Fotótár)

A történet szereplői és fordulatai – különféle változatokban és ...

Tovább Szólj hozzá

mese róka királyfi népmese magyar népmese Andersen Petőfi Irodalmi Múzeum Ábrahám Vörös-tenger Ószövetség Arany László Kierkegaard Lukács Ágota A vak király A pelikán madár A fülemüle A boldogság madara A vak apa almái Arany Julianna A király és az aranytollú madár Veres-tenger Bahya ben Asher

2024. jún 12.

Digitális Sándor. Petőfi-túrák a Digitális Vándor telefonos applikációban

írta: Molnár Eszter E
Digitális Sándor. Petőfi-túrák a Digitális Vándor telefonos applikációban

Interaktivitás, multimedialitás, élményszerűség: múzeum a falakon kívül

Az Aktív Magyarország és a Magyar Irodalmi Emlékházak közös projektjében Petőfi Sándor születésének 200. évfordulója alkalmából kilenc új irodalmi kalandösvény készült a Digitális Vándor alkalmazásban. A program kiemelt céljai közt a kulturális turizmus erősítése, Petőfi helyi emlékezetének ápolása és az emlékévben megújult Petőfi-emlékházak látogatottságának növelése szerepel, hiszen a Petőfi-túrák során a valós helyszíneken szegődhetünk a költő nyomába.

dv_petofi_s_social_post_1_1_rat_v01.jpg

Petőfi – amikor a szüleit látogatta meg Dunavecsén vagy később Szalkszentmártonban – több alkalommal megfordult Dömsödön is. 1846 májusában azonban már hazatért ide, hiszen miután az egyre inkább elszegényedő szülők kénytelenek voltak ...

Tovább Szólj hozzá

természetjárás kulturális turizmus Petőfi Sándor Kiskunfélegyháza Mezőberény Dömsöd Dunavecse Kiskőrös városi séta Szalkszentmárton Aszód Sárszentlőrinc telefonos applikáció Borjád MIRE Magyar Irodalmi Emlékházak Egyesülete Digitális Vándor Digitális Sándor Petőfi-túra irodalmi túra Aktív Magyarország Petőfi Emlékház

2024. jún 05.

„Jó a kedvünk, együtt vagyunk”

írta: Gáspár Balázs, PIM
„Jó a kedvünk, együtt vagyunk”

Mulató írók Korniss Péter 1983-as fényképein

Borozás, nevetés, nótázás, miközben száll a cigarettafüst és szól a cigányzene – az 1980-as években a legendás óbudai Sipos Halászkertben gyakran mulattak így együtt olyan írók, mint Galsai Pongrác, Csukás István, Gyurkovics Tibor, Csurka István és Kardos G. György. Csukás Istvánnak a Petőfi Irodalmi Múzeum gyűjteményébe került hagyatékából bukkantak elő azok a Korniss Péter fotográfus által készített, eddig nem látott fényképek, amelyek egy ilyen irodalmi mulatozást örökítettek meg. Gáspár Balázs legújabb cikkében Óbudára, a Lajos utcai Sipos Halászkertbe invitálja az olvasókat.

pfl_f_2024_71_1.jpgBalról jobbra a hátsó sorban: Gyurkovics Tibor, Galsai Pongrác, ismeretlen, Farkas László; balról jobbra az első sorban: Csurka István, ...

Tovább Szólj hozzá

fotó halászlé fénykép gyűjtemény nyolcvanas évek fotográfia Csurka István Óbuda Nők Lapja PIM Petőfi Irodalmi Múzeum Csukás István Krúdy Gyula Bertha Bulcsu Gyurkovics Tibor Karinthy Ferenc Korniss Péter Szakonyi Károly Kerekes András Sipos Károly Fotótár Kardos G. György Galsai Pongrác Gáspár Balázs Sipos Halászkert Boross Ferenc Gráci

2024. máj 29.

A hős / A romantika öröksége II.

