2023. máj 10.

Déry Tibor avantgárd költészetéből (1.)

írta: pimblog
Déry Tibor avantgárd költészetéből (1.)

A felhőállatok

Az alábbi bejegyzésben Török Sándor Mátyás, a PIM Kézirattárának muzeológusa nyújt betekintést Déry Tibor avantgárd költészetének jellemző vonásaiba, a szerző ezzel értelem, valóság, ábrázolás és jelentésadás kapcsán vallott, teoretikus elképzeléseibe, illetve elemzi A felhőállatok című verset.

Déry Tibor avantgárd költészetének sikerültebb periódusa a Dokumentum című folyóirat idejére, illetve kevéssel annak megszűnését követő, pár éves időszakra tehető. Déry költészetfelfogásában ebben az időben központi szerepet kapott az a folyóirat többi szerzőjével is rokon elképzelés, miszerint a versnek nem a valóság ábrázolása a feladata, hanem, hogy önmaga váljon egy, a saját törvényei szerint működő realitássá.

pfl_f_7290_1.jpgDéry Tibor a Hadik (?) kávéház előtt; fekete-fehér eredeti pozitív, ismeretlen szerző felvétele, Budapest, 1928. december (PIM, Művészeti, Relikvia- és Fotótár – Déry Tibor-hagyaték)

Németh Andor Kommentár című írásában – részben Henri Bergson metafizikai fejtegetései nyomán – tagadja a valóság értelem által megragadható voltát, és, ebből kiindulva, a valóságábrázolás lehetőségét is. A megismerés spekulatív módszerének elégtelensége folytán az új költő az alkotással a valóság átformálását tűzi ki céljául:

„[k]ezdeni akarunk vele valamit – ami a megértés egyetlen módja – el kell keverednünk vele. Tapintanunk, tolnunk, mozgatnunk kell. Az ellenállásából érezzük, hogy van”.

Ahogy Németh Andor, úgy Déry Tibor, az értelmet illető szkepszisből kiindulva, külön hangsúlyt helyez a költészet anyagának, a nyelv természetének tanulmányozására, kiemelve a nyelvi jel eredendő elvontságát, azaz a valósággal nem szükségképpen adekvát mivoltát. Csicsergés a homokóra körül című vitacikkében így fogalmaz:

„[A szellem] matériája az irodalomban nem a valóság, hanem a nyelv; nem is a nyelv, mely már feldolgozása, formába állása a nyersanyagnak, hanem maga az ősanyag, a szó. A szó, amely lehet a valóság megjelölése, neve, de nem szükségképpen az. A szó absztrakció is lehet, grammatikai hajtószíj, zenei hangemlék, optikai kép, lehet minden racionális értelem nélküli hangcsoport is, meghatározatlan asszociációk gyűjtőmedencéje”.

A megismerés eszközének és tárgyának elválasztása, a nyelv mibenlétének vizsgálata szabad teret kínál a Dokumentum szerzői számára a kísérletezésre, muníciót jelent a kifejezés céljának eléréséhez, mely nem pusztán érzelmi állapotok rögzítésével, hanem egyszersmind új valóság teremtésével egyenlő. A kísérletezés Déryt elsősorban az asszociációs lehetőségek tágítása irányába terelte. A Déry-irodalom a szerzőnek ebben a korszakában a szürrealizmus hatását véli felfedezni.

dery_tibor_dokumentum01.jpgDéry Tibor példánya a Dokumentum 1. évfolyamának 1. számából (1926); nyomtatvány, autográf, tintaírású javításokkal (PIM Kézirattár – Déry Tibor-hagyaték)

A költészet mint új realitás teremtése programjának illusztrálására legkézenfekvőbb A felhőállatok című vers vizsgálata, melyet a szerző későbbi gyűjteményes kötete címadó versévé emelt. Le kell azonban szögezni, hogy Déry avantgárd költészete túlnő elméleti fejtegetéseinek illusztrálásánál, az alább elemzendő vers pedig nem a legerősebb szövege, de a legalkalmasabb arra, hogy bevezetésül szolgáljon költői világába.

dery_tibor_olasz_tavasz_a_felhoallatok_a_hold_b.jpgDéry Tibor Olasz tavasz, illetve A felhőállatok című versei; gépiratmásolat, 1928 körül (PIM Kézirattár; Déry Tibor-hagyaték)

Noha elméleti írásaiban, manifesztumaiban több alkalommal is kizárja a racionális logika érvényesülését az új versben, ez a kitétel inkább a kifejezés lehetőségeinek tágítására, a költői szabadság deklarálására utal, és nem szó szerint értendő. A már idézett Csicsergés a homokóra körül című írásában a megfogalmazása megengedő, nem előíró:

„A grammatika (szintaxis) logikai rendszerbe foglalása a szavaknak, melyet az új vers, ha túl nehézkesnek, közvetettnek talál, egyszerűsít vagy felold. Az értelmi rendszert érzelmi rendszerré építi át”.