írta: pimblog
A hős / A romantika öröksége II.

Nemzetközi konferencia a Petőfi Irodalmi Múzeumban

A Petőfi Irodalmi Múzeum HERO / Heritage of Romanticism címmel rendezett kétnapos nemzetközi konferenciát   névadója születésének bicentenáriumi évében. Az évforduló alkalmából összegyűlt hazai és külföldi kutatók előadásai az első napon a Szerepek, a Heroizmus és a Kultuszok fogalmi hálója, míg a második napon a jóval sejtelmesebb Rezonanciák és Vándorlás szavak köré szerveződtek. Nagy Hilda ezúttal a második nap programjáról számol be konferenciaismertetőjének záró részében.

liszt.jpgHeideloff: Liszt Ferenc portréja, acélmetszet, (PIM, Művészeti, Relikvia- és Fotótár)

A konferencia második napja a Rezonanciák szekcióval nyílt, Lajosi Krisztina előadásával, aki Joep Leerssenhez hasonlóan szintén az Amszterdami Egyetem ...

Tovább Szólj hozzá

konferencia heroizmus Liszt Ferenc Nietzsche Petőfi Sándor Arany János PIM Petőfi Irodalmi Múzeum Munkácsy Mihály Goethe nemzetközi konferencia Thomas Carlyle Zichy Mihály Markó Károly Robert Burns Hites Sándor Walter Scott Varga Zsuzsanna HERO A hős Asztalos Emese Jan Matejko Petőfi-kutatás hősképzés A romantika öröksége Petőfi-emlékév Petőfi-bicentenárium Marijan Dović Nagy Hilda Lajosi Krisztina Veszprémi Nóra Krakkói Nemzeti Múzeum Henryk Siemiradzki Nicola J. Watson Ruttkay Veronika RÊVE-projekt Dobromiła Jankowska Pan Tadeusz Múzeum

2024. máj 22.

Tersánszky Párizsban

írta: pimblog
Tersánszky Párizsban

Ata Kandó fényképein

Tersánszky Józsi Jenő 1949 elején járt Párizsban, ahol érzékeny megfigyeléseket tett a francia főváros hétköznapi forgatagáról, izgalmas színtereiről, mindeközben pedig őt magát is megörökítették, ahogy bebarangolta a különböző helyeket. A képeket egy honfitársa, Ata Kandó (Görög Etelka, 1913–2017) fotográfus készítette. Az egyik kifinomult, sejtelmes portré, amelyen a Notre-Dame-mal a háttérben Tersánszky fekete ruhában, gótikus figuraként támaszkodik a Szajna partjának kőtámlájára, megtekinthető a PIM A halandóság törékeny arcai – Íróportrék a PIM gyűjteményéből 1. című fotókiállításán. Gáspár Balázs legutóbb Molnár Ferenc amerikai élményeibe avatta be a PIMblog olvasóit, ezúttal pedig Tersánszky mellé ...

Tovább Szólj hozzá

kiállítás gyűjtemény fotókiállítás fotográfia fotográfus Károlyi Mihály Párizs PIM Petőfi Irodalmi Múzeum Robert Capa Világ Igaza Tersánszky Józsi Jenő Kakuk Marci Pécsi József Fotótár Fodor József Művészeti és Relikviatár Gáspár Balázs A halandóság törékeny arcai Ata Kandó Görög Etelka Életem regényei Szántó Margit Kandó Gyula Wachter Klára Haár Ferenc Reismann Mariann Aurélien Sauvageot Roger Richard Csontváry Koszka Tivadar Ed van der Elsken

2024. máj 15.

A Károlyi-palota jótékony szülötte – Gróf Károlyi Erzsébet, Iszkaszentgyörgy és Buják úrnője

írta: Komáromi Csaba, PIM
A Károlyi-palota jótékony szülötte – Gróf Károlyi Erzsébet, Iszkaszentgyörgy és Buják úrnője

A palota titkai IX.

Komáromi Csaba, a Petőfi Irodalmi Múzeum legújabb palotatörténeti kiállításának ( Egy ország közepe – A Károlyi-ház ) kurátora a Károlyi-palota titkait kutató sorozatában ezúttal Károlyi Erzsébet fordulatos élettörténetébe vezeti be az olvasót. Károlyi György hatodik unokájának – öccséhez, Károlyi Mihályhoz hasonlóan – nemcsak főúri pompa és mesés gazdagság, de kitaszítottság és nélkülözés is osztályrészül jutott. 70 éve bekövetkezett halála óta hazájától távol várja, hogy szeretett férje mellett, az iszkaszentgyörgyi grófi kriptában lelje meg örök nyugalmát.

01.jpegNagykárolyi gróf Károlyi Erzsébet, 1897 (MNM)

Éppen 152 évvel ezelőtt, 1872. május 17-én született meg a palotaátalakító Károlyi György ...

Tovább Szólj hozzá

Károlyi Mihály PIM Petőfi Irodalmi Múzeum József főherceg Buják Iszkaszentgyörgy Nagy Endre Károlyi Gyula Károlyi család Károlyi-kert A palota titkai Komáromi Csaba Károlyi-palota Károlyi Erzsébet Pappenheim Siegfried Első Pesti Bölcsőde Egylet Auguszta főhercegnő Károlyi-per palotatörténet

2024. máj 08.

„Nem csak jó fényképész, valódi művész”

írta: pimblog
„Nem csak jó fényképész, valódi művész”

Egy világhírű amerikai fotográfus portréja Molnár Ferencről

Kevés olyan magyar író van, akiről már életében rendszeresen írtak és akinek rendszeresen közölték írásait neves külföldi újságok; akit estélyeken ünnepeltek és áhítattal hallgattak, amikor feltűnt az Egyesült Államokban; és akiről világhírű fotográfusok készítettek portrékat. Igazából nem is néhány ilyen írónk van, hanem talán csak egy: Molnár Ferenc. Az egyik legnevesebb amerikai fotóművész, Edward Steichen róla készített portréja megtekinthető a PIM A halandóság törékeny arcai – Íróportrék a PIM gyűjteményéből 1. című fotókiállításán. A PIMblog e heti bejegyzésében Gáspár Balázs részletezi Molnár Ferenc találkozását Steichennel és az amerikai álommal.

10_1.pngEdward Steichen: Molnár Ferenc Amerikában , ...

Tovább Szólj hozzá

kiállítás portré gyűjtemény íróportré New York Alfred Stieglitz Vanity Fair Petőfi Irodalmi Múzeum Kovács Ida Molnár Ferenc Balogh Rudolf Nickolas Muray Darvas Lili Fotótár Kemény Aranka Gáspár Balázs Edward Steichen A halandóság törékeny arcai amerikai fotóművész National Museum of American History

2024. máj 01.

A hős / A romantika öröksége I.

írta: pimblog
A hős / A romantika öröksége I.

Nemzetközi konferencia a Petőfi Irodalmi Múzeumban

HERO / Heritage of Romanticism címmel rendezett kétnapos nemzetközi konferenciát  a Petőfi Irodalmi Múzeum névadója születésének bicentenáriumi évében. Az évforduló alkalmából összegyűlt hazai és külföldi kutatók előadásai az első napon a Szerepek, a Heroizmus és a Kultuszok fogalmi hálója köré szerveződtek, melyről Nagy Hilda számol be kétrészes konferenciaismertetőjében.

pimpim762362-50944_2.pngPetőfi Sándor dagerrotípiája , 1845 (PIM, Művészeti, Relikvia- és Fotótár)

2023. november 15–16-án között széles körű érdeklődést kiváltó nemzetközi konferenciának adott otthont a Petőfi Irodalmi Múzeum, amely számos programmal csatlakozott a költő születésének 200. évfordulójához. A Magyar Országgyűlés a 2023-as évet nyilvánította a ...