A homokóra madarai című manifesztumában önálló törvények szerint működő realitásként jellemzi az új verset:

„A homokóra madarainak törvényeik vannak, melyek önmagukon belül keletkeztek s csak exisztenciájukat szolgálják. Ha ezek a törvények jók, exisztenciájuk példás lesz”.

Ha tehát az új vers képalkotását illusztráló homokóra madarainak törvényeik vannak, ugyanígy lehetséges a másik Déry által alkotott állatcsoport, a felhőállatok törvényszerűségeiről is beszélni, jelezve, hogy az alábbi elemző, spekulatív megközelítés a szerző által nem javasolt olvasási stratégiák közé tartozik.

pfl_f_5775_1.jpgDéry Tibor; fekete-fehér eredeti pozitív, Pécsi József felvétele, Budapest, 1929 (PIM, Művészeti, Relikvia- és Fotótár – Déry Tibor-hagyaték)

A felhőállatok

 

A felhőkben láthatatlan állatok élnek. Nincs fejük, nincs lábuk, nincs eszük, nincs szemük. Függnek a levegő között, elváltoznak és gomolyognak. Szélhangon néha lepisszegnek a földre. Ők szívják ki a madarak vérét és megőrjítik az éretlen férfiakat.

Ha erős a szél, leereszkednek az alsó rétegekbe s gondolataink közé keverődnek. A rések előtt leskelődnek hangtalanul s befonják mozdulatainkat. Mint árnyék a falat, betakarják életünket. A nap megöli őket.

Néha a sürgönydrótokra ülnek és ellepik az elhaladó vonatokat. Testükön messzi csillagok illata. Vándorolni vándorolni vándorolni! Lehúnyt szemmel menetelünk mögöttük. Árnyékukat végighúzzák a földeken, csillognak a viharban, az eső szívünkbe mossa láthatatlan holttesteiket.

A villám megöli őket. A hold megöli őket. A tűz megöli őket. Rejtélyes óráikban szivárványalakban átkelnek a hetedik földrészre, mely a levegő fölött úszik, arccal lefelé. A szél eláll. Ez a csönd ünnepe.

Tiszteld a felhőket!
A felhők vérünkben lebegnek.
Gonoszságunkat cseréljük fel szelíd bűneikre.

A vers felütése megnevez egy élőlénycsoportot, a felhőkben lakó és az emberi szem számára érzékelhetetlen állatokat. Tulajdonságaik számbavétele helyett fejük, végtagjaik, eszük, szemük hiányára hívja fel a figyelmet a beszélő. Láthatatlanságukból, valamint fontosabb testrészeik hiányából azonban még nem következtethetünk arra, hogy testetlen élőlényekről lenne szó, és arra sem, hogy nem volnának igazi állatok, elég, ha a szabad szemmel nem látható egysejtűekre gondolunk. Ezeknek a felhőállatoknak a létmódja azonban inkább a felhőkére hasonlít (elváltoznak, gomolyognak), bár az állatokéra emlékeztető tevékenységeket is végeznek, többek között kiszívják a madarak vérét, azaz táplálkoznak. Tulajdonságaikról a vers következő részeiben sem tudunk meg többet – mit is lehetne mondani a láthatatlan állatok testi adottságairól –, ehelyett az emberekre gyakorolt hatásuk leírásával folytatja a beszélő. A felhőállatok hozzánk való viszonyának jellemzésére érzékletes hasonlat a falat betakaró árnyék képe, hiszen megnyilvánulásaik mögött a közönséges gondolkodás más jelenségeket vél felfedezni, így létezésük mintha csak valami másnak, feltehetően a csapadékképződésnek a függvényében lenne elképzelhető. A vers voltaképpeni tárgya tehát, hogy a csapadékképződés különböző jelenségei mögött egy bizonyos állatcsoport létezését feltételezi, mely egyedeinek elég bizarr élettani hatásaik vannak a madárvilágra és az emberre is.

pfl_f_5776.jpgDéry Tibor; fekete-fehér eredeti pozitív, Rónai Dénes felvétele, Budapest, 1930-as évek eleje (PIM, Művészeti, Relikvia- és Fotótár – Déry Tibor-hagyaték)

A vers tárgyánál azonban problematikusabb magának a beszélőnek a helyzete. Ha a felhőállatok láthatatlanok, és, ahogy a szöveg további részéből kiderül, a nap, a hold, a villám, a tűz „megöli őket” – tehát a fény, amely az ember számára a külvilág érzékelésének alapvető feltétele, elpusztítja ezeket az egyedeket –, a beszélő miképpen fedezte fel a létezésüket? A szöveg kimondásának, a megnyilatkozás aktusának a lehetőségfeltételei úgy tűnik, nem teljesülnek. A beszélő olyasmit állít, amiről ő maga, amennyiben ember, nem győződhetett meg. A logika az állításnak ezt a fajtáját, mikor a kijelentés megtételének aktusa a kijelentés tartalmára cáfol rá, performatív ellentmondásnak nevezi, és az érvelésben jelentkező hibaként tekint rá. Déry Tibor a nyelvhasználatnak ezt a különös jelenségét, a kontradikciót retorikai eszközként alkalmazza nemcsak A felhőállatokban, hanem, például, Egy borbélytól című, fiktív szerkesztői üzenetében is, melyben az Ady-kultusz körül kibontakozó viták stílusparódiáját adja:

„M. Ady nem borotválkozott, életében sem borotválkozott, M. Ady körszakállt viselt, s ha igaz is, hogy erről életében csak legközelebbi és legmeghittebb barátai tudtak, ma, majdnem 10 évvel halála után tűrhetetlen, hogy újságba író ember ennyire tájékozatlan legyen s ilyen felelőtlenül tévessze meg a közvéleményt”.

Egyértelmű, hogy Ady Endre esetleges szakállviseletéről nemcsak legközelebbi barátainak, hanem mindenkinek tudnia kellett, aki csak a költővel találkozott. Bár az ellentmondás itt nem a kijelentés megtétele és tartalma, hanem két tartalmi eleme között jelentkezik, tehát nem performatív, a szövegrész jól illusztrálja Déry hajlandóságát a kontradikció különböző típusainak retorikai eszközként való alkalmazására. Míg ebben a rövid prózai részletben az önellentmondás a beszélő komikus jellemvonásának, zavarodottságának kifejezésére szolgál, A felhőállatokban a fantázia határtalanságára, az észszerűség által meg nem kötött mivoltára mutat rá. A vers beszélőjének hiteltelenségét, állításainak valószerűtlenségét csak valószínűsíteni tudjuk, cáfolni nem. E sorok írójának és a vers többi olvasójának nem állnak rendelkezésére azok az eszközök, melyekkel a felhőállatokról elmondottak, egyáltalán, a létezésükre vonatkozó állítás ellenőrizhető volna. Az állító mondatok, a leíró modalitás mégis a tárgyilagosság, a hitelesség benyomását keltik az olvasóban. A keresetlen beszédmód és a fantasztikus, meseszerű tartalom között feszülő ellentét, a jelenség mindig váratlanul új oldaláról történő bemutatása a kíváncsiság felkeltésére szolgál, szellemessé, játékossá teszi a leírást. A felhőállatok esetében nem is annyira egy realitás feletti realitás bemutatásáról, hanem egy reális, nap mint nap tapasztalható jelenség mögött meghúzódó, alternatív jelenség megképzéséről van szó, egy olyan élőlénycsoportról, amely a költői nyelv realitása által válik megközelíthetővé. A vers beszélője ahhoz hasonló pozícióból szólal meg, mint amely a tájleíró versek esetében szokott fennállni. Az olvasó szükségképpen elfogadja a leírás tartalmát, azaz a mű világát olyannak, amilyennek a beszélő elmondja, és rácsodálkozik azokra a jelenségekre, külsőnek és belsőnek arra a bonyolult viszonyrendszerére, mely csupán a nyelv által jeleníthető meg: „a felhők a vérünkben lebegnek”. Déry avantgárd költeményeinek többségére igen jól ráillik az a jellemzés, melyet ő maga fogalmazott meg Kassák Lajos 1910-es évekbeli költészetéről:

„absztrakt fogalmakat húsos és ragyogó testekbe ölt, a konkréteket pedig absztrahálja éteri tüze s ebbe a fölfordultan elképzelt világba úgy vezet be bennünket, oly magátólértetődöttséggel s minden nyelvi előmagyarázat nélkül, mintha világ teremtésétől fogva tényleg így volna minden és így volna rendjén”.

 Török Sándor Mátyás

Szólj hozzá

avantgárd Ady Endre Dokumentum Kommentár Déry Tibor Kassák Lajos Henri Bergson Kézirattár Németh Andor Török Sándor Mátyás Csicsergés a homokóra körül A felhőállatok A homokóra madarai Egy borbélytól