Tovább Szólj hozzá

konferencia szerepek hős kultusz heroizmus Liszt Ferenc Petőfi Sándor PIM Petőfi Irodalmi Múzeum Puskás Ferenc nemzetközi konferencia E. Csorba Csilla Mihai Eminescu Hites Sándor France Prešeren A hős Kalla Zsuzsa Benedek Anna Parádi Andrea Petőfi-kiállítás Csörsz Rumen István Petőfi-busz Költő lenni vagy nem lenni Török Petra T. Szabó Levente Petőfi-kutatás Petőfi-kultusz hősképzés A romantika öröksége Petőfi-emlékév Petőfi-bicentenárium Joep Leerssen Cosmin Borza Hriszto Botev Wolfgang Müller-Funk Libussa Pesti Brigitta Andrea Seidler Marijan Dović Nagy Hilda

2024. ápr 24.

Csapdába ejteni a múló időt

írta: pimblog
Csapdába ejteni a múló időt

Interjú Tóth Krisztinával

A Petőfi Irodalmi Múzeum gyűjteményalapú kiállítássorozattal készül fennállásának 70. évfordulójára, ennek egyik állomása lesz A tárgyak társasága című tárlat, amely amellett, hogy a Kézirattárban, a Könyvtárban és a Művészeti, Relikvia- és Fotótárban őrzött írói gyűjteményekből, azaz az írók legkülönfélébb gyűjtéseiből válogat, nyolc kortárs író és költő gyűjtési szokásaira és általában a tárgyakhoz való viszonyára is rákérdez. A kiállításhoz készült interjúk ott nem hallható részletei olvashatók a PIMblog nemrég indult interjúsorozatában.

Legutóbb Bartis Attilával beszélgettünk, ezúttal pedig Tóth Krisztina írónő mesélt gyűjtési szokásairól, egykori és jelenlegi gyűjteményeiről, s ...

Tovább Szólj hozzá

interjú kiállítás gyűjtés tárgy gyűjtemény író relikvia Tóth Krisztina Vonalkód Művészeti és Relikviatár A tárgyak társasága írók gyűjteményei A szatyros nő PIM70

2024. ápr 17.

Márai Sándor: Keresztkérdés II.

írta: pimblog
Márai Sándor: Keresztkérdés II.

Fodor József Péter két részből álló blogbejegyzésében Márai Sándor   Keresztkérdés   című hangjátékával foglalkozik, amely a PIM-ben letétbe helyezett hagyatékban három kéziratváltozatban is megtalálható: kettő 1966-ból, a harmadik 1978-ból származik. A hangjáték végül soha nem jelent meg az író életében, s az utolsó pillanatban maradt ki a   Jób …és a könyve   című 1982-es gyűjteményes válogatáskötetéből. Hogy miért, arra Márai levelezése és Fodor kutatói munkája adja meg a választ.

A Keresztkérdés mint az ember évezredes történelmén átívelő kegyetlenség ábrázolása megírását követően elsősorban társadalmi okokból nem került publikálásra. Bizonyosra vehető a hangjáték szereplőinek jelleme és a ...

Tovább Szólj hozzá

levelezés szövegváltozat hagyaték kézirat hangjáték autográf letét Márai Sándor Márai Hannah Arendt Hajónapló Adolf Eichmann Helikon kiadó Mennyből az angyal Keresztkérdés Szigeti Jenő Fried István Márai-hagyaték Jób …és a könyve Fodor József Péter passiótörténet Hang és játék Vörösváry Kiadó Újváry Sándor Harminc ezüstpénz

2024. ápr 10.

Márai Sándor: Keresztkérdés I.

írta: pimblog
Márai Sándor: Keresztkérdés I.

Fodor József Péter két részből álló blogbejegyzésében Márai Sándor Keresztkérdés című hangjátékával foglalkozik, amely a PIM-ben letétbe helyezett hagyatékban három kéziratváltozatban is megtalálható: kettő 1966-ból, a harmadik 1978-ból származik. A hangjáték végül soha nem jelent meg az író életében, s az utolsó pillanatban maradt ki a Jób …és a könyve című 1982-es gyűjteményes válogatáskötetéből. Hogy miért, arra Márai levelezése és Fodor kutatói munkája adja majd meg a választ a folytatásban.

pfl_f_2008_23_1.jpgMárai Sándor vonaton Zürichben, 1950 körül ( PIM, Művészeti, Relikvia- és Fotótár)

[1961.] október 16. Hangjáték: a két lator a keresztfán ‒ Jézus feje felett ‒ beszélget.

Ez volt Márai első terve a ...

Tovább Szólj hozzá

levelezés szövegváltozat hagyaték kézirat hangjáték autográf Márai Sándor PIM Petőfi Irodalmi Múzeum Keresztkérdés Márai-hagyaték Jób …és a könyve Fodor József Péter passiótörténet Húsvéti párbeszéd

2024. ápr 03.

Egy ország közepe – A Károlyi-ház

írta: pimblog
Egy ország közepe – A Károlyi-ház

Interjú Komáromi Csabával, az új palotatörténeti kiállítás kurátorával

A Petőfi Irodalmi Múzeumban nemrég új palotatörténeti kiállítás készült. Komáromi Csaba kurátornak és H. Kocsis Annamária látványtervezőnek nem volt könnyű dolga, hiszen olyan tárlatot kellett megalkotniuk, amely egyszerre figyelemfelkeltő és informatív, ugyanakkor szükség esetén – ha a tér egy rövid időre éppen más funkciót kap – gyorsan elrejthető. A palota mintegy 300 éves története dúskál az izgalmas epizódokban: a főúri pompa, a ragyogó bálok és a legmagasabb rangú vendégek mellett tulajdonosváltások, átépítések, árvizek, egyéni és nemzeti sorstragédiák jutottak osztályrészéül. Komáromi Csabával beszélgettünk, aki ma alighanem a palota múltjának legjobb ismerője.

01_6.jpgFranz Weiss: A Károlyi-palota, ...

Tovább Szólj hozzá

interjú palota reformkor szabadságharc kurátor Liszt Ferenc Károlyi Mihály PIM Petőfi Irodalmi Múzeum Mária Terézia Haynau I. Ferenc I. Ferenc József Andrássy Katinka Hollósy Kornélia Jellasics Károlyi család kurátori interjú Károlyi György Komáromi Csaba Károlyi-palota palotasor Barkóczy Ferenc Lotharingiai Ferenc Károlyi Antal

2024. már 27.

„Nem magához a tárgyhoz kötődik az ember, hanem a történetéhez…”

írta: pimblog
„Nem magához a tárgyhoz kötődik az ember, hanem a történetéhez…”

Interjú Bartis Attila íróval

A Pet őfi Irodalmi Múzeum gyűjtem é nyalapú kiállítássorozattal k é szül fennállásának 70. é vfordul ó jára, ennek egyik állomása lesz A tárgyak társasága című tárlat, amely amellett, hogy a K é zirattárban, a K ö nyvtárban é s a Műv é szeti, Relikvia- é s Fot ó tárban őrz ött ír ó i gyűjtem é nyekből, azaz az ír ó k legkül ö nf é l é bb gyűjt é seib ől válogat, nyolc kortá rs író és k ö ltő gyűjt é si szokásaira é s általában a tárgyakhoz való viszonyára is rák é rdez. A kiállításhoz k é szült interjúk ott nem hallható r é szletei olvashat ó k a PIMblog most induló interjúsorozatában.

2024. február 12- é n Bartis Attila író budapesti lakásában fogadott minket. A majd egy ó rás besz é lget é sben ...

Tovább Szólj hozzá

interjú olvasás irodalom kiállítás tárgyak gyűjtés írás gyűjtemény kortárs irodalom Bartis Attila Zeke Zsuzsanna Molnár Eszter Edina A séta A tárgyak társasága

2024. már 20.

Talányok Vachott Sándor dagerrotípiája körül II.

írta: pimblog
Talányok Vachott Sándor dagerrotípiája körül II.

Kovács Ida művészettörténész blogbejegyzésének első részében egy nemrégiben felbukkant dagerrotípia azonosítására tett kísérletet, aminek eredményeként kétséget kizáróan bizonyította be, hogy az árverési tételen szereplő férfi nem más, mint Petőfi Sándor barátja és pályatársa, Vachott Sándor reformkori költő. Ezt követően már csak a dagerrotípia keletkezési idejének meghatározása van hátra, amelyre az alább olvasható folytatásban kerül sor. S hogy a kutatás során lehullt-e a lepel a dagerrotípiakészítő mester személyéről is, az a cikkből ugyancsak kiderül.

Mikor, hol, milyen indíttatásból, milyen alkalomból készülhetett a dagerrotípia? 

1845–1861?

A felvétel pontos időpontja talány, mivel a lemez ...

Tovább Szólj hozzá

irodalom gyűjtemény művészettörténet szabadságharc fotográfia dagerrotípia PIM Petőfi Irodalmi Múzeum Kovács Ida Eötvös József Kossuth Lajos Vörösmarty Mihály Bajza József Vachott Sándor Művészeti és Relikviatár Csapó Mária Fajt János Gola Ádám Heller József Kawalky Lajos Kramolin Alajos Strelisky Lipót Zsák Móric Marastoni Jakab Hora János Lojanek János

2024. már 13.

„Még egy fél pillanat… És készen van egy plasztikus arckép”

írta: pimblog
„Még egy fél pillanat… És készen van egy plasztikus arckép”

Vajda M. Pál portréi

Gáspár Balázs blogbejegyzése a 20. század első felének fotóművészetében nevet szerzett Vajda M. Pál alkotói pályájának két élesen különváló szakaszán kalauzolja végig az olvasót. A Weisz Mórként született Vajda Manó a Tanácsköztársaság bukásáig elsősorban riport- és propagandafotókkal szerepelt a lapokban, míg az 1920-as évektől immár Vajda M. Pálként jobbára művészportréival hívta fel magára a figyelmet. Olyan hírességek álltak modellt neki, mint Kodály Zoltán, Móricz Zsigmond, vagy éppen Schöpflin Aladár. Hogy milyen típusú fotók jelentették utóbbi alkotó korszakának másik erősségét, a cikkből szintén kiderül.

Három név, két alkotói korszak, egy ember. A magyar fotótörténet egyik kevésbé ismert ...

Tovább Szólj hozzá

fénykép gyűjtemény fotóművészet fotográfia Petőfi Sándor Természet Petőfi Irodalmi Múzeum Horthy-korszak Ottlik Géza Móricz Zsigmond Tanácsköztársaság Mussolini Vasárnapi Újság Kodály Zoltán Bajor Gizi Herczeg Ferenc Ábrányi Emil Révész Béla Új Idők Tolnai Világlapja Apponyi Geraldine Pesti Napló Képes Műmelléklet Érdekes Újság Szentkuthy Miklós Színházi Élet talbotípia Székely Aladár Schöpflin Aladár Petőfi Társaság Művészeti és Relikviatár Gáspár Balázs Vajda M. Pál Vajda Manó Weisz Mór Magyar Rádió Újság Film Színház Irodalom Sztragovszkij Eppinger Dóra

2024. már 06.

Talányok Vachott Sándor dagerrotípiája körül I.

írta: pimblog
Talányok Vachott Sándor dagerrotípiája körül I.

Kovács Ida művészettörténész blogbejegyzésének első részében egy nemrégiben felbukkant dagerrotípia azonosítására tesz kísérletet, aminek eredményeként kétséget kizáróan bizonyítja be, hogy az árverési tételen szereplő férfi nem más, mint Petőfi Sándor barátja és pályatársa, Vachott Sándor reformkori költő. Ezt követően már csak a dagerrotípia keletkezési idejének meghatározása van hátra, amelyre a folytatásban ugyancsak sor kerül majd.

Vachott Sándor (1818–1861) neve ma már szinte csak az irodalmárok számára cseng ismerősen, pedig a reformkorban a nagy jövő előtt álló költők között tartották számon. Dalai, elégiái az almanachlíra, a családi költészet körébe tartoznak. Mire 1846-ban napvilágot látott első ...

Tovább Szólj hozzá

árverés fénykép művészettörténet dagerrotípia litográfia Petőfi Sándor Kovács Ida Vachott Sándor Barabás Miklós Központi Antikvárium Csapó Mária Vasberényi Géza

2024. feb 28.

„S nincs ellenállás e viharnak” II.

írta: pimblog
„S nincs ellenállás e viharnak” II.

Arany János Híd-avatásának illusztrációi

Puskás Dániel blogbejegyzésének első részéből megtudhattuk, hogy Arany János 1877-ben írt nagyvárosi témájú balladája, a Híd-avatás mennyiben rokon Baudelaire hasonló verseivel, hogy miben tér el a haláltánc műfajában megszokottaktól, s hogy miért állítható párhuzamba Heine és Goethe egy-egy versével, a Dalok könyvé ben található Álomképek egyik darabjával és a Halottak táncá val. Ezúttal pedig a Híd-avatás hoz készült illusztrációk kerülnek a középpontba: hogyan értelmezik a balladát Zichy Mihály, Buday György, Borsos Miklós, Hajnal Gabriella és Raszler Károly művei? A blogbejegyzésből arra is fény derül, hogy mi köze lehet mindehhez Mácsai István Pesti halál című festményének.

A Híd-avatás azt a hiedelmet ...

Tovább Szólj hozzá

ballada haláltánc Petőfi Sándor Arany János V. László Madách Imre Az ember tragédiája Goethe Borsos Miklós Baudelaire János vitéz Zichy Mihály Buday György Híd-avatás A walesi bárdok Puskás Dániel Mácsai István Raszler Károly Hajnal Gabriella Bernt Notke Heinrich Knoblochtzer

2024. feb 21.

„S nincs ellenállás e viharnak” I.

írta: pimblog
„S nincs ellenállás e viharnak” I.

Arany János Híd-avatása mint haláltánc

Puskás Dániel blogbejegyzésének első részéből megtudhatjuk, hogy Arany János 1877-ben írt, nagyvárosi témájú balladája, a Híd-avatás mennyiben rokon Baudelaire hasonló verseivel, hogy miben tér el a haláltánc műfajában megszokottaktól, s hogy miért állítható párhuzamba Heine és Goethe egy-egy versével, a Dalok könyvé ben található Álomképek egyik darabjával és a Halottak táncá val. A második részben pedig a Híd-avatás hoz készült illusztrációk kerülnek majd a középpontba.

1899_oldal_195_d_nagykep.jpgA Margit-sziget hídja, Pauer Géza rajza, 1899 (Vasárnapi Ujság)

Arany János balladája a tényleges cselekményt illetően pontos helyszínnel (Budapest, a Margit-híd közepe) és szinte pontos időintervallummal rendelkezik (1876. 04. 30. 24:00 előtt ...

Tovább Szólj hozzá

irodalom múzeum ballada haláltánc Margitsziget Arany János Margit-sziget Goethe Baudelaire Heine Margit-híd Őszikék irodalmi múzeum Híd-avatás Puskás Dániel Kapcsos könyv

süti beállítások módosítása